مشکلات جهان اسلام به همه مسلمانان مربوط می‌شود
کد خبر: 4090642
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۴
رئیس جمعیت اسلامی دانمارک:

مشکلات جهان اسلام به همه مسلمانان مربوط می‌شود

رئیس جمعیت اسلامی دانمارک در وبینار سی و ششمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی تأکید کرد: مسلمانان باید به این درک برسند که مشکلات موجود در جهان اسلام به تک تک آن‌ها مربوط می‌شود.

به گزارش ایکنا، عبید علی عبید، رئیس جمعیت اسلامی دانمارک در وبینار سی و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی اظهار کرد: شواهد زیادی دال بر شکاف و اختلاف در جهان اسلام به چشم می‌خورد. با این حال، راه‌هایی برای ایجاد وحدت وجود دارد و در این زمینه می‌توان تدابیر و راه‌حل‌هایی را به کار گرفت.

وی با اشاره به موضوع کنفرانس، گفت: درک متقابل میان جوامع، گروه‌ها و کشورها نقش بسیار مهمی در ایجاد صلح دارد. اگر مجموعه‌ای از توافق‌ها بین مسلمانان وجود نداشته باشد، صلح محقق نمی‌شود.

علی عبید افزود: اگر جهان اسلام در عمل و در رفتار خود برای مقوله صلح، اهمیت قائل شود، مسلمانان به این درک خواهند رسید که مشکلات و مسائلی که در جهان اسلام وجود دارد، به تک تک آن‌ها مربوط می‌شود و این یک گام رو به جلو است.

وی گفت: مسائل زیادی هستند که همه ما مسلمان‌ها در خصوص آن‌ها اتفاق نظر داریم ولی توجه لازم را به آن مشترکات نداریم. حال آنکه اگر با یکدیگر توافق داشته باشیم، هیچ‌گونه رویارویی و درگیری بین ما صورت نخواهد گرفت.

مولانا قاری محمد حسین حلوایی، مؤسس بزرگ‌ترین مدرسه قرآنی در نپال نیز در با اشاره به نقشه دشمنان برای تفرقه‌افکنی در میان ملت‌های مسلمان اشاره کرد و گفت: امروزه دشمنان سعی می‌کنند در میان مسلمانان تفرقه و تنفر از یکدیگر ایجاد کنند و خیلی از افراد نادان هم دچار این تفرقه می‌شوند. این در حالی است که کسانی که این تفرقه را ایجاد می‌کنند و کسانی که متفرق می‌شوند هر دو مسلمان هستند. حال آن که همه مسلمانان باید برای رفع این اختلافات به ارزش‌های راستین الهی رجوع کنند تا از شرّ توطئه دشمنان در امان بمانند.

مولانا حلوایی با اشاره به اینکه همه ما مسلمان هستیم و باید بدون توقف تلاش کنیم که جلوی تفرقه را بگیریم، ادامه داد: وقتی رسول خدا (ص) با نهایت تأسف این خبر را داده بود که امت من به ۷۳ فرقه تقسیم خواهد شد، به این معناست که ایشان می‌خواست این اتفاق رخ ندهد. از این رو بر لزوم پرهیز از تفرقه و تلاش برای رسیدن به وحدت تأکید ویژه‌ای داشتند.

وی بیان کرد: در همین زمینه خداوند در قرآن مجید فرموده است: «واعتصموا بحبل الله جمعیا ولا تفرقوا» بنابراین همگان باید برای اجرای این دستور تلاش کنند و تحت لوای پرچم الهی جمع شوند. این در حالی است که امروزه بسیاری از مسلمانان دیگران را نصیحت می‌کنند اما باید دقت کرد که این وصایا در چارچوب سیره پیامبر الهی قرار گیرد لذا نباید به سخنان علمایی که میان گروه‌های مختلف از شیعه و سنی گرفته تا شافعی و رافضی تفاوت قائل هستند و مرزگذاری می‌کنند، توجه داشت بلکه باید با یکدیگر متحد شده و زندگی محبت‌آمیز و صلح‌آمیزی داشته باشند.

مؤسس بزرگ‌ترین مدرسه قرآنی در نپال با تأکید بر اینکه تفرقه همچون بیماری وبا جامعه مسلمانان را دچار یک گرفتاری بزرگ می‌کند، ادامه داد: اگر این تفرقه ادامه پیدا کند، اغیار و بیگانگان می‌توانند هر ضربه‌ای که بخواهند به مسلمانان وارد نمایند. از جمله اینکه افرادی نادان و ظالم بر ملت‌های مسلمان حاکم می‌شوند و به ترویج بسیاری از گناهان همچون جنگ، ربا، زنا و اقدامات خونبار اقدام می‌نمایند.

عبدالباری راشد، استاد دانشگاه افغانستان هم در سخنانی اظهار کرد: موضوع بحث امروز ما، اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلامی است. امروز متأسفانه تفرقه و منازعات به دست قدرت‌های جهانی بر جهان اسلام حاکم و تحمیل شده است.

وی ادامه داد: استعمارگران در طول قرن‌ها با تلاش‌های مستمر و پیگیر موفق شدند جهان اسلام را تجزیه کرده و به ۵۵ کشور خرد و ریز تقسیم کنند. آن‌ها توانستند در بین عالم اسلام، اختلافات عمیق مذهبی و نژادی، جغرافیایی و غیره به وجود آورند، همچنین موفق شدند در کشورهای اسلامی، دولت‌های فرمایشی بسازند و زعما و رهبران کشورهای اسلامی را خودشان تعیین کنند.

استاد دانشگاه افغانستان تصریح کرد: همیشه توقع همه ملت‌ها از دولت‌هاست که مشکلاتشان را حل کنند. چون دولت است که باید ملت خود را رهبری کند و به سوی وحدت، اخوت، برادری، آزادگی، استقلال، ترقی و تعالی فرابخواند. وقتی که دولت‌ها دست نشانده باشند، بدون شک به نفع ملت و مردم گامی برنداشته و در راستای منافع شخصی خود و اجانب گام برمی‌دارند.

وی خاطر نشان کرد: راه حل این است که دولت‌های مستبد یا تغییر کنند یا اصلاح و یا سرنگون شوند و به جایشان دولت‌های دیگر جایگزین شوند، همچنین به جای علمایشان، علمای عاملی روی صحنه بیایند که در خدمت ملت و مردم خودشان باشند.

انتهای پیام
captcha