تقویت روحیه ایثار و مقاومت یکی از ماموریت‌های حوزه فرهنگ است
کد خبر: 4088671
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۶

تقویت روحیه ایثار و مقاومت یکی از ماموریت‌های حوزه فرهنگ است

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با بیان اینکه تجربه دفاع مقدس در حفظ و استمرار آرمان‌های انقلاب کارساز است، گفت: دفاع مقدس سرشار از مضامین و سوژه‌های باورپذیر هنری است که باید به نسل‌های آینده منتقل شود، یکی از ماموریت‌های حوزه فرهنگ تقویت روحیه ایثار و مقاومت است.

حسن حبیبی مدیرکل بنیاد حفظ آثار گیلان

به گزارش ایکنا از گیلان، سرهنگ حسن حبیبی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان امروز، هفت مهرماه در آیین تقدیر از رزمندگان پیشکسوت و مدافعین حرم استان گیلان که در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان برگزار شد، اظهار کرد: انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل و با میدان داری ملت در یک فضای دو قطبی جهانی به وقوع پیوست و بعد از دوران جنگ سرد تنها رویدادی بود که بدون توافق بلوک شرق با رهبری اتحاد جماهیر شوروی و بلوک غرب به رهبری آمریکا آن روز اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه تحمیل جنگ هشت ساله واکنش جهانی این دو ابرقدرت به پیروزی انقلاب اسلامی منجر شد، افزود: به اذعان همه سیاسیون و پژوهشگران سیاسی صدام فردی خشونت طلب، ماجراجو و جاه طلب بود که دنبال نام و نشان می گشت و می‌خواست جایگزین ایران در منطقه شود لذا با حمله به جمهوری اسلامی جبران تحقیر قرارداد الجزایر را در سر می‌پروراند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با اشاره به وضعیت فرهنگی و اجتماعی کشور عراق پس از پیروزی انقلاب، تصریح کرد: در ایران، انقلاب اسلامی به پیروزی رسیده بود و نیمی از جمعیت عراق شیعه بودند و امکان شکل‌گیری اتحاد و تمدن نوین اسلامی در آن زمان بین دو کشور وجود داشت اما یکی از عواملی که ابرقدرت‌ها عراق را در مقابل ایران قرار دادند، جلوگیری از وحدت جهان اسلام بود.

حبیبی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب بدنه ارتش از هم پاشیده بود و سپاه دوران نخست تشکیل خود را می‌گذراند و تکنسین‌های آمریکایی تجهیزات نظامی از کشور خارج شده بودند، علاوه‌بر این در آن شرایط درگیر مبارزه با منافقین و دشمنان داخلی بودیم و ایران آمادگی جنگ کلاسیک را نداشت.

وی با بیان اینکه دو بلوک شرق و غرب در جنگ‌های سده اخیر همواره دو قدرت موازی بودند که در جنگ ایران و عراق به عنوان طولانی‌ترین جنگ قرن شاهد پیوستن این دو ابرقدرت با هم بودیم، تصریح کرد: بنابر اذعان کیسینجر، مشاور دهه ۷۰ میلادی رئیس جمهور وقت آمریکا، دشمن درجه یک غرب اتحاد جماهیر شوروی بود، در حالی که با پیروزی انقلاب اسلامی، رادیکالیسم شیعی، بنیادگرایی اسلامی، انقلاب اسلامی ایران و اتحاد جماهیر شوروی به دشمنان غرب تبدیل شدند و درجه دشمنی شوروی از یک به چهار سقوط کرد.

وی با بیان اینکه نظام سلطه با ماهیت انقلاب اسلامی دشمنی دارد، خاطرنشان کرد: تحلیل‌گران و کارشناسان غربی معتقد هستند که چالش آینده جهان غرب در سال ۲۰۵۰ با جهان اسلام خواهد بود و تلاش می‌کنند با ناکارآمد نشان دادن نظام اسلامی و راه‌اندازی جنگ‌های داخلی و مسلمان کشی و... از این آینده حتمی جلوگیری کنند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان با بیان اینکه پیش از پیروزی انقلاب همه ملت‌های مسلمان در سیطره آمریکا قرار داشتند و شاهد مانور سیاسی وسیع نظام سلطه در منطقه بودیم، گفت: انقلاب اسلامی ایران با شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» عرصه جدیدی را در نظام بین‌الملل ایجاد کرد و موجب شکست‌های بعدی آمریکا از جمله در تسخیر لانه جاسوسی، کودتای طبس، دفاع مقدس و انواع و اقسام فتنه‌ها شد.

وی با اشاره به خرسندی اتحاد جماهیر شوروی از کاهش نفوذ رقیبش در منطقه به دنبال پیروزی انقلاب، گفت: ابرقدرت شرق از نظر ایدئولوژیکی درباره انقلاب اسلامی نگران بود و لذا با همه توان و ظرفیت به صدام کمک کرد، اما در نهایت شاهد فروپاشی شوروی طبق پیش بینی امام راحل بودیم.

مدیرکل حفظ آثار گیلان با اشاره به آسیب نفوذی‌ها به نظام اسلامی، تصریح کرد: خیانت بنی صدر در اوایل جنگ ایران و عراق موجب شکست‌هایی شد، اما با فرمان امام خمینی(ره) مردم وارد صحنه دفاع مقدس شدند و جنگ را به پیروزی رساندند. در واقع مردم همواره در گردنه‌های سخت و حساس در کنار نظام و رهبری هستند.

حبیبی، اتفاقات مهم را عامل عزت ملت‌ها دانست و متذکر شد: قطعا دفاع مقدس موجب تثبیت نظام اسلامی شد، زیرا در مقابل یک جریان جهانی برانداز قرار داشتیم، اما با نقش آفرینی مردم به عزت و قدرت رسیدیم.

وی با تاکید بر لزوم بهره‌برداری از گنجینه دفاع مقدس و انتقال آن به نسل جوان، خاطرنشان کرد: تجربه دفاع مقدس در حفظ و استمرار آرمان‌های انقلاب کارساز است و امروز رسالت پیشکسوتان عرصه دفاع مقدس و جهاد و شهادت است که میدان دار جهاد تبیین دفاع مقدس باشند.

مدیرکل حفظ آثار گیلان گفت: به برکت حماسه آفرینی‌های دفاع مقدس جوانه‌های مقاومت در کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا و آمریکای لاتین شکل گرفته است، ملت‌های آزاده به تاسی از فرهنگ ایثار و شهادت و با الگوگیری از قیام و مجاهدت ملت ایران در مقابل استکبار ایستادگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه دفاع مقدس سرشار از مضامین و سوژه‌های باورپذیر هنری است که باید به نسل‌های آینده منتقل شود، یکی از ماموریت‌های حوزه فرهنگ تقویت روحیه ایثار و مقاومت است، خاطرنشان کرد: یکی از پیامدهای فرهنگی دوران دفاع مقدس ارتقای فرهنگ و ادب و هنر ایران با تولید مضمون‌های فاخر همچون کتاب، شعر، تئاتر و سینمای دفاع مقدس آثار هنری دفاع مقدسی پرمخاطب ترین آثار هنری هستند و لذا وظیفه دستگاه‌های فرهنگی در این حوزه سنگین است.

انتهای پیام
captcha