کد خبر: 4087976
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۹

گیلان ۱۴۵ موقوفه قرآنی دارد

رئیس اداره قرآنی ادراه‌کل اوقاف و امور خیریه استان گیلان گفت: از مجموع ۲۰۱۶ موقوفه ثبت شده، فقط تعداد  ۱۴۵ موقوفه دارای نیت قرآنی است که به نسبت تعداد کل موقوفات بسیار کم است.

محمدمهدی قربانیان رئیس اداره امور قرآنی اوقاف گیلان

محمدمهدی قربانیان، رئیس اداره قرآنی ادراه‌کل اوقاف و امور خیریه استان گیلان در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، با اشاره به فرارسیدن دهه وقف اظهار کرد: استان گیلان در سامانه جامع موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تعداد 1946 موقوفه متصرفی دارد که مدیریت آنها با ادارات اوقاف و امورخیریه است، همچنین تعداد 70 موقوفه غیرمتصرفی دارد که مدیریت آنها به دست متولی هر موقوفه است و ادارات اوقاف بر عملکرد متولیان نظارت می‌کند.

وی با بیان اینکه واقفین خیراندیش حدود 60 نوع نیت مختلف و بسیار پرارزش به لحاظ معنوی و مادی، برای این موقوفات در نظر گرفته‌اند که نشان از نگاه بلند و روح جوانمردی ایشان دارد، که همگی این نیات با دقت خاص در سامانه مذکور ثبت و ضبط شده است، افزود: از مجموع 2016 موقوفه ثبت شده، تعداد 145 موقوفه دارای نیت قرآنی است یعنی در استان گیلان موقوفه قرآنی نداریم.

توسعه و ترویج؛ مهم‌ترین نیت موقوفات قرآنی در گیلان

قربانیان توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی، ختم قرآن، قرائت قرآن و تلاوت کلام الله توسط قاری بر مزار واقف را مهم‌ترین دسته‌بندی نیات قرآنی دانست و گفت: بیشترین درآمد این 145 موقوفه در حوزه توسعه و ترویج است لذا در ادارات اوقاف و امور خیریه شهرستان‌های استان گیلان، با برگزاری مراسم جزء‌خوانی و ترتیل‌خوانی، محافل انس با قرآن، کرسی‌های تلاوت و تفسیر، اهدای ختم قرآن، برگزاری مسابقات قرآن، تربیت حافظان و قاریان قرآن سعی در اجرای نیات موقوفات قرآنی داریم.

رئیس اداره قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان گیلان در پاسخ به این سؤال که راهکارهای توسعه وقف قرآنی چیست؟ تصریح کرد: فرهنگ وقف با انگیزه تحقق اموری ترويج می‌شود که اهداف ترويج و توسعه فرهنگ وقف تلقی می‌شوند. لذا شناخت این اهداف کمک زیادی می‌کند تا وقف قرآنی توسعه یابد. اين اهداف را می‌توان به دو نوع اصلی و تبعی تقسیم کرد؛ اهداف اصلی به آن دسته از اهداف گفته می‌شود که تحقق آنها به خودی خود مطلوب بوده و به خاطر هدف دیگری خواسته نمی‌شوند؛ بدیهی است که همه سیاست‌ها و برنامه‌های این طرح، برای دست‌یابی به اهدافی نظیر «گسترش و نهادينه سازی فرهنگ وقف در بین اقشار گوناگون جامعه»، «حفاظت، حراست و مراقبت عمومی از موقوفات»، «احیای موقوفات موات با جلب حمايت عمومی» و «ايجاد وقف‌های جديد» برنامه ریزی می‌شود.

وی ادامه داد: اهداف تبعی هم به آن دسته از اهدافی گفته می‌شود که تحقق آنها به خودی خود مطلوب نبوده و برای تحقق اهداف اصلی نظیر «آشنايی اقشار گوناگون جامعه با حقیقت، ارزش، احکام و آثار وقف»، «پیدايش رغبت و آمادگی در اقشار گوناگون جامعه برای عمل به وقف» و «ايجاد اعتماد در بین مردم نسبت به عملکرد سازمان اوقاف» خواسته می‌شوند.

وقف؛ پشتوانه قوی در مسائل دینی و مذهبی

قربانیان در پاسخ به سؤالی مبنی بر رونق موقوفات قرآنی چقدر می‌تواند پشتوانه فعالیت‌های قرآنی باشد؟ گفت: همیشه یکی از دغدغه فعالان حوزه قرآن و دین، تأمین منابع مالی این برنامه‌ها بوده است. مقوله وقف، در طول تاریخ به عنوان یک پشتیبان بسیار خوب و قوی در بحث مسائل دینی و مذهبی بوده و در تمام دنیا و حتی قبل از اسلام یک پشتیبان مالی بوده است در هر دوره از زمان وقف با توجه به نیاز آن دوره به همان سمت و سو سوق پیدا کرده و نیات وقف به آن سمت هدایت شده است. برای نمونه در دوره صفویه موقوفات آموزشی و علمی رشد داشته است یا در دوره منحوس پهلوی و مقابله‌ای که ایشان با مقوله عزاداری داشتند، موقوفاتی با نیت عزاداری حضرت سید الشهدا(ع) رشد داشته است.

رئیس اداره قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان گیلان اضافه کرد: در مورد وضعیت وقف‌های قرآنی باید گفت که نسبت به عموم موقوفات از رقبات بیشتری برخوردار است، اگر نسبت موقوفات رقبات، در کل عدد 7 باشد در موقوفات قرآنی عدد 30 است؛ بدین معنی که موقوفات قرآنی موقوفات کلان و بزرگی هستند اما از حیث درآمد رشد نداشته‌اند. ناگفته پیداست که با ایجاد، احیا و بهره‌وری موقوفات که می‌توان به زودی آن را «صنعت وقف» قلمداد کرد، پشتوانه‌ای مادی و همیشه جاری برای فعالیت‌های قرآنی ایجاد کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که نقش اساتید و پیشکسوتان قرآنی در تبلیغ و ترویج وقف قرآنی چیست؟ گفت: ضروت دارد انواع روش‌ها و برنامه‌های مرتبط با ترویج فرهنگ وقف را بیان و ابزارهای این کار را شناخت که شامل «برنامه‌های مرتبط با ترویج فرهنگ وقف» و «ابزارهای مرتبط با ترویج فرهنگ وقف» است.

قربانیان با بیان اینکه برنامه‌های مرتبط با ترویج فرهنگ وقف شامل تبلیغ، ترویج، تحقیق و تمهید می‌شود، ادامه داد: «اجرای ویژه برنامه‌های مناسبتی ویژه برنامه‌های دهه وقف»، «برگزاری همایش‌های ترویجی حوزه وقف»، «برگزاری نشست‌های تخصصی وقف با اصناف مختلف» و «برگزاری مسابقات و جشنواره فرهنگی هنری وقف چشمه همیشه جاری» نمونه برنامه‌های ترويجی فرهنگ وقف هستند؛ همچنین «تولید پوستر و سلسله مباحث نمایشگاهی»، «تولید کلیپ، تیزر و نماهنگ»، «حضور در رسانه‌های جمعی»، «حمایت و مشارکت در تولید فیلم و سریال، «تولید برنامه‌های مستند و ترکیبی» و «فعالیت در فضای مجازی» شامل برنامه‌ها تبلیغی حوزه وقف می‌شود.

لزوم اطلاع‌رسانی نتیجه ترویج وقف به مردم

رئیس اداره قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان گیلان تصریح کرد: برنامه‌های تمهیدی ترویج فرهنگ وقف شامل «ایجاد وقف جدید»، «راه‌اندازی دفاتر مشاوره وقف»، «وقف‌های مشارکتی و جمعی» و «راه‌اندازی انجمن یاوران وقف» است. همچنین از برنامه‌های تحقیقی ترویج فرهنگ وقف می‌توان به «راه‌اندازی کتابخانه دیجیتال وقف»، «تولید نرم افزارهای حوزه وقف»، «حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی»، «حمایت و اجرای طرح‌های پژوهشی»، «حمایت از تولید و چاپ کتاب» و «فصلنامه نامه وقف میراث جاویدان» اشاره کرد.

وی افزود: ابزارها، به عنوان عاملی باید فعالیت‌ها و عملکردهای ما را به مردم اطلاع رسانی کند يعنی محصولی که از نتیجه تبلیغ و ترويج وقف از طرف متولیان انجام شده به مردم نشان داده شود بطوريکه هم موقوفه، هم واقف، هم نیات و منافع حاصل شده و هم هزینه‌کرد آن به مردم اطلاع‌رسانی شود تا اعتماد مردم را به سمت اوقاف جلب کنیم.

قربانیان گفت: ابزارهای مردمی نظیر ائمه جمعه و جماعات، مؤسسات و سازمان‌های مردم‌نهاد، بنیادهای خیریه، انجمن یاوران وقف، هیئت امنای بقاع متبرکه هستند؛ ابزارهای تبلیغی هم شامل تبلیغ رسانه‌ای، از طریق مراکز علمی دانشگاهی و حوزوی، نهادها و سازمان‌های دولتی می‌شود.

رئیس اداره قرآنی ادراه کل اوقاف و امور خیریه استان گیلان با بیان اینکه کاری که امروز قرآنیان در کشور انجام می‌دهند، کاری راهبردی است یعنی تأثیرگذاری مطلوب و جامعه هدف خوبی دارند، بیان کرد: بنابراین با توجه به اقتضائات و نیازهای آموزشی، ترویجی و پژوهشی حوزه فعالیت‌های قرآنی، حال که روش‌ها و ابزارها را مختصر شناختیم، می‌توان انتظار داشت که فعالان، اساتید و پیشکسوتان قرآنی هم می‌توانند به بهره‌وری موقوفات هرچند اندک موجود کمک کنند و هم با استفاده از وقف مشارکتی مبادرت به ایجاد موقوفه صرفاً قرآنی کنند و از برکات معنوی و عواید مادی آن به مرور زمان منتفع شوند.

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
captcha