تاثیرات مطلوب خوشبینی در کسب موفقیت
کد خبر: 4084089
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸

تاثیرات مطلوب خوشبینی در کسب موفقیت

مسئول نمایندگی انجمن علمی روانشناسی خانواده ایران در استان گیلان گفت: افراد خوشبین موفقیت خود را ادامه‌دار و شکست‌ها را موقتی می‌دانند. با توجه به سبک‌های اسنادی، فرد خوشبین موفقیتهای خود را درونی و شکست‌های خود را بیرونی درنظر می‌گیرد.

رضا قاسمی جوبنه روانشناس

به گزارش ایکنا از گیلان، اولین نشست تخصصی کانون مشاوره، روانشناسی و مددکاری اجتماعی دبیرخانه خدمت رضوی استان گیلان با حضور یاوران و خادمیاران رضوی، روز گذشته، ۱۶ شهریورماه در سالن جلسات سازمان تبلیغات اسلامی گیلان برگزار شد.

در این نشست تخصصی رضا قاسمی جوبنه، مسئول نمایندگی انجمن علمی روانشناسی خانواده ایران در استان گیلان با اشاره به سیر تاریخی روان‌شناسی مثبت‌گرا و مسیر فکری مارتین سلیگمن به عنوان پدر روان‌شناسی مثبت‌گرا، به معرفی کتاب‌های مرتبط پرداخت و بیان کرد: خوشبختی آموخته‌شده در مقابل درماندگی آموخته‌شده یکی از مفاهیم عمده مورد توجه در این شاخه روان‌شناسی است.

وی با بیان این‌که حتی در شرایط برابر، برخی انسان‌ها علی‌رغم شکست‌های متعدد، افسرده و درمانده نمی‌شوند و با انعطاف پذیری و سرسختی که دارند به تلاش خود ادامه می‌دهند، خاطرنشان کرد: چه تفاوتی وجود دارد بین آن‌هایی که درمانده می‌شوند و آنانی که ادامه می‌دهند؟ با توجه به سبک‌های اسنادی، فرد خوشبین موفقیتهای خود را درونی و شکست‌های خود را بیرونی درنظر می‌گیرد.

قاسمی جوبنه ادامه داد: افراد خوشبین موفقیت خود را ادامه‌دار و شکست‌ها را موقتی می‌دانند و موفقیت خود را به سایر حیطه‌ها نیز تعمیم می‌دهند. البته لازم است تا خوشبینی انعطاف‌پذیر داشته باشیم که بخشی از آن بدبینی خفیف است، در واقع نباید خوشبینی باعث شود بهای سنگینی بپردازیم.

مسئول نمایندگی انجمن علمی روانشناسی خانواده ایران در استان گیلان افزود: شادمانی اصیل یکی دیگر از مفاهیم روان‌شناسی مثبت‌گرا است که هیجانات مثبتی است که تجربه می‌کنیم. سلیگمن، با گسترش نگاه خود به حالات روانشناختی، شادی را به عنوان یکی از مولفه‌های پنجگانه بهزیستی قرار می‌دهد و از شادمانی به مفهوم شکوفایی می‌رسد. نماینده شادی، رضایت از زندگی است و نماینده به‌زیستی، شکوفایی است.

وی با اشاره به این‌که شادی به عنوان یک هیجان مثبت تنها یکی از مولفه‌های به‌زیستی است و معنا، مجذوبیت، دست‌آورد و روابط مثبت از دیگر مولفه‌های به‌زیستی هستند، تصریح کرد: سه دسته عوامل با حالات روانشناختی مثبت و شادی ما مرتبط است. 50 درصد شادی ما به عوامل ژنتیکی، 8 تا 15 درصد به عوامل محیطی که مباحث جمعیت شناختی را هم دربرمی گیرد و 40 درصد به عوامل درونی که همان توانمندیهای شخصیت است، مربوط می شود.

قاسمی جوبنه تاکید کرد: معنویت یا معنا در روانشناسی مثبت یعنی تو فقط خودت نیستی بلکه فراتر از خودت هم هستی. اگر ما فقط به فکر نیازهای خودمان باشیم به سمت افسردگی خواهیم رفت. در تاریخچه تکاملی انسان، در روابط است که معنا پیدا می‌کنیم و رشد می‌کنیم.

وی افزود: صداقت و اصالت که خودمان باشیم و خود واقعی‌مان را به مراجع نشان بدهیم. پذیرش نامشروط دیگران و تمایل به کمک به آن‌ها و مراقبت کردن از دیگران از جمله توانمندی‌های شخصیت است که اگر یک مشاور از خودش بروز بدهد می‌تواند فعال‌سازی کند و مراجع را از حالت انفعال به فعال منتقل کند. ۴ توانمندی شخصیت در قالب 6 فضیلت معرفی شده‌اند که درواقع جنبه‌های مثبت، اخلاقی و سازنده ما انسان‌ها است که شامل مهربانی، شجاعت، معنویت، چشم انداز و ... می‌شود.

تاثیرات مطلوب خوشبینی در کسب موفقیت

انتهای پیام
captcha