حضور شیعیان در سفر اربعین به سمت تمدن اسلامی پیش می‌رود
کد خبر: 4083283
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵

حضور شیعیان در سفر اربعین به سمت تمدن اسلامی پیش می‌رود

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تأکید بر اینکه راهپیمایی اربعین یکی از شعائر الهی است، گفت: شور و حضور پرشور شیعیان در این سفر اربعین که به سمت تمدن اسلامی پیش می‌رود برای دشمنان نگران کننده بوده و درخشش شیعیان ایرانی و تألیف قلوب ملل مختلف در این سفر بسیار ارزشمند است.

تجمع بانوان اربعینبه گزارش ایکنا از گیلان، اشرف جناتی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان عصر روز گذشته، 13 شهریورماه در تجمع بانوان اربعینی که در گلزار شهدای رشت برگزار شد، با اشاره به آیه 33 سوره شورا «قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی؛ ای پیامبر به مردم بگو در ازای رسالتم هیچ مزدی از شما نمی‌خواهم مگر دوستی درباره اهل بیتم»، اظهار کرد: پیامبر الهی طبق آیه قرآن هیچ چیزی به جز مودت نمی‌خواهد. «محبت» گوهر درخشانی است که اگر بتوانیم محبت اهل‌بیت را در دل‌هایمان داشته باشیم بسیار ارزشمند است اما همه مسیر نیست زیرا محبت همراه مودت راهگشا است.

وی افزود: مودت یعنی محبت عملی، محبت همراه با عمل به فرهنگ اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) گوهر درخشان‌تری نسبت به محبت تنهاست. یعنی از نگاه بیرون مشخص باشد که چه مقدار از رفتار، کردار و گفتار ما برگرفته از فرهنگ ائمه معصومین است.

جناتی با بیان اینکه محبت مراحل مختلف قلبی، زبانی و عملی دارد که مرحله آخر همان مودت است، تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام می‌فرمایند «اِلزَموا مَوَدَّتَنا أهلَ البَيتِ؛ پایبند مودت اهل بیت ما باشید». مودت اهل بیت پیامبر هم در آیه قرآن اشاره شده هم در روایات بر آن تأکید شده است، یعنی در عمل به ائمه اطهار پایبند باشیم و تلاش کنیم اعمال و رفتار ایشان را در زندگی خودمان بروز بدهیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیان کرد: فرزندان‌مان را با تربیت و فرهنگ اهل بیت پرورش بدهیم و با مجالس اهل بیت آشنا کنیم تا در شرایط سردرگمی بتوانند راه خود را پیدا کنند. با درست کردن سوابق ذهنی کمک کنیم تا ضمن اجتناب از بیراهه‌ها، راه درست را انتخاب کند و خودش را به سرمنزل مقصود برساند.

وی با اشاره به اینکه رسول خدا(ص) می‌فرماید «اِلزَموا مَوَدَّتَنا أهلَ البَيتِ؛ کسی که می‌خواهد در راه پاک و رضای الهی گام بردارد باید رهرو اهل بیت باشد»، تصریح کرد: آنچه کشور ما را نگه می‌دارد مودت اهل بیت است که باید قدر این نعمت الهی را بدانیم.

جناتی با تأکید بر اینکه راهپیمایی اربعین یکی از شعائر الهی است که هرچه بیشتر در این راه بکوشیم در زندگی‌مان برکت بیشتری را درک خواهیم کرد، تصریح کرد: روزگاری پیاده روی اربعین ممنوع بود. این سفر مقدس علاوه بر برکت مادی و معنوی در زندگی افراد در ابعاد فرهنگی و اجتماعی نیز مؤثر است. شور و حضور پرشور شیعیان در این سفر اربعین که به سمت تمدن اسلامی پیش می‌رود برای دشمنان نگران کننده بوده و درخشش شیعیان ایرانی و تألیف قلوب ملل مختلف در این سفر بسیار ارزشمند است.

مینا مهدوی، مدرس حوزه و دانشگاه نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه اربعین حسینی(ع) همان تأکید بر هجرت و شتافتن به سمت ولایت برای رسیدن به مودت اهل بیت است، اظهار کرد: هجرت قلب، یعنی گذر از منیت به محبت اهل بیت(ع) برای رسیدن به سعادت الهی است چرا که مرز ابتلا و امتحان از قلب شروع می‌شود.

وی با بیان اینکه زیارت اربعین به این معنی است که برای رسیدن به آرمان و هدف اول باید هجرت کرد و سپس به عمل تبدیل شود، گفت: امروزه بیشتر زندگی‌ها به منیت و خواسته‌های شخصی تبدیل شده اما در عاشورا منیت معنی نداشت، همه چیز برای خدا بود.

پژوهشگر علوم دینی حوزه و دانشگاه با بیان اینکه هجرت از خواسته‌های نفسانی یکی از نتایج سفر اربعین حسینی است، افزود: محبت و مودت ابزاری است برای رسیدن به هجرت عالی که رسیدن به قرب الهی را به دنبال دارد.

انتهای پیام
captcha