تأکید مهمانان خارجی مجمع جهانی اهل بیت(ع) بر وحدت
کد خبر: 4082538
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰

تأکید مهمانان خارجی مجمع جهانی اهل بیت(ع) بر وحدت

سخنرانان خارجی برجسته در اولین روز از هفتمین اجلاس مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام بر حفظ وحدت اسلامی تاکید کردند.

به گزارش ایکنا، این اجلاس صبح امروز در محل سالن اجلاس سران و با شعار «اهل بیت(ع) محور عقلانیت، عدالت و کرامت»  آغاز به کار کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی سخنران ویژه مراسم افتتاحیه بود.

جمعی چند از مهمانان خارجی نیز پشت تریبون رفته و نقطه نظرات خود را پیرامون موضوعات مورد بحث ارائه کردند.

معاون دبیرکل حزب الله لبنان: اساس وحدت است

به نقل از خبرگزاری اهل بیت (ابنا)، معاون دبیرکل حزب الله لبنان شیخ نعیم قاسم وحدت مسلمین را مسئله‌ای مهم و اساسی خواند. وی گفت: هم وحدت پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام و هم وحدت مسلمانان، مهم است، نباید اختلاف بین مذاهب، جلوی وحدت مسلمین را بگیرد.

وی ادامه‌داد: باید وحدت را اساس قرار بدهیم و وحدت اسلامی موجب شد که داعش شکست بخورد. حزب الله الگویی برای وحدت با گروه های مختلف با محوریت مقاومت است.

وی خاطرنشان کرد: در لبنان اختلافات بین پیروان اهل بیت علیهم السلام حل شده است و دیگران به این وحدت حسادت می کنند.

معاون دبیرکل حزب الله لبنان افزود: محور مقاومت نقش بزرگی را ایفا کرد و حزب الله لبنان توانست معادلات منطقه را تغییر بدهد، امروز می توان اطمینان داشت که اسرائیل رو به زوال است و باید هر کس به وظیفه خود ادامه بدهد.

شیخ نعیم قاسم

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، مسیری به دور از کمونیسم و سرمایه‌داری طی کرده است و این مساله به دلیل عقلانیت اسلامی می باشد، یک مسیر عقلانی نیاز به ارتباط با قرآن و اهل بیت(ع) دارد.

معاون دبیرکل حزب الله لبنان افزود: نقش ولایت فقیه در وحدت پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام، نقش مرکزی است که بتوانیم دین خودمان را نشر بدهیم، در این راستا باید مشترکات خودمان را تقویت کنیم.

نعیم قاسم با اشاره به جایگاه ولی فقیه اظهار کرد: آیت الله خامنه ای مسیر امام خمینی را پیمودند و به مقاومت در برابر استکبار جهانی کمک کردند، ایران حامی جنبش های آزادی بخش و مقاومت بوده است و شهید سلیمانی در این زمینه نقش داشت.

وی ادامه داد: فلسطین محور اجتماع مسلمانان و مقابله با ظلم است، امام خمینی روز قدس را یک روز جهانی برای مستضعفان علیه مستکبران قرار دادند.

عادل عبدالمهدی

نخست وزیر سابق عراق: آیت الله سیستانی و آیت الله خامنه ای بر بحث وحدت تأکید دارند

عادل عبدالمهدی با اشاره به ارتباط مراجع در جهان تشیع اظهار کرد: مرجعیت عراق ارتباط خوبی را با مراجع در ایران دارد و هم آیت الله العظمی سیستانی و هم آیت الله العظمی خامنه ای بر بحث وحدت تاکید دارند.

وی در پیامی که برای مجمع ارسال کرده بود اضافه کرد: مجمع جهانی اهل بیت(ع) به ابتکار امام خامنه ای تشکیل شد و از آن زمان تاکنون علمای مجاهدی هدایت این مجمع را بر عهده گرفتند.

وی ادامه داد: میلیون ها نفر در ایام زیارت اربعین به صحنه می آیند و به سمت کربلا می روند و عهد خود را با امام حسین(ع) تجدید می کنند.

نخست وزیر سابق عراق افزود: جوهره اصلی نبرد در جهان، نبرد بین نظام هیمنه جهانی و کشورهای خواهان استقلال است، هر کسی که به دنبال استقلال در جهان باشد، مورد هجوم قرار می گیرد و تنها افرادی که مقبول نظام هیمنه جهانی است که در چارچوب آنها، عمل کند.

عادل عبدالمهدی با اشاره به حوادث اخیر عراق اظهار کرد: طی روزهای اخیر شاهد این بودیم که دشمنان به دنبال جنگ شیعی شیعی بودند تا عراق را تضعیف کنند و این کشور را از مسائل امت اسلامی، جدا سازند و برای این پروژه، هزینه زیادی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: دشمنان تصور می کردند که می توانند اهداف خود در عراق را از طریق حزب بعث و تروریست ها جلو ببرند و حتی داعش به دروازه بغداد رسید، اما صدور فتوای جهاد کفایی، اوضاع را تغییر داد و ایران نیز با ارسال سلاح و تجهیزات به حمایت از عراق پرداخت و جلوی پیشروی داعش گرفته شد و الحشد الشعبی به وجود آمد.

نخست وزیر سابق عراق افزود: درگیری های رخ داده در عراق به سمت جنگ شیعی شیعی کشیده نمی شود، عراق سرزمین انبیای الهی است و مردم این کشور از بصیرت و آگاهی برخوردار هستند، عراق سرزمین مرجعیت است و مرجعیت اجازه نمی دهد که اوضاع از کنترل خارج شود، عشایر عراق هم پایبند فتوای مراجع هستند و این مساله جلوی جنگ شیعی شیعی را می گیرد.

عادل عبدالمهدی با اشاره به ارتباط مراجع در جهان تشیع اظهار کرد: مرجعیت عراق ارتباط خوبی را با مراجع در ایران دارد و هم آیت الله العظمی سیستانی و هم آیت الله العظمی خامنه ای بر بحث وحدت تاکید دارند.

وی ادامه داد: جنگ های داخلی معمولا بر سر عقیده یا زمین است و این عوامل در عراق، موجود نیست، چالش بحث درگیری ها بر سر قدرت می باشد که باید برای حل آن تلاش کرد، اگرچه عوامل درگیری بر سر قدرت وجود دارد، اما به خاطر بافت اجتماعی ملت عراق، امکان جلوگیری از درگیری ها وجود دارد، باید ار هر بحران قوی تر خارج شویم و دشمنان را ناامید کنیم.

همام الحمودی

رئیس مجلس اعلی اسلامی عراق: غرب به دنبال نابودی نهاد خانواده است

رئیس مجلس اعلی اسلامی عراق، حجت الاسلام و المسلمین همام الحمودی، در سخنرانی خود در اجلاس امروز اشاره داشت که غرب روی مسائل زنان تمرکز کرده است و شعار آزادی زنان را سر داد و اکنون هم به دنبال نابودی نهاد خانواده است.

وی افزود: جهان امروز در حال تغییر است و افول غرب را در قرن جاری شاهد هستیم، سیاستمداران غربی می گویند دوره ای که غرب در اوج ‌قرار داشت، گذشت.

وی ادامه داد: فرصتی برای پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام به وجود آمده است تا از فرصت افول تمدن غرب استفاده کنند و اندیشه اهل بیت علیهم السلام بروز نماید و به دنبال بدیلی برای تمدن غرب است.

حمودی با اشاره به تخریب چهره اسلام اظهار کرد: دولت اسلامی و جهاد، عناوین زیبایی هستند، اما گروه‌های تکفیری با جنایت های خود به تخریب این عناوین زیبا بودند و هستند، داعش با فتوای مرجعیت و مجاهدت های الحشد الشعبی شکست خورد و این گروه تروریستی چهره اسلام را تخریب کرد.

وی ادامه‌ داد: برخی در واکنش به تجربه داعش، شعارهایی همچون نه به اسلام سیاسی سر دادند و روند عادی سازی را در پیش گرفتند که تسلیم شدن در برابر صهیونیسم است.

رئیس مجلس اعلی اسلامی عراق افزود: اکنون فرصتی برای مدرسه اهل بیت علیهم السلام به وجود آمده است، دنیا به اندیشه ها توجه دارد و ما شیعیان مفتخر هستیم، دولتی داریم که در عرصه های مختلف علمی و اقتصادی و نظامی پیشرفت کرده است.

حمودی با اشاره به زیارت اربعین اظهار کرد: هر کس به دنبال یک حرکت مردمی همراه با ایثار است، باید تجربه زیارت اربعین را دنبال کنیم که مردم عراق هر آنچه دارند را برای خدمت به زائران در طبق اخلاص می گذارند.

وی خاطرنشان کرد: عراق تجربه داشتن دولت بر اساس انتخابات را دارد، در طول این تجربه با اشغالگری و جنگ طائفه ای و حمله داعش مواجه شدیم، اکنون برخی به دنبال گرفتن فرصت دولت مردمی در عراق هستند، باید در این کشور دولت مقتدری به وجود بیایید که به فساد پایان بدهد. مطمئن باشید که به سمت دولت تمهیدکننده برای دولت امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف پیش می رویم حتی اگر قربانی های زیادی بدهیم.

خلیل حمدان

خلیل حمدان: پاره پاره شدن امت اسلامی نتیجه عدم وجود گفتگو است

خلیل حمدان عضو شورای رهبری جنبش امل در سخنرانی خود اظهار داشت: پاره پاره شدن امت اسلامی نتیجه عدم وجود گفتگو است و باید دیدگاه ها را به یکدیگر نزدیک کرد تا جامعه بتواند دشمن و دوست را بشناسد و هر کسی به وظیفه خود عمل کند.

وی افزود: این اجلاسیه تحت عنوان محور عقلانیت و عدالت و کرامت برای تبادل افکار در زمینه تقویت دین جهانی اسلام و تاکید بر وحدت اسلامی برای هم افزایی تلاش ها جهت مقابله با چالش ها برگزار می شود.

وی ادامه داد: عقلانیت به این معنی است که عوامل پیشرفت و شکست مشخص شود، چون که دشمنان با توجه به امکاناتی که دارند، نمی توان بر آنها چیره شد مگر این که تمام نیروها جمع شوند تا بتوان بر دشمنان پیروز شد.

حمدان با اشاره به ویژگی های مدرسه اهل بیت(ع) اظهار کرد: در عصر عقلانیت، بازگشت به مدرسه اهل بیت(ع)، تحقق معنی عقل و عقلانیت است.

وی ادامه داد: شاهد معیارهای دوگانه هستیم به این معنی که عدالت را از حقیقتش تهی کردند و به ترویج شعارهای خود می پردازند تا زمانی که همچون آنها فکر کنید و تا زمانی که این گونه باشید آزاد هستید، البته به شرط این که از ارزش های خود دست بکشید و از اصطلاحاتی استفاده کنید که که در ظاهر دعوت به آزادی و در باطن سرکوب آزادی ها و آزادی خواهان است.

عضو شورای رهبری جنبش امل افزود: آنها ادعای مبارزه با تروریسم دارند، اما همزمان به حمایت از تروریسم و تروریست ها می پردازند و اجازه می دهند که هزاران تروریست با بیش از 80 ملیت با امنیت از مرزها عبور کنند و ثبات عراق و سوریه را به هم بریزند و این نقشه را برای لبنان و ایران و یمن هم داشتند تا جبهه مستضعفین را برای خدمت به رژیم صهیونیستی تضعیف کنند.

حمدان با اشاره به خطر تفرقه اظهار کرد: هنوز خطر ادامه تفرقه در داخل جوامع ما وجود دارد که تمام پیشرفت هایی که تحقق پیدا کرده است را از بین می برد، از مردم عراق می خواهیم که با در پیش گرفتن راه گفت و گو، جلوی تشدید بحران را بگیرند که به مصلحت عراق و عراقی ها نیست.

وی ادامه داد: راهی که جمهوری اسلامی ایران به رهبری امام خامنه ای در پیش گرفت، الگویی می باشد که یک کشور توانسته است علی رغم چالش های بین المللی و منطقه ای به ساحل امنیت برسد، مواضع راسخ رهبری این کشور براساس قاعده غلبه پیروزی مظلومان بر ظالمان و تقسیم جهان به ظالم و مظلوم است.

عضو شورای رهبری جنبش امل افزود: عناوین عقلانیت و عدالت و کرامت، دلالت روشنی بر خط و منهج اهل بیت(ع) دارد و دین اسلام بر تکیه بر عقل برای فهم دین تاکید داشته است، عدالت اساس حکومت است که تفرقه ای وجود نداشته است، کرامت نیز موجب تمیز انسان است و کرامت، آزادی و سایر حقوق انسان را تضمین می کند، خداوند همه انسان ها را در زمینه کرامت، یکسان آفریده است.

 

انتهای پیام
captcha