بهره‌مندی جهاددانشگاهی از ظرفیت نخبگان در داخل و خارج از کشور + فیلم
کد خبر: 4081993
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷
دهقانی فیروزآبادی تبیین کرد؛

بهره‌مندی جهاددانشگاهی از ظرفیت نخبگان در داخل و خارج از کشور + فیلم

رئیس جهاددانشگاهی با تأکید بر اینکه این نهاد انقلابی برنامه بسیار جدی برای بهره‌مندی از ظرفیت نخبگان ایرانی در داخل و خارج از کشور دارد، گفت: این مسئله لزوما به معنای بازگشت نخبگان به کشور نیست؛ جهاددانشگاهی تلاش دارد در بستری علمی، فناوری و نوآوری از نخبگان ایرانی خارج از کشور به خوبی استفاده کند.

دهقانیروح‌الله دهقانی فیروزآبادی، رئیس جهاددانشگاهی در گفت‌و‌گو با ایکنا در پاسخ به اینکه این نهاد برای معرفی دستاوردهای خود به نهادهای مختلف به منظور ارائه محصولات و جلوگیری از واردات بی‌رویه تولیدات خارجی چه اقداماتی را دنبال می‌کند، اظهار کرد: موضوع مهم در این زمینه مسئله جهاد تبیین است.

وی ادامه داد: جهاد تبیین که مقام معظم رهبری واژه جهاد رابر آن نهادند، برکت فراوانی دارد. ابتدا باید بدانیم چه تولیدات و دستاوردهایی در کشور داشته و توانمندی‌ها و قابلیت‌های خود را بشناسیم. قطعاً سلسله برنامه‌هایی همچون برپایی نمایشگاه‌های مرتبط با دستاوردهای جهاددانشگاهی، ارتباط با رسانه‌ها و برنامه‌های آینده جهاددانشگاهی در حوزه رسانه به نحوی دنبال می‌شود که جهاد تبیین برای توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی برنامه ریزی شده و اثرگذاری ویژه برای مردم، مسئولان، نهادهای دولتی و خصوصی به همراه داشته باشد.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: مسئله بعدی مرتبط با جهاد تبیین، امیدآفرینی است. امروز دشمن مهمترین نقطه‌ای را که برای آسیب رساندن به جامعه بر روی آن دست گذاشته است، سیاه‌نمایی و ناامید کردن مردم است؛ در صورتی که واقعا اینگونه نیست. البته در کشور مشکلات، آسیب‌ها و گرفتای‌هایی وجود داشته و در شرایط تحریم هستیم اما دستاوردهای فراوانی در حوزه‌های مختلف وجود داشته است. امروز هر فردی که به این نمایشگاه بیاید و از دستاوردهای جهاددانشگاهی بازدید کند، احساس غرور ملی خواهد کرد که در کشور انسان‌هایی هستند که با وجود اینکه می‌توانستند از کشور خارج شده و در دیگر نقاط جهان با امکانات فراوان فعالیت کنند، دل به فعالیت پرزحمت فناورانه و نوآورانه در کشور داده و به تولید محصول می‌پردازند.

رئیس جهاددانشگاهی بیان کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند آینده کشور روشن است و همگان باید این حقیقت را به مردم نشان دهند. بخشی از این مسئله مربوط به تبیین دستاوردها و فعالیت‌هایی است که در مجموعه‌هایی مانند جهاددانشگاهی انجام می‌شود و برای آن‌ها نیز برنامه جدی داریم.

وی در رابطه با موضوع زیست بوم جدید مدنظر جهاددانشگاهی در دوره جدید فعالیت‌ها نیز تصریح کرد: امروز باید در کشور زنجیره و چرخه تبدیل علم به ارزش را کامل کنیم. اجزای بسیار خوبی در کشور ایجاد شده و علم و دانشگاه‌ها نیز توسعه خوبی پیدا کرده‌اند. نهادهایی مانند صندوق نوآور شکوفایی، معاونت علمی، معاونت فناوری وزارت علوم و ... در توسعه فناوری و شرکت‌های دانش بنیان بسیار خوب فعالیت کرده‌اند. مسئله‌ای که امروز به صورت جدی بدان نیاز داریم، وجود نهادهایی است که سه ویژگی مهم ارتباط با حاکمیت، ارتباط با بازار سرمایه و تأمین سرمایه و شناخت از بازار فناوری را داشته باشند.

دهقانی فیروزآبادی بیان کرد: امروز جهاددانشگاهی تنها نهادی در کشور است که چنین ویژگی‌هایی دارد. جهاددانشگاهی است که می‌تواند همزمان فناوری و علم را بشناسد و با شبکه دانش بنیان کشور ارتباط داشته باشد. همچنین، با حاکمیت نیز ارتباط سازمانی و ساختاری داشته و بتواند از تسهیلات و امکانات سرمایه ملی استفاده کند. وقتی این سه ویژگی کنار هم قرار گیرد و فناوری‌ها را با قواعد حاکمیت و بازار سرمایه ترکیب کنیم، محصول نوآورانه تولید خواهد شد.

رئیس جهاددانشگاهی تصریح کرد: جهاددانشگاهی به دنبال ترکیب کردن این فناوری‌ها و ایجاد زیرساختی است که از طریق آن فناوری‌ها به هم رسیده، سرمایه پیدا کرده و مورد حمایت حاکمیت قرار گیرند تا در نهایت به یک محصول مورد نیاز کشور تبدیل شوند. لذا شعار برنامه جهاد را «جهاددانشگاهی؛ زیست بوم نخبگان ایرانی» قرار می‌دهیم. جهاددانشگاهی برنامه بسیار جدی برای بهره‌مندی از ظرفیت نخبگان ایرانی در داخل و خارج از کشور دارد.

دهقانی فیروزآبادی در پایان تصریح کرد: این مسئله لزوما به معنای بازگشت نخبگان به کشور نیست؛ چراکه بسیاری از نخبگان به هر دلیلی در خارج از کشور زندگی تشکیل داده و شرایط بازگشت ندارند اما با تمام علاقه خواهان انجام فعالیت برای کشور خود هستند. جهاددانشگاهی این برنامه را دارد که در بستری علمی، فناوری و نوآوری از نخبگان ایرانی خارج از کشور به خوبی استفاده کند.

انتهای پیام
captcha