ضرورت ارائه خدمات فرهنگی در موکب‌های اربعین
کد خبر: 4081722
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹

ضرورت ارائه خدمات فرهنگی در موکب‌های اربعین

مدیرکل اوقاف چهارمحال‌وبختیاری با ابراز تأسف از اینکه دغدغه ارائه خدمات فرهنگی هنوز در موکب‌های اربعین شکل نگرفته است، گفت: امروز بیشتر دغدغه موکب‌داری ناظر به خوراک و پذیرایی از زائران است اما نگاه فرهنگی نیز باید با جدیت دنبال شود.

حسن امیری مدیرکل اوقاف و امور خیریه  چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال‌وبختیاری هفتم شهریورماه در جلسه هماهنگی موکب اربعین حسینی که با حضور نمایندگان دستگاه‌های فرهنگی استان در محل اداره کل اوقاف و امور خیریه استان برگزار شد با اشاره به اینکه در مجموع، ۳۰ موکب از استان اربعین برای حضور در نجف و کربلا اعلام آمادگی کرده‌اند، اظهار کرد: این موکب‌ها در شش مقر در عراق در خدمت زائران اربعین هستند؛ در مرز شلمچه نیز مجموعه سپاه استان در یک مقر دائمی و به‌صورت ویژه به زوار خدمت‌رسانی می‌کند.

وی با ذکر اینکه خدمات فرهنگی اوقاف تحت عنوان موکب امامزادگان از سال گذشته در نجف اشرف با بهترین کیفیت و خدمات در خدمت زائران اربعین است، ادامه داد: قرارگاه اصلی ما تحت عنوان قرارگاه ۱۳۰۱‌، بیشترین تعداد زائران استان را تحت پوشش قرار می‌دهد. از سخنرانان سطح اول کشور و نیز مداحان شاخص ملی برای حضور در این موکب دعوت شده است که در ایام اربعین به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

امیری با اشاره به ساماندهی مبلغان بومی استان برای اعزام و حضور در موکب‌های استان، بیان کرد: در این راستا، ۲۰ مبلغ خواهر اعلام آمادگی کرده‌اند که در موکب‌ها به ارائه مباحث به زوار اربعین بپردازند.

وی با ابراز تأسف از اینکه دغدغه ارائه خدمات فرهنگی هنوز در موکب‌های اربعین شکل نگرفته است، بیان کرد: امروز بیشتر دغدغه موکب‌داری ناظر به خوراک و پذیرایی از زائران است که البته این موضوع نیز مهم است اما نگاه فرهنگی نیز باید با جدیت دنبال شود که امسال در استان به‌صورت دغدغه‌مندانه پیگیری می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تأکید کرد: هر موکب باید دارای یک مسئول فرهنگی کارشناس و آموزش‌دیده باشد که از زمان قبل از سفر تا زمان پس از آن، تعامل فرهنگی شکل بگیرد؛ ۱۸ دستگاه عضو کمیته فرهنگی ستاد اربعین استان همین دغدغه را پیگیری می‌کنند.

امیری با اشاره به اینکه دستگاه‌های اجرایی داشته‌های خود را در خدمت زائران اربعین قرار می‌دهند، تصریح کرد: خوراک فرهنگی و معنوی به‌مراتب بالاتر از خوراک جسمی است و موکب‌داران جمهوری اسلامی باید به مقوله فرهنگی در پذیرایی از زوار امام حسین(ع) توجه ویژه داشته باشند؛ انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) ایجاد شد تا مدل حکومت اسلامی به جهان صادر شود و موکب‌های اربعین فرصت خوبی است تا همه کشورها این الگو از عزت و برکت اسلام را ببینند.

وی با تأکید بر اینکه تمامی دستگاه‌ها باید جامعه هدف خود را نسبت به بایسته‌های حضور در همایش اربعین آگاه کنند، گفت: مشکل آب، یک چالش جدی در کربلا و گرمای شدید عراق است و باید به زائران گوشزد شود که برای این موضوع آماده و مجهز باشند و آموزش ببینند؛ همچنین مشکل تهیه یخ و محدودیت ناوگان اتوبوسرانی جهت ترانزیت نیز از دیگر چالش‌های ستاد اربعین استان و کشور است که کمیته فرهنگی و آموزشی باید مردم را جهت استفاده از وسائط نقلیه شخصی و به‌صورت گروهی تشویق و آگاه کند.

امیری با اشاره به اینکه امسال حضور ۹ میلیون زائر اربعین از ایران پیش‌بینی شده است، افزود: بر طبق اعلام استاندار کربلا، ظرفیت حضور ۱۷ میلیون زائر در دل کربلا ایجاد شده است که در سفینه نجات امام حسین(ع) گرد هم جمع می‌شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان نقش رسانه‌ها به‌ویژه صدا و سیما را در آگاه‌سازی مردم نسبت به اهمیت اربعین حسینی و نیز آموزش زوار برای حضور در پیاده‌روی اربعین را مهم ارزیابی کرد و گفت: از آموزش‌های پزشکی و بهداشتی و درمانی گرفته تا همراه داشتن وسایل و تجهیزات ضروری، گرمای شدید هوا و دیگر موضوعات باید از سوی رسانه‌ها به مردم آموزش داده شود تا حداقل آسیب‌ها را شاهد باشیم.

در این جلسه هر یک از اعضای کمیته فرهنگی و آموزشی از دستگاه‌های اجرایی استان در خصوص توانمندی دستگاه خود برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی به ارائه نظرات و پیشنهادات پرداختند.

انتهای پیام
captcha