برپایی 110 موکب اربعین در همدان
کد خبر: 4080498
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵

برپایی 110 موکب اربعین در همدان

مسئول ستاد اربعین همدان از برپایی 110 موکب اربعین در شهرستان‌های این استان و در مسیر زائران اربعین حسینی خبر داد.

سیدرضا موسوی مسئول ستاد اربعین استان همدانبه گزارش ایکنا از همدان، سیدرضا موسوی، مسئول ستاد اربعین استان همدان، امروز، دوم شهریورماه در جلسه ستاد مردمی اربعین شهرستان ملایر با اشاره به راه‌اندازی موکب‌های استان همدان از سال‌های گذشته تاکنون اظهار کرد: اولین ایستگاه‌ها و موکب‌های این استان در ابتدای کار تعداد 8 تا 9 ایستگاه بود که امروز به لطف خدا به 110 مورد رسیده است.

وی با بیان انکه در حال حاضر و برای امسال 110 موکب در استان فعالیت خواهند داشت، افزود: این موکب‌ها در شهرستان‌های استان و در مسیر زائران اربعین حسینی برپا خواهند شد.

مسئول ستاد اربعین استان همدان به تقاضای بالای برپایی موکب در استان اشاره کرد و گفت: با توجه به نیاز و پیش‌بینی‌های صورت گرفته در استان قرار است فعلا همین تعداد موکب را داشته باشیم که اگر نیاز باشد برنامه صدور مجوز برپایی موکب جدید را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه استان همدان در مسیر 16 استان کشور به سمت کربلاست، تصریح کرد: تا سال‌های قبل از کرونا حدود یک میلیون و 500 نفر زائر در مسیر رفت و برگشت از استان همدان عبور می‌کردند که امسال عبور این تعداد زائر تا حدود سه میلیون نفر نیز پیش‌بینی شده است.

موسوی اضافه کرد: حتی در دو سالی که بر سر برخی مسائل مشکلات و درگیری‌هایی بین کشور ترکیه و عراق بود ما زائرانی از کشورهای مختلف از جمله خود ترکیه، افغانستان، پاکستان، آذربایجان و... را نیز در مسیر همدان و شهرستان ملایر داشتیم.

وی با گریزی به خدمات انجام شده در موکب‌های استان همدان و شهرستان ملایر در سال‌های گذشته، افزود: خدمات موکب‌های اربعین تنها به ایام اربعین خلاصه نشده و در طول سال‌های گذشته در حوادث و بلایایی از جمله سیل، زلزله و... در مناطق مختلف کشور از جمله لرستان، سرپل ذهاب، زاهدان و... کمک‌های موکب‌های این استان و شهرستان ملایر به هموطنان‌مان را در بحث عمرانی و... شاهد بودیم.

مسئول ستاد اربعین استان همدان اضافه کرد: در دو سال کرونا نیز خدمات این موکب‌ها یه سمت و سوی کمک‌های مؤمنانه، تهیه وتوزیع ماسک و مواد ضدعفونی و پک بهداشتی و... حرکت کرده و در واقع موکب‌های ما تعطیلی نداشته‌اند.

وی از همکاری یکصد هزار نفر خادم‌یار با ستاد اربعین در استان همدان خبر داد و تصریح کرد: در واقع این خادم‌یاران هر زمانی از شبانه‌روز که باشد در حوزه‌های مختلف امور فرهنگی، مکانیکی، پزشکی، خیاطی، کفاشی و هر آنچه که نیاز زائران باشد و هم در منازل به‌صورت پشتیبانی و یا در خود موکب آمادگی همکاری با موکب‌ها را در راستای خدمات‌دهی به زائران دارند.

موسوی به تشکیل جلسات ستاد اربعین استان و ستاد پشتیبانی در استانداری به ریاست استاندار و معاون سیاسی ایشان اشاره کرد و گفت: مجموعه ستاد مردمی اربعین نیز با حمایت و پشتیبانی امام‌جمعه همدان در استان و ائمه جمعه در سراسر استان پیش می‌رود که حکم‌ها توسط ستاد داده می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری مراسم‌ افتتاحیه ستادهای اربعین در شهرستان‌های همدان، گفت: در هر شهرستان یک نفر به‌عنوان رابط و نماینده ستاد معرفی می‌شود که در شهرستان ملایر نیز علیرضا باقری به‌عنوان نماینده ستاد اربعین شهرستان معرفی شده که پیگیری برنامه‌های شهرستان را با استان برعهده دارند.

مسئول ستاد اربعین استان همدان با اشاره به صدور مجوز توسط فرمانداری‌ها برای موکب‌ها گفت: همچنین با همکاری سایر نهادها و دستگاه‌ها وظایف هر نهاد مشخص شده که طبق آن وظایف دستگاه‌های مختلف همکاری لازم را با موکب‌ها دارند.

موسوی افزود: همچنین یک سامانه نیز با شماره 3138 طراحی شده که توسط 25 نفر از همکاران و کارشناسان ستاد به‌صورت 24 ساعته پاسخگوی زائران از هر نقطه از کشور است که مشکات امنیتی، مشکلات اسکان و هر نوع مشکل و مسئله‌ای را با این شماره در میان بگذارند.

وی اظهار کرد: همچنین فوریت‌های پزشکی و هلال احمر اعلام آمادگی کرده است برای موکب‌دارن قبل ار راه‌اندازی موکب کلاس‌های آموزشی را به‌صورت رسمی برگزار کند. راه‌اندازی موکب‌های اربعین از 10 روز قبل ار اربعین فعالیت خود را شروع می‌کنند که اجباری ندارد شروع کار موکب‌ حتما 10 روز قبل از اربعین باشد بستگی به مسئول موکب دارد با توجه به شرایط عبور زائران که برخی موکب‌ها شاید پنج روز قبل از اربعین فعالیت خود را شروع کنند.

ستاد اربعین ملایر

علیرضا باقری، نماینده و رابط ستاد اربعین شهرستان ملایر نیز گفت: اینکه شهرستان ملایر در مسیر زائران حسینی قرار دارد افتخاری بزرگ است که نصیب مردم این شهرستان شده تا در مسیر خدمات‌دهی به زائران حسینی گامی بردارند.

وی بیان کرد: امسال یک شعار سراسری ستادهای مردمی با عنوان «همه خادمیم» مشخص شده که در موکب‌ها نصب می‌شود و تأکید شده تنها موکب‌هایی اجازه برپایی موکب را دارند که دارای مجوز بوده و موکبی بدون مجوز اجازه فعالیت ندارد.

باقری از برپایی هفت موکب در شهرستان ملایر خبر داد و تصریح کرد: این موکب‌ها شامل موکب فاطمة‌الزهرا(س) در مسیر بهشت هاجر شهر ملایر، موکب روستای انوج، دهنو آورزمان، توجغاز، حسین‌آباد ناظم، آورزمان و زنگنه است.

وی با بیان اینکه وظیفه هر نهاد و اداره برای همکاری با موکب‌ها مشخص شده است، افزود: برگزاری نماز جماعت با همکاری روحانیون با تبلیغات اسلامی، تأمین انشعابات و برق ایمن با اداره برق، تأمین آب مورد نیار با توجه به مشکلات کم‌آبی با شرکت آبفای استان و همچنین مسائل جاده‌ای برعهده نیروی انتظامی، پلیس راهور و... است.

نماینده ستاد اربعین ملایر همچنین با تأکید بر اینکه امنیت موکب‌ها با توجه به شبانه‌روزی بودن موکب‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: در این زمینه نیز در بحث اسکان در تکایا و حسینیه‌ها و همچنین بهداشت موکب‌ها باید بخشداری‌ها و دهیاری‌ها و شبکه بهداشت و درمان همکاری و پشتیبانی لازم را با موکب‌ها داشته باشند.

وی افزود: حضور اورژانس در مسیر تردد زائران توسط شبکه بهداشت و درمان، هلال احمر و تیم‌های امدادی و اوقاف با توجه به نیت‌های که واقفان در راستای کمک به زائران سیدالشهدا(ع) داشته امری مهم است.

باقری تأکید کرد: نیاز است که آموزش و پرورش نیز در صورت نیاز به اسکان زائران در مدارس و سالن‌های ورزشی همکاری با موکب‌ها را داشته باشد و امیدواریم بتوانیم خدمات خوبی را به زائران اباعبدالله‌الحسین(ع) داشته باشیم.

در ادامه حجت‌الاسلام محمدباقر برقراری، امام‌جمعه ملایر نیز خدمت عشق به اهل بیت(ع) به‌ویژه حضرت اباعبد‌الله‌الحسین(ع) را خدمتی ارزشمند و والا دانست و افزود: امروز این عشق و ارادت در برپایی موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی است که به زائران حرم امام حسین(ع) خدمات‌دهی داشته باشیم.

حجت‌الاسلام محمدباقر برقراری امام جمعه ملایر

وی با اشاره به اینکه قرار گرفتن شهرستان ملایر در مسیر زائران حضرت اباعبد‌الله‌الحسین(ع) سعادت بزرگی است که خادمی این خانه را داشته باشیم، گفت: موکب‌های شهرستان ملایر طی چند سال گذشته خوش درخشیدند که یکی از موکب‎های جامع و بزرگ این شهرستان موکب حضرت فاطمة‌الزهرا(س) بوده که در سال‌های گذشته خدمات بسیاری را به زائران اربعین ارائه داده است.

امام‌جمعه ملایر با تأکید بر اینکه جانمایی موکب‌‌ها باید کارشناسی شده باشد، بیان کرد: با توجه به تعداد موکب‌هایی که دارای مجوز بوده و قرار است در شهرستان برپا شود نیاز است که موکب‌ها همکاری لازم را با هم برای خدمات‌دهی به زائران داشته باشند. اگر موکب‌ها در مسیرها به هم نزدیک است تقسیم کار شود تا خدمات شایسته و همه جانبه در همه حوزه‌ها به زائران اربعین به بهترین نحو ارائه شود.

وی با تأکید به مسئولان و موکب‌داران موکب‌های اربعین گفت: استفاده بهینه از امکانات و صرفه‌جویی مصرف مواد غذای برای جلوگیری از دور ریز در موکب‌ها امری ضروری است و با توجه به اینکه بیشتر مایحتاج موکب‌ها از نذورات مردمی است دقت شود یک مدیریت درست و احسن در توزیع و استفاده از نذورات صورت گیرد.

امام‌جمعه ملایر بر توجه جدی به بحث بهداشت مواد غذایی، آب آشامیدنی و سایر موارد مورد نیاز این حوزه در موکب‎ها تأکید کرد و افزود: کسانی که در موکب‌ها به‌صورت خادم‌یار فعالیت می‌کنند از افراد معتمد و شناخته شده مسئولان موکب باشند تا خدایی نکرده مشکلی در خدمات‌رسانی به زائران به وجود نیاید.

وی مدیریت آب در موکب‌ها و توجه به مسائل امنیتی توسط مسئولان موکب در کنار نیروی انتظامی را مهم خواند و گفت: یک نکته پیشنهادی نیز داریم که مسئولان موکب‌ها اسامی کسانی که در موکب‌ها خدمات می‌کنند و یا نذورات خود را به موکب‌ها می‌دهند و نمی‌توانند در سفر اربعین به زیارت بروند زائران سفر اربعین به نیابت از آنها زیارت نیابتی را داشته باشند.

برقرای اضافه کرد: دفتر امام‌جمعه و ائمه جمعه نیز آمادگی همکاری و اطلاع‌رسانی در خصوص برنامه‌های موکب که نیاز است به سمع و نظر مردم برسد را از طریق تریبون‌های نماز جمعه با موکب‌داران دارد و هر جا نیاز به حضور ما باشد آمادگی همکاری وجود دارد.

وی تأکید کرد: یکی از مهمترین مواردی که در سفر اربعین جلوه‌گری می‌کند حفظ وحدت و دوستی بین کشورهای اسلامی است که نیاز است تصاویری از سردار حاج قاسم سلیمانی و ابوالمهدی مهندس در موکب‌ها نصب شود.

حسین فارسی معاون، سیاسی اجتماعی فرمانداری ملایر نیز با اشاره به اینکه جلساتی در این زمینه تشکیل شده است، اظهار کرد: مهمترین بحث صدور مجوز برای برپایی موکب به‌صوت قانونی است تا مشکلی برای زائران پیش نیاید.

وی با بیان اینکه موکب‌های ملایر طی سال‌های گذشته نیز فعالیت‌های خوبی داشته و زیرساخت‌های لازم و جانمایی مناسب را برای برپایی دارند، گفت: اگر قرار است موکبی مکان قبلی خود را تغییر دهد باید با هماهنگی پلیس راهور و نیروی انتظامی باشد تا مشکلات امنیتی و ترافیکی به‌وجود نیاید.

فارسی فضاسازی مناسب برای ارائه خدمات به زائران، نصب تصاویر شهدای مدافع حرم به‌ویژه سردار شهید حاج حسین همدانی در موکب‌ها، امکانات روشنایی در شب برای زائران با همکاری اداره برق، آماده‌سازی محل‌های اسکان زائران در حسینیه‌ها و مدارس، رعایت مواد بهداشت در مواد غذایی، شربت‌ها و... استفاده از افراد معتمد در تهیه و توزیع مواد غذایی موکب‌ها و انتشار و فضاسازی برنامه‌های فرهنگی برای ایجاد شور حسینی در موکب‌ها را از موارد مورد تأکید برای موکب‌دارن برشمرد و خواستار همکاری همه نهادها و ادارات با موکب‌داران شد.

وی اظهار کرد: علاوه بر خدمات پذیرایی از زائران خدمات پزشکی، امدادی، رفاهی، خیاطی، مکانیکی و... نیز به زائران ارائه شود.

انتهای پیام
captcha