مسابقات جام قرآنی ضحی در گیلان برگزار شد
کد خبر: 4079130
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۲

مسابقات جام قرآنی ضحی در گیلان برگزار شد

مسابقات تیمی حافظان و قاریان گیلان با نام جام ضحی، صبح و عصر روز گذشته، ۲۷ مردادماه در تالار مرکزی رشت برگزار شد.

مسابقات جام قرآنی ضحی در گیلان برگزار شد

به گزارش ایکنا از گیلان، مسابقات تیمی حافظان و قاریان گیلان با نام جام ضحی، در دو بخش حفظ و قرائت قرآن به‌صورت تیمی، صبح و عصر روز گذشته، ۲۷ مردادماه در تالار مرکزی رشت برگزار شد و ۶۵ تیم شرکت‌کننده در چهار گروه حفظ و قرائت با یکدیگر به رقابت پرداختند.

در بخش حفاظ، تیم‌ها در قالب سه گروه «حفظ جزء ۳۰، حفظ سه جزء اول و حفظ پنج جزء اول»، «حفظ ۱۰ جزء اول، حفظ ۱۵ جزء اول و حفظ ۲۰ جزء اول» و «حفظ کل» و در بخش قرائت هم متساقبین در قالب یک گروه سه نفره «قرائت تحقیق، ترتیل و اذان» به رقابت پرداختند و توسط داوران مطرح و با سابقه استان داوری شدند.

آمادگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در استمرار برگزاری مسابقات گروهی قرآن

رضا ثقتی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در این آئین اظهار کرد: افتخار داریم برای نخستین بار جام مسابقات قرآنی گروهی را در گیلان برگزار کنیم. این مسابقات به‌صورت گروهی بوده و ۱۹۵ حافظ و قاری استان گیلان در این مسابقات حضور داشتند و سعی شد تا بهترین داوران مطرح استان در این مسابقات حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: از آنجا که انسی بین فرهنگ شهادت و فرهنگ قرآن برقرار است، هر تیم به نام یک شهید نامگذاری شد. باتوجه به اینکه علاقه‌مندانی از سراسر کشور برای شرکت در این مسابقات اعلام آمادگی کردند، مقرر شد تا بعد از تجربه این دوره، این مسابقات قرآنی را به صورت لیگ برگزار کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان این‌که برگزاری مسابقات و رویدادهای قرآنی به نشر و گسترش فرهنگ قرآنی و جامعه قرآنی کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: همچنین موجب خواهد شد تا در تحقق آرمان شهر قرآنی گام مستحکمی برداریم و هم اینکه سطح کیفی و دانش قرآنی علاقمندان و فعالان قرآنی را ارتقا می‌دهد.

ثقتی یادآور شد: از طرف دیگر خود این رقابت‌ها، شور و اشتیاق زایدالوصفی را بین جمعیت قرآنی و جامعه ایران اسلامی ایجاد می‌کند. اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان آمادگی خود را اعلام می‌کند تا سالیان متمادی میزبان برگزاری این مسابقات باشد و امیدواریم با کمک جمعیت و فعالان قرآنی استان گیلان بتوانیم این رویداد را با گام‌هایی استوارتر پیش ببریم.

مسابقات جام قرآنی ضحی در گیلان برگزار شد

لزوم برگزاری جلسات مستمر با حضور مسئولان و متولیان قرآن استان

حجت الاسلام ستار علیزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان نیز طی بیاناتی ضمن تشکر از برگزار کنندگان، داوران و متسابقین این رویداد، اظهار کرد: خداوند را شاکریم که استان گیلان در مسیرخود به سوی یک استان پربار قرآنی در حرکت است.

وی ادامه داد: اگرچه با توجه به زحمات فراوانی که اساتید و مربیان محترم در طول این سال‌ها کشیده‌اند و با توجه به ظرفیت قرآنی، انقلابی و دینی که در استان گیلان است، هنوز تا قله فاصله بسیار داریم. در استان گیلان سرمایه‌های خوبی داریم و الحمدلله در حوزه داوری مسابقات قرآن چه در بخش خواهران و چه در بخش برادران بی‌نیاز هستیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گیلان با اشاره به این‌که البته متاسفانه برخی از داوران استان در این سال‌های اخیر به لقاء الهی پیوسته‌اند که جا دارد ذکر خیری هم از آنان داشته باشیم، گفت: باید در ماه حداقل یک جلسه قرآنی با حضور مسئولان و متولیانی که در حوزه قرآن فعالیت دارند داشته باشیم و زیر پرچم قرآن گرد هم آمده و ظرفیت‌ها را در کنار هم بگذاریم و احصا کنیم تا با هدف‌گذاری زمان‌بندی‌شده به آن قله‌ای که مدنظر است برسیم.

حجت‌الاسلام علیزاده خاطرنشان کرد: امسال برای نخستین بار این مسابقات به صورت تیمی در قالب جام ضحی برگزار می‌شود و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان هم در کنار سایر دستگاه‌ها در تلاش است از تمام ظرفیت‌هایی که دارد استفاده کرده و در این حوزه بسیار مهم، خدمتگزاری مضاعف مجاهدانه و مومنانه‌ای ایفا کند.

وی با تاکید بر این‌که انقلاب ما نشات‌گرفته از قرآن و همه وجود و ابعاد زندگی ما متعلق به قرآن است، تصریح کرد: ایام عزاداری سیدالشهدا و اسارت آل‌الله نیز که در آن قرار داریم، متعلق به قرآن است. چرا که همین بزرگواران این بستر را برای ما فراهم کردند و قرآن، ترویج آن و جایگاهی که تا کنون متناسب با ظرفیت انسانی‌مان برای کتاب وحی حاصل شده است، به برکت خون اباعبد‌الله‌الحسین(ع) و خون شهدا است.

مسابقات جام قرآنی ضحی در گیلان برگزار شد

انتهای پیام
captcha