لزوم حمایت از نهادهای تولید علم در راستای حفظ اقتدار نظام
کد خبر: 4076465
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰

لزوم حمایت از نهادهای تولید علم در راستای حفظ اقتدار نظام

فرمانده سپاه قدس گیلان در دیدار با سرپرست جهاددانشگاهی استان بیان کرد: اگر بخواهیم در سطح جهانی توانمند و مقتدر بمانیم، باید همواره در پی ارتقاء علمی باشیم، چرا که علم ابزار قدرت است، بنابراین حمایت از نهادهای تولید علم همچون جهاددانشگاهی، همواره مورد توجه ما بوده است.

لزوم حمایت از نهادهای تولید علم در راستای حفظ اقتدار نظام

به گزارش ایکنا از گیلان، در آستانه چهل و دومین سالروز تاسیس سازمان جهاددانشگاهی به‌عنوان یک نهاد انقلابی، سرپرست و جمعی از مدیران سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان، صبح امروز، ۱۵ مردادماه با حضور در مقر فرماندهی سپاه قدس استان، با سردار محمد عبدالله‌پور، فرمانده سپاه قدس استان گیلان، دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

در این دیدار، سردار عبدالله‌پور ضمن تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع)، با بیان این‌که حوزه علم برای حفظ نظام و انقلاب، بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: اگر بخواهیم در سطح جهانی توانمند و مقتدر بمانیم، باید همواره در پی ارتقاء علمی جامعه باشیم، چرا که علم ابزار قدرت است، بنابراین حمایت و همراهی با نهادهای تولید علم نیز در قالب چارچوبی معین، همواره مدنظر ما قرار دارد.

فرمانده سپاه قدس گیلان با اشاره به عنوان جهاد دانشگاهی، تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که صرفا محدود به لفظ‌ها و عنوان‌ها نشویم، کار جهاد دانشگاهی کاری جهادی است و ویژگی بارز کار جهادی، همان کار برای خداست. کار برای خدا خستگی ندارد و با آرامشی توام با نصرت الهی همراه خواهد بود.

وی به دیگر ویژگی‌های کار جهادی، اشاره و خاطرنشان کرد: کار جهادی با جهد و کوشش بسیاری همراه است که از تلاش معمولی فراتر است. رسالت کار جهادی، مرتفع‌کردن مشکلات و موانع است. باید از موانع هراس نداشت و با کار جهادی در پی رفع آن‌ها اقدام کرد.

عبد‌الله‌پور با استقبال از تقویت همکاری سپاه قدس گیلان با جهاددانشگاهی استان در حیطه‌های فرهنگی، آموزشی، مهارتی، تولید علم و حل مسائل و مشکلات استان، تاکید کرد: در حوزه‌های پژوهشی نیز می‌توان هم‌افزایی وسیعی را رقم زد. در راستای حفظ و تقویت این ارتباط، جهاد دانشگاهی می‌تواند نماینده ثابتی در قرارگاه جهاد علمی سپاه معین نماید تا با حضور مستمر در جلسات، به ایجاد شناخت بیشتر از زوایای فعالیت‌های جهاددانشگاهی و بهره‌مندی از ساختارهای دو نهاد در جهت انجام فعالیت‌های موثر، کمک نماید.

فرمانده سپاه قدس گیلان، یکی از نقش‌های بسیج را هم‌افزایی دانست و اذعان کرد: برقراری هم‌افزایی میان جهاد دانشگاهی و سپاه، می‌تواند منجر به رقم‌زدن اتفاقات بزرگ و موثری در استان بشود. از آن‌جایی که کارآمدکردن نظام از وظایف سپاه است، باید بر حل مشکلات مصمم بوده و با هنر انقلابی، از همین ساختار موجود در راستای رفع موانع بهره برد.

مهارت‌محوری و اشتغال‌زایی، شاخصه آموزش‌های جهاددانشگاهی است

همچنین در این جلسه، حمیدرضا مسکنی، سرپرست سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت سیدالشهدا(ع)، با بیان این‌که جهاد دانشگاهی از بدو تاسیس تا کنون سعی بر این دارد که همواره باری از دوش نظام بردارد، اظهار کرد: از زمان دفاع مقدس و در مسئله تجهیزات دفاعی، جهاد دانشگاهی نقش چشمگیری ایفا نمود و در زمان تحریم نیز، در حوزه‌های مختلف چون مته‌های حفاری، دکل‌های مخابراتی و ... حضور موثری رقم زده است. اکنون نیز در جهاد دانشگاهی استان در حال فراهم ساختن شرایطی هستیم تا نخبگان بتوانند ایده‌ها و نوآوری‌های خود را به راحتی ارائه و دنبال کنند تا در قالب خدمات به جامعه ارائه شود.

وی با تاکید بر این‌که مسئولیت جهاددانشگاهی این است که با پرهیز از موازی‌کاری، کارهای زمین مانده را به انجام برساند، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی گیلان نیز همواره در مسیر رشد و شکوفایی استان پیشگام است. این سازمان در گیلان با ۴ مرکز علمی‌_کاربردی، یک موسسه آموزش عالی، ۴ معاونت، ۴ مرکز مهارت‌محور و یک مرکز اشتغال، مسیر روشنی را در بخش های اشتغال، آموزش مهارت‌محور، فرهنگ و پژوهش می‌پیماید و در کشور، از جایگاه قابل احترامی برخوردار است.

مسکنی با اشاره به توانمندی جهاد دانشگاهی استان در حوزه فرهنگ، خاطرنشان کرد: در این راستا با توجه به ساختارهای جهاد دانشگاهی، این امکان میسر است که در دانشگاه‌ها، به‌طور موثر ورود کرده و به‌وسیله قلمروهای معینی که داراست بتواند دانشجویان را با کار جهادی آشنا نماید. افزون بر این «آموزش» و «اشتغال» دو بال ارتقا و اوج‌گیری هستند و معتقدیم هر دوره آموزشی مهارت محور باید به اشتغال ختم شود.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان با بیان این‌که آموزش‌های کوتاه مدت در جهاد دانشگاهی، آموزش‌های مهارت‌محور هستند که با اهداف بلندمدتی مانند ایجاد کسب و کار دنبال می‌شود، یادآور شد: از جمله این رشته‌های آموزشی عناوینی نظیر تکنسین داروخانه، فوریت‌های پزشکی، ساخت طلا و جواهر و ... است که در استان گیلان بومی‌سازی شده و در شهرستان‌های استان به علاقه‌مندان آموزش داده می‌شود.

مسکنی، طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را مدنظر قرار داد و ابراز کرد: این طرح با کارفرمایی معاونت امور زنان ریاست جمهوری و با هدف توانمندسازی ۲۷۰ خانوار در جهاددانشگاهی گیلان اجرا شد و به پایان رسید، در مرحله اول، جامعه هدف شناسایی و ارزیابی شد و از آموزش و توانمندسازی برخوردار و به بازار کار متصل شدند. در حال حاضر در طرح توانمندسازی مشاغل خانگی، مسئولیت آموزش ۲۱۰۰ نفر به جهاددانشگاهی استان گیلان سپرده شده است که ۹۹۰ نفر از آنان مورد ارزیابی و شناسایی و آموزش قرار گرفته‌ و به بازار متصل شدند و ۱۱۰۰ نفر دیگر نیز در مرحله ارزیابی و آموزش قرار دارند.

وی ادامه داد: در حوزه معاونت پژوهشی نیز ساختار ارزشمند سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان را داریم که نزدیک به یک دهه است که این مجموعه در استان گیلان فعالیت می‌کند. در این مجموعه سلول‌های بنیادی هنگام تولد از خون بند ناف نوزاد جداسازی و فریز می‌شود که می‌تواند در آینده خدمات زیادی را برای آن فرد یا نزدیکان خونی وی داشته باشد.

مسکنی با اشاره به اینکه استان گیلان در بحث سرطان پستان متاسفانه رتبه‌دار است، بیان کرد: غربالگری و درمان سرطان پستان مورد دیگری است که در جهاددانشگاهی توسط پژوهشکده سرطان معتمد در حال انجام بوده که با تاسیس این مرکز در استان، فرآیند غربالگری و درمان به زودی در گیلان آغاز می‌شود. پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی، بخش منفک شده از پژوهشگاه رویان است و این امکان را دارد که کارهای ارزشمندی را در کنترل و درمان سرطان با سلول‌درمانی و ویروس‌درمانی انجام دهد و دانش آن نیز در حال حاضر در پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی وجود دارد.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان خاطرنشان کرد: پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی به عنوان یکی از هسته‌های تشکیلاتی- تحقیقاتی جهاددانشگاهی کشور در راستای غنابخشیدن به تحقیقات بنیادی- کاربردی محیط زیست با هدف بهبود وضعیت محیط زیست با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی از طریق انجام پژوهش‌های موردی، بررسی، شناسایی و کمک به رفع نیازهای تحقیقاتی بخش‌های تولیدی، خدماتی و دستگاه‌های اجرایی و ایجاد ارتباط فعال و سازنده با سایر موسسات و جوامع علمی و پژوهشی در داخل و خارج از کشور در چارچوب مقررات و ضوابط جهاددانشگاهی مشغول فعالیت است. بخش عمده طرح‌ها بر اساس نیاز استان شناسایی و به طرح تبدیل و در خدمات تخصصی به انجام می‌رسد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی این نهاد انقلابی، تصریح کرد: فعالیت‌های فرهنگی نیز از ابتدای تاسیس، در جهاددانشگاهی حائز اهمیت بوده و باور داریم جهاددانشگاهی با ساختارهایی که دارد می‌تواند با بهره‌مندی از ظرفیت فرادانشگاهی، زیست بوم مورد اعتمادی برای نخبگان دانشگاهی باشد تا کار جهادی را تمرین کنند و با نوآوری و ایده‌پردازی خود در حل مسائل و مرتفع‌کردن مشکلات استان و کشور نقش‌آفرین باشند.

همچنین در ادامه، جمعی از مدیران و کارکنان دو نهاد، طی بیاناتی در خصوص تقویت روابط و گسترش همکاری‌های جهاددانشگاهی گیلان و سپاه قدس استان در راستای بهبود شرایط و رفع مشکلات استان، به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

لزوم حمایت از نهادهای تولید علم در راستای حفظ اقتدار نظام

لزوم حمایت از نهادهای تولید علم در راستای حفظ اقتدار نظام

انتهای پیام
captcha