ضرورت گسترش فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی در دانشگاه‌های هرمزگان
کد خبر: 4075286
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵

ضرورت گسترش فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی در دانشگاه‌های هرمزگان

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان با اشاره به ضعف دانشگاه‌های هرمزگان در بخش‌های فرهنگی و پژوهشی، گفت: ضروری است که جهاد دانشگاهی هرمزگان در راستای گسترش یکپارچه‌سازی فعالیت‌های فرهنگی و همچنین گسترش کرسی‌های آزاداندیشی که از مطالبات مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) است، حضور پررنگ‌تری در دانشگاه‌های استان داشته باشد.

دیدار نماینده ولی فقیه در هرمزگان با هیئت رئیسه جهاد دانشگاهی این استان

به گزارش ایکنا از همزگان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عبادی‌زاده، نماینده ولی‌فقیه در استان، صبح امروز، 11 مردادماه، در دیدار با رئیس جهاد دانشگاهی هرمزگان که به مناسبت سالروز تأسیس این نهاد صورت گرفت، با بیان اینکه همواره نسبت به جلسات دانشگاهی شور و شعف خاصی دارم، اظهار کرد: فلسفه وجودی جهاد دانشگاهی با وجود تمام اشتراکات با دانشگاه‌های دیگر متفاوت است. کار جهاد دانشگاهی باید جهادی باشد و در گیر و دار بودجه و بروکراسی نباشد تا گره‌ای از کار مردم باز شود.

وی خلوص را شاخصه فعالیت جهادی دانست و تصریح کرد: کار جهادی اصولاً به صورت کند نیست و گرفتار روزمرگی نمی‌شود و از طرفی متناسب با نیاز جامعه خلاقیت به خرج می‌دهد. جهاد دانشگاهی باید خلاصه‌ای دانشگاهی استان را پوشش دهد و توقعات از جهاد دانشگاهی از دانشگاه‌های دیگر بیشتر است.

عبادی‌زاده با اشاره به انتخاب شهر بندرعباس به عنوان شهر خلاق در حوزه صنایع‌دستی توسط یونسکو، عنوان کرد: ظرفیت بندرعباس در حوزه صنایع‌دستی بسیار زیاد است و بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در گذشته از محصولات هرمزگان استفاده می‌کردند اما امروز اگر اقدام مؤثری در حوزه صنایع‌دستی انجام نشود این عنوان از بندرعباس سلب می‌شود. خوشبختانه جهاد دانشگاهی در این زمینه برنامه‌های خوبی در نظر گرفته و امیدوارم تقویت این حوزه در دستور کار قرار گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان با اشاره به رتبه اول فقر و فلاکت هرمزگان در کشور، بیان کرد: اگر می‌خواهیم جایگاه فقر و فلاکت در هرمزگان را تغییر دهیم باید به سمت ایجاد اشتغال گام برداریم و بخش عمده‌ای نیز باید از طریق توسعه مشاغل خانگی تأمین شود. ارائه آموزش‌ها در حوزه مشاغل خانگی و صنایع‌دستی می‌تواند در ایجاد اشتغال و خلق سرمایه مؤثر باشد.

عبادی‌زاده با بیان این نکته که جهاد دانشگاهی باید به سمت انجام کارهای به زمین‌مانده گام بردارد، اظهار کرد: جنس آموزش‌ها و خدماتی که ارائه می‌شود باید به سمت بخش‌هایی برود که توسط دستگاه‌های دیگر مغفول مانده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان با اشاره به لزوم برقراری روابط نزدیک دانشگاه با صنعت، تصریح کرد: صنعت باید ظرفیت نظام آموزش عالی استان هرمزگان را بشناسد و دانشگاه نیز باید به نیازهای صنعت آگاه باشد تا ارتباط ۲ سویه صنعت و دانشگاه برقرار باشد. جهاد دانشگاهی باید در قالب تفاهم‌نامه‌هایی در صنایع هرمزگان دارای مرکزی خاص باشد تا بتواند در راستای اجرای برنامه‌های خود موفق شود.

وی با اشاره به تدوین سند مهندسی فرهنگی استان هرمزگان ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور، عنوان کرد: پنج اولویت فرهنگی هرمزگان در قالب این سند مشخص و ذیل هر‌کدام نیز ۲۵ اقدام تعریف شد. استان هرمزگان در حال حاضر جزو ۳ استان برتر ازنظر پیشرفت است. از جهاد دانشگاهی انتظار می‌رود که در بخش‌های فکری و اجرایی به تحقق سند مهندسی فرهنگی هرمزگان کمک کنند.

عبادی‌زاده با اشاره به ضعف دانشگاه‌های هرمزگان در بخش‌های فرهنگی و پژوهشی، تصریح کرد: گسترش کرسی‌های آزاداندیشی در دستور کار قرار گیرد و این کرسی‌ها را در سراسر دانشگاه‌های هرمزگان برگزار کنید. دانشگاه‌ها به برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی و نقد و نظر به هیچ عنوان ورود نکرده‌اند که باید برگزاری و گسترش این کرسی‌ها در سراسر دانشگاه‌های هرمزگان در دستو‌ر کار جهاد دانشگاهی قرار گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان با اشاره به لزوم برقراری اندیشکده‌های مختلف در سطح دانشگاه‌های هرمزگان، اضافه کرد: پژوهش به حوزه‌های خرد و اندیشکده‌ها به حوزه‌های کلان ورود می‌کنند که با توجه به چالش‌های استان هرمزگان ورود جهاد دانشگاهی به راه‌اندازی اندیشکده‌های مختلف یک الزام محسوب می‌شود. در حال حاضر در استان هرمزگان یک جریان تصمیم‌ساز برای مدیران وجود ندارد که این اندیشکده‌ها می‌توانند به عنوان یک جریان تصمیم‌سازی مهم برای مدیران نقش  ایفا کنند.

وی با اشاره به اینکه سرفصل‌های آموزشی باید متناسب با ظرفیت استان هرمزگان باشد، عنوان کرد: باید یک نظام آموزشی در رشته‌های خاصی که متناسب با ظرفیت هرمزگان است مانند حقوق دریا، حقوق حمل و نقل، تجارت و ... توسط جهاد دانشگاهی تدوین شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان در پایان با اشاره به نقش اثرگذار استان هرمزگان در آینده حمل و نقل کشور،  یادآور شد: باید از همین امروز طراحی رشته‌های مختلف متناسب با ظرفیت‌های آینده هرمزگان در دستور کار قرار‌ گیرد.

انتهای پیام
captcha