موکب‌های قرآنی در اصفهان راه‌اندازی می‌شود
کد خبر: 4075059
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶

موکب‌های قرآنی در اصفهان راه‌اندازی می‌شود

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی قرآن و عترت استان اصفهان از راه‌اندازی موکب‌های قرآنی در سطح شهر اصفهان ویژه ماه‌های محرم و صفر خبر داد.

حسینعلی جان‌نثاری مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی فرهنگی قرآن و عترت استان اصفهان

حسینعلی جان‌نثاری، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی قرآن و عترت استان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان درباره برنامه‌های ماه محرم این اتحادیه، اظهار کرد: با همکاری و مشارکت مؤسسات قرآنی و رایزنی با هیئت‌های عزاداری، درصدد راه‌اندازی موکب‌های قرآنی در سطح شهر برای ماه‌های محرم و صفر هستیم. این موکب‌ها در کنار موکب‌های هیئت‌های عزاداری برپا می‌شود و به قرائت قرآن و توزیع جزوه‌هایی در رابطه با قرآن اختصاص دارد.

وی افزود: آن دسته از مؤسساتی که اعلام آمادگی کنند، مسئولیت اداره این موکب‌ها را بر عهده خواهند گرفت و اتحادیه هماهنگی‌های مربوطه را انجام خواهد داد. علاوه بر این، هر روز صبح در اتحادیه برای خانواده‌های ساکن در اطراف، مراسم عزاداری و روضه‌خوانی برپاست. همچنین مقرر شده که تمام مؤسسات قرآنی در این ایام سیاه‌پوش شوند و برنامه‌هایی ویژه ماه محرم اجرا کنند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی قرآن و عترت استان اصفهان به مؤسسات فعال در زمینه حفظ قرآن همراه با تحصیل اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون، 15 مؤسسه برای فعالیت در این زمینه مجوز دریافت کرده‌اند و تعداد دیگری نیز در نوبت دریافت مجوز هستند. این مؤسسات قبلاً با عنوان مدرسه در زمینه حفظ قرآن همراه با تحصیل فعالیت می‌کردند، ولی اکنون این عنوان به مرکز تخصصی حفظ قرآن تغییر یافته است. در حال حاضر نیز 20 مرکز تخصصی حفظ در استان فعالیت می‌کنند که باید به‌صورت سالانه نسبت به تمدید مجوز خود اقدام کنند.

وی با بیان اینکه تصمیم به تغییر عنوان «مدارس حفظ قرآن همراه با تحصیل» به «مرکز تخصصی حفظ» در شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی اتخاذ شده است، افزود: این شورا از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه، آموزش و پرورش و اتحادیه مؤسسات و تشکل‌ها تشکیل شده است و دبیرخانه آن در اتحادیه قرار دارد. دلیل اتخاذ این تصمیم نیز جلوگیری از تشابه این مراکز با مدارس آموزش و پرورش بوده است. مجوز مراکز تخصصی حفظ قرآن با هماهنگی دبیرخانه، از اداره‌کل آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد و تبلیغات اسلامی اخذ می‌شود.

جان‌نثاری درباره سامانه جامع اطلاعات قرآنیان استان اصفهان نیز بیان کرد: پنج میلیارد ریال برای راه‌اندازی و تکمیل این سامانه پیش‌بینی شده که تاکنون ششصد میلیون ریال آن فراهم آمده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا براساس آنچه مقرر شده بود، معاون فرهنگی شهردار و رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر اصفهان در جلسات اتحادیه شرکت می‌کنند یا خیر، اظهار کرد: انتظار می‌رفت که این مسئولان به‌صورت مستمر در جلسات اتحادیه شرکت کنند، ولی تاکنون فقط یک یا دو بار این اتفاق افتاده است.

انتهای پیام
captcha