اولین سوگواره ملی «تئاتر مجازی نینوائیان» به میزبانی رشت برگزار می‌شود
کد خبر: 4074348
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱

اولین سوگواره ملی «تئاتر مجازی نینوائیان» به میزبانی رشت برگزار می‌شود

رئیس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت از برگزاری اولین سوگواره ملی و دومین سوگواره استانی «تئاتر مجازی نینوائیان» با هدف پرداختن به واقعه تاریخی عاشورا و نشان دادن آیین‌های مختلف نمایشی سراسر ایران درباره عاشورا خبرداد.

علی محجوب رئیس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت

علی محجوب، رئیس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، از برگزاری اولین سوگواره ملی و دومین سوگواره استانی «تئاتر مجازی نینوائیان» خبرداد و اظهار کرد: سازمان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی شهرداری رشت در نظر دارد با نگاه به عاشورا، کربلا و اتفاقات پیرامون آن، سوگواره ملی را در بستر دنیای مجازی برای حضور کلیه هنرمندان تئاتر سراسر کشور برگزار نماید.

وی پرداختن به واقعه تاریخی عاشورا، پرداختن به مقام والای امام حسین(ع) و ایثار و شهادت طلبی ایشان، پرداختن به رشادت‌های غیور مردان و شهیدان واقعه عاشورا، پرداختن به موضوعات امروز درباره عزاداری محرم و عاشورا، نشان دادن آیین‌های مختلف نمایشی سراسر ایران درباره عاشورا، پرداختن به تکیه‌ها، دسته‌های عزاداری، نوحه خوانی و مراسم‌های اقوام مختلف ایران در مقام عاشورا را از اهداف سوگواره ملی تئاتر مجازی نینوائیان عنوان کرد.

محجوب در خصوص محور ارسال آثار گفت: «عاشورا و اتفاقات تاریخی آن دوران»، «معنای ایثار و شهادت طلبی در واقعه عاشورا»، «بررسی شخصیت‌ها و شهدای واقعه کربلا»، «نقل عاشورا»، «نگاه جامعه امروز به محرم و عاشورا»، «مسائل و موضوعات پیرامون تکیه‌ها و دسته‌های عزاداری» از موضوعات آثار ارسالی این سوگواره ملی است.

رئیس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت در خصوص شرایط شرکت، تصریح کرد: بر اساس گاهشمار برگزاری، کلیه هنرمندان سراسر کشور می‌توانند با مراجعه به سایت برگزاری اقدام به ثبت‌نام نموده و اثر خود را در همان سایت بارگذاری نمایند.

وی با تاکید بر اینکه نمایش‌های ارسالی نباید در دوره قبل این رقابت شرکت کرده باشند، گفت: آثار نویسندگان بومی اقوام مختلف سراسر کشور در اولویت انتخاب قرار می‌گیرند؛ آثار با نگاه جدید در ساختار اجرایی و تلفیق نقالی، روایت، تعزیه و تئاتر در اولویت انتخاب قرار می‌گیرند. همچنین فیلمبرداری آثار باید بوسیله تک دوربین انجام پذیرد، کیفیت صدا و تصویر بر عهده کارگردان است و فایل آثاری که دارای کیفیت صدا و تصویر نیستند حذف می‌شود.

محجوب با بیان اینکه بارگذاری مجوز نویسنده در سایت الزامی است، گفت: بارگذاری چند قطعه عکس از اجرا، مشخصات کامل اثر، رزومه کارگردان و عکس کارگردان در سایت الزامی است. کارگردانی که اثرش به مرحله نهایی راه پیدا می‌کند باید نسخه با کیفیت از کار خود و طرح پوستر نمایش خود را بر روی cd  به آدرس دبیرخانه تا تاریخ اعلام شده به وی ارسال نماید.

رئیس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت با بیان اینکه کلیه آثار متقاضی از سراسر کشور می‌توانند با مراجعه به سایت sobheghalam.ir آثار خود را بارگذاری نمایند، خاطرنشان کرد: هنرمندان تا 17 شهریور ماه می‌توانند در سایت ثبت‌نام و فیلم را ارسال کنند، پس از باز بینی آثار ارسالی 20 شهریور نتایج اعلام می‌شود؛ از تاریخ 30 شهریور الی 5 مهر ماه آثار پخش می‌شوند و سپس در 6 مهر ماه همزمان با اول ربیع الاول مراسم اختتامیه برگزار می‌شود.

وی یادآور شد: در برگزاری این سوگواره، بعد از آخرین مهلت ارسال آثار، یک هیئت بازبینی آثار را دیده و از میان تمامی آثار متقاضی تعدادی را برای حضور در بخش رقابتی سوگواره انتخاب می‌کنند که از کارگردانان آن آثار خواسته می‌شود تا ۵ روز قبل از برگزاری فیلم خود را با کیفیت خوب ارسال نمایند.

انتهای پیام
captcha