جهاددانشگاهی به‌ تنهایی یک دانشگاه است
کد خبر: 4074061
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۶

جهاددانشگاهی به‌ تنهایی یک دانشگاه است

رئیس دانشگاه صنعتی قم گفت: جهاددانشگاهی به تنهایی یک دانشگاه است زیرا در حوزه‌های مختلف مانند آموزش، توسعه فرهنگ، توسعه سرمایه اجتماعی بسیار تلاش می‌کند و این فعالیت‌ها شباهت زیادی به فعالیت‌های دانشگاه دارد.

جلال رضایی‌نور، رئیس دانشگاه صنعتی قمنهاد انقلابی جهاددانشگاهی به نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی، فقط یک نهاد نیست بلکه یک فرهنگ است، یک سمت‌گیری و حرکت است. هر چه بتوانیم ما این فرهنگ را در جامعه گسترش دهیم و آن را پایدار و استوار کنیم کشور را به سمت سربلندی و عزت و استقلال حقیقی بیشتر پیش برده‌ایم.

خبرنگار ایکنا از قم با جلال رضایی‌نور، رئیس دانشگاه صنعتی قم درخصوص جهاددانشگاهی گفت‌وگویی انجام داده که در ادامه تقدیم مخاطبان می‌شود.

ایکنا- به نظر شما با توجه به وضعیت کنونی جامعه ضرورت وجود نهادهایی مانند جهاددانشگاهی که با مدیریت و تیم جهادی اداره می‌شوند چقدر است؟

جهاددانشگاهی از نهادهای علمی کشور است که از ابتدای انقلاب بسیار تأثیرگذار ظاهر شده و با رویکرد جهادی سعی در پیوند زدن مباحث علمی و تبدیل ایده به فناوری دارد، به‌طور مثال در بحث مهندسی معکوس و تهیه فناوری‌ها، محصولات و قطعات مورد نیاز جامعه به خصوص با توجه به شرایط تحریمی، بسیار مفید و مؤثر عمل کرده است، مرکز جهاددانشگاهی با اینکه از سال‌های اولیه انقلاب فعال بود، فعالیتی شبیه مراکز رشد و ‌پارک علم و فناوری دارد.

امروزه اهمیت زیست‌بوم فناوری در قالب مراکز رشد و نوآوری و پارک‌های علم و فناوری بر کسی پوشیده نیست، ولی باید توجه داشت جهاددانشگاهی سالیان دور با نگاه متعالی رهبر فقید انقلاب با مأموریت‌های مشابه تشکیل شد و این نشان‌دهنده عمق استراتژیک نگاه رهبر کبیر انقلاب است.

ایکنا- تنوع و گسترش خدمات جهاددانشگاهی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف اعم از آموزشی، فرهنگی و حتی رفع مسائل و مشکلات اجتماعی ورود پیدا کرده و بسیار هم مؤثر ظاهر شده است؛ به‌طور مثال در بحث درمان ناباروری بسیار موفق و مفید عمل کرده و در این زمینه باعث جذب توریسم سلامت نیز شده است و ما شاهد هستیم افرادی از سایر کشورها برای درمان و استفاده از این خدمات به کشور ما سفر می‌کنند که این موضوع باعث شهرت جهانی این مرکز شده است.

همچنین در حوزه آموزشی و فرهنگی هم از گذشته دوره‌های آموزشی مفید با اساتید و هزینه‌ مناسب به‌صورتی که برای قشر دانشجو و علاقه‌مند به یادگیری مناسب باشد، ارائه می‌دهد، ورود جهاددانشگاهی به مسائل فرهنگی نیز همواره مورد توجه بوده و دانشگاه صنعتی قم هم از این خدمات جهاددانشگاهی استفاده می‌کند.

ایکنا- ارتباط و تعامل مجموعه دانشگاه صنعتی قم با جهاددانشگاهی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در دانشگاه صنعتی قم از روزهای ابتدایی مسئولیت بنده، جلساتی با مسئولین جهاددانشگاهی قم برگزار شد، همچنین مسئولین جهاددانشگاهی چندین جلسه در دانشگاه صنعتی قم و متعاقباً مسئولین دانشگاه صنعتی قم در محل جهاددانشگاهی حاضر شدند، دفتری را هم در محل دانشگاه صنعتی قم به جهاددانشگاهی اختصاص دادیم و یک نفر نماینده در این دفتر مقیم شد که البته با بروز همه‌گیری کرونا و مسئله غیرحضوری شدن دانشگاه‌ها این همکاری کمرنگ شد، اما جهاددانشگاهی همچنان فعالیت خود را ادامه داد که خوشبختانه با حضوری شدن دوباره فعالیت‌های دانشگاه مجدد می‌توانیم از خدمات و سرویس‌های جهاددانشگاهی استفاده کنیم.

در این سال‌ها اساتید دانشگاه صنعتی قم پروژه‌ها و طرح‌های پژوهشی مشترکی با جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف انجام دادند که از آن جمله می‌توان به حوزه پلاسما و توسعه نرم‌افزار یکی از دستگاه‌های وارداتی که در جهاددانشگاهی مورد استفاده قرار می‌گرفت، اشاره کرد که خوشبختانه این طرح‌های پژوهشی به خروجی و موفقیت منجر شد و ما درصدد هستیم این همکاری بیش‌تر شود و بتوانیم در این حوزه بهتر کار کنیم.

ایکنا- به نظر شما جهاددانشگاهی چه نقشی در تحقق شعار سال می‌تواند داشته باشد؟

در خصوص تحقق شعار سال طبیعتاً جهاددانشگاهی می‌تواند نقش بسیار پررنگی داشته باشد در اصل می‌توان گفت جهاددانشگاهی به تنهایی یک دانشگاه است زیرا در حوزه‌های مختلف مانند آموزش، توسعه فرهنگ، توسعه سرمایه اجتماعی بسیار تلاش می‌کند که این فعالیت‌ها شباهت زیادی به فعالیت‌های دانشگاه دارد؛ همچنین الزام جهاددانشگاهی در تبدیل علم به ثروت محرک خوبی برای سوق‌ دادن دانش فنی و علم به سمت تولیدات دانش‌بنیان است، لذا جهاددانشگاهی در کنار این فعالیت‌های اقتصادی، ارزش‌آفرینی می‌کند و به نوعی به ایجاد اشتغال که در شعار سال مقام معظم رهبری به آن اشاره شده است منجر می‌شود.

انتهای پیام
captcha