نگاهی به فعالیت‌های جهاددانشگاهی البرز
کد خبر: 4073373
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۰

نگاهی به فعالیت‌های جهاددانشگاهی البرز

رئیس جهاددانشگاهی البرز با تشریح فعالیت‌های این نهاد در استان گفت: فعالیت جهاددانشگاهی متمرکز بر اجرای طرح‌هایی است که خلاقیت و نوآوری در آنها حرف اول را می‌زند و کمتر کسی به آنها ورود کرده است.

احمدرضا فیروزی رئیس جهاددانشگاهی البرز

به گزارش ایکنا از البرز، احمدرضا فیروزی، رئیس جهاددانشگاهی البرز در نشست خبری روز سه‌شنبه سوم مردادماه که به مناسبت سالروز تشکیل جهاددانشگاهی برگزار شد، اظهارکرد: مجموعه جهاددانشگاهی از ابتدای سال ۱۳۵۹ با نگاه کمک‌رسانی در حوزه‌های دانشگاهی وارد عمل شد و به عنوان یک نهاد جهادی در راستای توسعه کشور و گفتمان انقلاب گام برداشته است.

وی با بیان اینکه این نهاد تاکنون توانسته نقش خود را تا حد زیادی در عرصه دانشگاهی انجام دهد، افزود: جهاددانشگاهی طی این چند دهه فعالیت توانست ارتباط تنگاتنگی بین دانشگاه و صنعت ایجاد کند.

این مسئول با بیان اینکه فعالیت جهاددانشگاهی متمرکز بر اجرای طرح‌هایی بوده که خلاقیت و نوآوری در آنها حرف اول را می‌زند و کمتر کسی به آنها ورود کرده است، توضیح داد: همین نگاه باعث شده جهاددانشگاهی بتواند در حوزه اشتغال و کارآفرینی موفق عمل کند.

فیروزی با بیان اینکه تلاش شده طی این چند دهه روحیه کار جهادی و بی‌توقع در مجموعه جهاددانشگاهی به اصلی اساسی تبدیل شود، گفت: این نهاد به عنوان یک مجموعه غنی همواره تلاش کرده تا از ظرفیت‌های درونی خود برای رفع خلاءهای کشور کمک بگیرد و خوشبختانه تاکنون هم موفق عمل کرده است.

حاصل چهار دهه فعالیت جهادی؛ از ساخت قطار ملی تا ساماندهی مشاغل خانگی

وی با تاکید بر اینکه با نگاه مقام معظم رهبری بر فعالیت‌های جهادی و فناورانه محور، جهاددانشگاهی توانسته دستاوردهای ویژه‌ای داشته باشد، افزود: تاکنون از ۴۱ طرح فناورانه جهاد دانشگاهی به صورت یورویی حمایت شده که یکی از این طرح‌ها تولید رام قطار است.

این مسئول تاکید کرد: فناوری تولید رام قطار را پیش از این نداشتیم و با دستیابی به این فناوری از واردات رام قطارهایی که ارزبری زیادی دارند جلوگیری خواهد شد.

رئیس جهاددانشگاهی واحد استان البرز با اشاره به دیگر دستاوردهای این نهاد اظهار کرد: در حوزه‌های فنی و مهندسی و پزشکی هم اقدامات خوبی را شاهد بوده‌ایم که راه‌اندازی پژوهشگاه‌های رویان و ابن‌سینا در حوزه درمان ناباروری از جمله آن‌ها است.

فیروزی در ادامه به بخشی از فعالیت‌های جهاددانشگاهی البرز اشاره کرد و گفت: جهاددانشگاهی البرز در چهار حوزه فعالیت دارد که یکی از این حوزه‌ها در بخش پژوهش و فناوری است که در این حوزه بیشتر فعالیت‌ها در حوزه علوم انسانی و اجتماعی است که سه گروه قطعی پژوهشی آسیب شناسی اجتماعی، علوم شناختی و برنامه‌ریزی توسعه شهری در این بخش فعال هستند.

این مسئول یکی از مراکز فعال در حوزه پژوهشی جهاددانشگاهی را مرکز بانک خون بندناف عنوان کرد و گفت: این بانک خون چندسالی است که در البرز راه‌اندازی شده و تاکنون توانسته حدود چهار هزار نمونه خون بند ناف نوزادان را ذخیره‌سازی کند.

وی با اشاره به اینکه سلول‌های بنیادین می‌تواند بالغ بر ۱۰۰ بیماری لاعلاج و سخت را درمان کند، افزود: یکی از بهترین منابعی که می‌توان از آن سلول‌های بنیادین را دریافت و استخراج کرد از خون بند ناف است که متاسفانه به عنوان زباله بیولوژیکی دور انداخته می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه اکنون این ذخیره‌سازی انجام می‌شود، اظهارکرد: خیلی از کشورها در این حوزه ورود کرده‌اند و در کشور ما نیز این فناوری و ظرفیت وجود دارد که برای درمان بیماری‌ها از این خون استفاده شود.

رئیس جهاددانشگاهی واحد استان البرز تاکید کرد: جامعه با مزایای این خون باید بیشتر آشنا شوند که خیلی مواقع می‌تواند یک خانواده را از تلاطم نجات دهد و ذخیره این سلول‌ها و خون بندناف ذخیره سلامتی است.

وی یادآور شد: بخش مهمی از جامعه از مزایای این خون آگاه نیستند طوری که فقط نزدیک به دو تا سه درصد این خون در البرز و کشور ذخیره می‌شود که یکی از دلایل آن تصور بر هزینه بالای نگهداری آن در بانک خون است در حالی که مبلغی که بابت ذخیره و نگهداری آن دریافت می‌شود نسبت به ارزش آن بسیار کم است و بسیاری از خانواده‌ها از این نعمت محروم می‌شوند.

این مسئول با بیان اینکه هزینه نگهداری سالانه این خون‌ها حدود ۳۰۰ هزار تومان است، گفت: در یکسال گذشته ۷۰۰ نمونه در البرز ذخیره‌سازی شده است که یکی از دلایل کاهش این ذخیره‌سازی در سه سال اخیر شیوع ویروس کرونا است که ابتلای مادر به این بیماری موجب ممنوعیت ذخیره سازی خون بندناف نوزاد می‌شود.

فیروزی یکی دیگر از اقدامات در معاونت پژوهشی را راه‌اندازی مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره برشمرد و افزود: این مرکز دو هفته پیش با نگاه بر اینکه در راستای تکمیل زنجیره خدمات علوم شناختی فعالیت کند راه‌اندازی شده است.

وی، انعقاد یک تفاهم‌نامه با وزارت کشور و استانداری البرز و راه‌اندازی مراکز تسهیلگری در هشت منطقه استان البرز را از دیگر اقدامات در حوزه پژوهش دانست و اظهارکرد: در حال حاضر پنج دفتر در سه سال راه‌اندازی شده که این دفاتر در راستای تسهیلگری و احصای مسائل و مشکلات محلات کم برخوردار و سکونتگاه‌های غیررسمی فعال شده تا با تسهیل در امور آنها و مردم محلات بتوانیم با ارتباطات در سطح کلان مدیریتی مشکلات را در قالب یک نظامنامه در اختیار مسئولین قرار دهیم تا مشکل محلات برطرف شود.

فیروزی، راه‌اندازی مرکز نیکوکاری پویش با همکاری کمیته امداد را از دیگر این اقدامات در حوزه پژوهش برشمرد و گفت: نزدیک به ۲۰ طرح در یکسال گذشته انجام یا شروع شده است که با همکاری دستگاه‌های مختلف در حال اجرا است.

رئیس جهاددانشگاهی البرز، طرح مطالعه نیمرخ اجتماعی آسیب‌های کودکان در استان و شناخت بسترهای وقوع آن، طرح تدوین و انجام پژوهشی در راستای پیشگیری از اعتیاد زنان با همکاری استانداری البرز، طرح جامع ملی طراحی و پیاده سازی نرم افزار وب و سامانه اینترنتی سنجش نارساخوانی آزمون خواندن را از دیگر طرح‌های حوزه پژوهش عنوان کرد.

این مسئول یکی دیگر از حوزه‌های فعالیت جهاددانشگاهی را در حوزه فرهنگی دانست و گفت: یکی از حوزه‌های تاثیرگذار جهاددانشگاهی در ۴۱ سال فعالیت حوزه فرهنگ است که یکی از محورهای اصلی فعالیت‌ها و رویکردها بوده است به طوری که در استان البرز سعی شده سالانه حدود ۵۰ تا ۱۰۰ نشست در ۱۵ سال گذشته انجام شده است.

وی این برنامه‌ها را در حوزه‌های تبیینی، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مختلفی عنوان کرد و افزود: در البرز دبیری ۱۰ طرح ملی را بر عهده داشته‌ایم.

فیروزی، با بیان اینکه شیوع کرونا مقداری فعالیت‌های فرهنگی را کمرنگ کرده زیرا دانشگاهی که تعطیل باشد کارهای فرهنگی کمتر می‌شود، تصریح کرد: ولی در این سال‌ها فعالیت‌های مختلفی داشته‌ایم به طوری که جزو استان‌های برتر در حوزه فرهنگی بوده‌ایم و از جمله کارهای شاخص در این سال‌های اخیر تدوین سند راهبردی فعالیت‌های قرآنی استان زیر نظر نماینده ولی فقیه استان و با تولی‌گری فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز است که توسط جهاددانشگاهی انجام و حدود یک ماه پیش رونمایی شد.

رئیس جهاددانشگاهی البرز برگزاری مسابقه مناظرات دانشجویی، مسابقه دفاع سه دقیقه‌ای پایان نامه‌های دانشجویی و برگزاری جشنواره ملی طرح‌ها و پایان نامه‌های کارفرمایی محور تحت عنوان امیرکبیر که با همکاری حوزه فرهنگی و دفتر تجاری‌سازی در دو سال گذشته در دو دوره برگزار شد را از دیگر این اقدامات برشمرد و گفت: در سال اول آن حدود ۱۰۰ پایان نامه از دانشگاه‌های مختلف کشور و سال گذشته در دومین سال برگزاری این جشنواره ۲۶۰ پایان نامه در حوزه صنعت و خدمات به دبیرخانه رسید که اکنون این موضوع به یک جریان تبدیل شده و یکی از رویکردهای وزارت علوم پایان نامه‌های تقاضا محور شده است.

وی، به تاسیس شعبه سازمان دانشجویان ایران در البرز در یکسال گذشته نیز اشاره کرد و افزود: سومین حوزه فعالیت جهاددانشگاهی در حوزه آموزش و کارآفرینی است که متناسب با ظرفیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه آموزشی تلاش بر این است که بتوانیم در راستای تکمیل زنجیره ارزش زیست‌بوم آموزش متناسب با تاکید بر بحث اشتغال و کارآفرینی در همه زیرنظام‌های مجموعه جهاددانشگاهی گام برداریم.

این مسئول با بیان اینکه حوزه‌های مختلف جهاددانشگاهی به صورت همپوشانی فعالیت می‌کنند، گفت: خدمات در این مجموعه به خدمات نوآورانه تبدیل می‌شود که باعث شده جهاد دانشگاهی نقش یک زیست‌بوم را داشته باشد که متشکل از بال‌هایی است که کمک می‌کند زنجیره ارزش تکمیل و خدمت ارائه شده به صورت جامعتری عرضه شود.

رئیس جهاددانشگاهی واحد استان البرز بیشترین تمرکز در حوزه آموزش را اشتغال محوری و تقاضا محوری عنوان کرد که آموزش‌های مورد نیاز جامعه ارائه می‌شود و افزود: راه‌اندازی مراکز آموزش کوتاه‌مدت و راه‌اندازی مرکز آموزش کارکنان دولت در یکسال اخیر از جمله اقدامات این حوزه است ضمن اینکه در این مدت شاهد راه‌اندازی مرکز آموزش مهارتی و حرفه‌ای علوم پزشکی البرز نیز بوده‌ایم.

وی، راه‌اندازی کانون ارزیابی و توسعه شایستگی مدیران حرفه‌ای در البرز را از دیگر اقدامات برشمرد و اظهارکرد: اجرای اولین دوره آموزش محیط بانی در کشور از دیگر این اقدامات است به طوری که در دو سال گذشته نزدیک به ۵۰ دستگاه از آموزش‌های جهاددانشگاهی با حدود یک میلیون نفر ساعت آموزش کوتاه مدت استفاده کرده‌اند.

فیروزی گفت: همچنین آموزش‌های بلندمدت جهاددانشگاهی نیز در قالب مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی کرج ارائه می‌شود که یکی از مراکز موفق در کشور است به طوری که حدود یک هزار و ۷۰۰ دانشجو در این مرکز مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه این تعداد دانشجو یک رکورد به شمار می‌رود، افزود: برای سال تحصیلی جدید در مهرماه در ۳۰ رشته مجوز جذب دانشجو داریم.

این مسئول همچنین به راه اندازی مرکز شکوفایی و نوآوری گرافیک در یکسال گذشته اشاره کرد و بیان کرد: آخرین حوزه فعالیت این نهاد، دفتر تجاری‌سازی و اشتغال دانش‌بنیان است که این حوزه از جمله حوزه‌هایی که بسیار خوب عمل و اثرگذار در کشور بوده است.

رئیس جهاددانشگاهی واحد استان البرز به راه اندازی مرکز مشاوره و کارآفرینی و اشتغال نیز اشاره کرد و گفت: در این حوزه نیز باید برای دو هزار و ۵۰۰ نفر خدمات برای توسعه و ساماندهی مشاغل خدمات ارایه می‌دادیم به طوری که باید فراخوانی منتشر می‌شد که افراد در سامانه‌ای به عنوان متقاضی شغل خانگی ثبت‌نام می‌کردند.

فیروزی، با بیان اینکه در این سامانه ۴۰۰ شغل خانگی تعریف شده است، افزود: سه هزار و ۶۰۰ نفر ثبت‌نام در سامانه انجام شد در حالی که ماموریت دو هزار و ۵۰۰ نفر را برای بازار را داشتیم که این ماموریت به خوبی انجام شد و در البرز یک ظرفیت‌سازی از این طرح انجام دادیم؛ به طوری که برای اولین بار در سطح کشور مرکز ساماندهی و توسعه مشاغل خانگی را در البرز راه‌اندازی کردیم که بدون هیچگونه تکلیف و قانونی راه‌اندازی شد که یک کار ابداعی و نوآورانه بود و نزدیک به ۳۰ غرفه نمایشگاهی در این مرکز راه‌اندازی شده است.

وی گفت: پس از راه‌اندازی این مرکز به کل کشور ابلاغ شد چنین مرکزی راه‌اندازی شود که متاسفانه هنوز در هیچ استانی راه‌اندازی نشده است.

انتهای پیام
captcha