جهاددانشگاهی سابقه درخشانی در ایده‌پردازی و اراده علمی دارد
کد خبر: 4072778
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۶

جهاددانشگاهی سابقه درخشانی در ایده‌پردازی و اراده علمی دارد

نماینده ولی‌فقیه در گیلان با بیان اینکه جهاددانشگاهی سابقه درخشانی در ایده‌پردازی و برخورداری از پشتوانه و اراده علمی دارد، گفت: جهاددانشگاهی می‌تواند با تکیه بر توانمندی‌هایی که در حوزه‌های علمی، فرهنگی، درمان ناباروری، سرطان، محیط زیست، اشتغال و کارآفرینی و... دارد، در راستای حل مشکلات استان نقش موثری داشته باشد.

جهاددانشگاهی سابقه درخشان در ایده پردازی و اراده علمی دارد

به گزارش ایکنا از گیلان، آیت‌الله رسول فلاحتی، نماینده ولی‌فقیه در گیلان امروز، یکم مردادماه در دیدار با سرپرست، معاونین و اعضای سازمان جهاددانشگاهی استان که به مناسبت فرارسیدن چهل‌ودومین سالروز تاسیس جهاددانشگاهی در دفتر نماینده ولی‌فقیه در گیلان برگزار شد، ضمن گرامیداشت تاسیس این نهاد انقلابی، اظهار کرد: جهاددانشگاهی سابقه درخشانی در ایده‌پردازی و برخورداری از پشتوانه و اراده علمی دارد، همه فرهیختگان و نخبگانی که در علم سررشته دارند جهاددانشگاهی را می‌شناسند.

وی با بیان اینکه در نخستین روزهای تاسیس این نهاد انقلابی، جوانان نخبه‌ای در آن به شکوفایی و بالندگی رسیدند که مرحوم دکتر آشتیانی یکی از نخبگان این نهاد بود، افزود: جهاددانشگاهی یکی از اولین نهادهایی بوده که در حوزه مباحث علمی ورود پیدا کرده و تاکنون توانسته در زمینه‌های مختلف موفق عمل کند.

آیت‌الله فلاحتی افزود: این نهاد می‌تواند با تکیه بر توانمندی‌هایی که در حوزه‌های علمی، فرهنگی، درمان ناباروری، سرطان، محیط زیست، اشتغال و کارآفرینی و... دارد، در راستای حل مشکلات استان نقش موثر داشته باشد تا مردم نیز از پیشرفت‌های حاصل شده، بهره‌مند شوند.

نماینده ولی‌فقیه در گیلان بحران آب و پسماند را دو معضل اساسی استان عنوان و تصریح کرد: یکی از معضلات اساسی استان کاهش نزولات آسمانی و بحران آب است که تهدیدی برای کشاورزی محسوب می‌شود، در حال حاضر توانستیم با ارائه برنامه زمانبندی و آب‌گذاری منطقه‌ای بحران را مدیریت کنیم؛ موضوع مهم دیگر پسماند است، چرا بعد از 40 سال باید ده‌ها هکتار به ارتفاع 100 متر پسماند در جنگل‌های طبیعی گیلان داشته باشیم تا تهدید جدی برای سلامت مردم و محیط زیست باشد و باعث آلودگی دریا و جنگل و رودها شود؟! جهاددانشگاهی گیلان با وجود پژوهشکده محیط زیست می‌تواند در این حوزه‌ها نقش پررنگ و موثری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه گیلان با وجود نخبگانی که در حوزه طب سلامت دارد توانسته چهارمین استان کشور در انجام موفق عمل پیوند کبد باشد که باید از این نخبگان در حوزه‌های مختلف حمایت کرد، ادامه داد: جهاددانشگاهی با وجود اقدامات موثری که در حوزه درمان ناباروری و سرطان داشته، می‌طلبد با توجه به نیاز استان در حوزه پیشگیری، کنترل و درمان دیابت به عنوان مرگ خاموش نیز ورود کند و خدمات ماندگاری را به مردم ارائه دهد.

فلاحتی خاطرنشان کرد: در کنار مراکز فنی و حرفه‌ای، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و دانش بنیان جهاددانشگاهی می‌تواند با آموزش‌های کارآمد زمینه رونق اشتغال و کارآفرینی را فراهم کند.

وی با اشاره به حمایت از جوانان خلاق و صاحب ایده در جهاددانشگاهی، گفت: نیروی انسانی خلاق و نخبه با ارزش‌ترین سرمایه است لذا باید از جوانان دارای ایده و اراده حمایت کنیم زیرا علم، مبنای رشد و شکوفایی هر جامعه بوده که توسط همین جوانان به بالندگی می‌رسد لذا فقدان نیروهای توانمند و علمی معضل بزرگی است، نباید با کم توجهی جوانان تحصصیلکرده و صاحب فکر را دلسرد کنیم.

امام جمعه رشت با بیان اینکه باید زیربناهای تربیتی و فرهنگی توجه و تقویت شود، تصریح کرد: فرهنگ با زیربنای اعتقادی اصلاح و تقویت می‌شود، توجه به عفاف و حجاب از ادارت آغاز شده و سپس به جامعه می‌رسد. در مجموعه جهاددانشگاهی هم می‌توانید در قالب اتاق‌های اندیشه‌ورز در حوزه عفاف و حجاب اقدامات موثری انجام دهید.

جهاددانشگاهی به‌دنبال عملیاتی کردن ایده‌ها در جهت رفع نیازها است

در ادامه حمیدرضا مسکنی، سرپرست سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان ضمن ارائه گزارشی از عملکرد این نهاد، اظهار کرد: جهاددانشگاهی به عنوان مولود مبارک انقلاب، از نهادهایی است که به دنبال عملیاتی کردن ایده‌ها در جهت رفع نیازها است و به پشتوانه نیروهای متعهد و متخصص با تمام توان برای ارائه خدمات کاربردی در سطح جامعه و استان اعلام آمادگی می‌کند.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان افزود: یکی از کارهای مهمی که در حال حاضر در جهاددانشگاهی استان پیگیر آن هستیم تاسیس مرکز جامع درمان سرطان سینه است که با وجود مطالعات انجام گرفته گیلان در این حوزه رتبه دار است. این مرکز ضمن غربالگری به درمان سرطان سینه با سلول‌های بنیادی کمک می‌کند؛ بودجه لازم هم جهت تاسیس این مرکز پیش بینی شده و اکنون در فاز مطالعاتی و جانمایی آن هستیم.

مسکنی خاطرنشان کرد: متاسفانه از گیلان 15 هزار نفر برای درمان به مراکز درمانی در تهران مراجعه می‌کنند که با تاسیس این مرکز در گیلان، از هزینه‌های رفت ‌و آمد و اسکان بیماران و همراهان آنان کاسته می‌شود و هم می‌تواند استان معین درمان سرطان سینه در منطقه شمال کشور باشد.

سرپرست سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان با اشاره به فعالیت سه مرکز مهارت محور در این نهاد خاطرنشان کرد: مبنای فعالیت مراکز مهارت‌محور جهاددانشگاهی شناسایی، آموزش و اشتغال است؛ اجرای طرح ملی آموزش و اشتغال زنان سرپرست خانوار یکی از همین نمونه‌هاست.

وی با بیان اینکه پژوهشکده محیط زیست جهاددانشگاهی یک ظرفیت ملی مستقر در استان است، گفت: بسیاری از پروژه‌های این پژوهشکده در سطح ملی به انجام رسیده، با توجه به مشکلات زیست محیطی و پسماند در استان، شایسته است بیش از پیش پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های پژوهشکده محیط زیست در استان مورد بهره برداری قرار گیرد و این پژوهشکده آمادگی خود را جهت ساماندهی حوزه پسماند، رودخانه‌ها و آب اعلام می‌کند.

مسکنی با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی با تکیه بر روحیه جهادی، بیان کرد: حوزه فرهنگی جهاددانشگاهی در کنار اقدامات شاخصی که در حوزه دانشگاه دارد، با وجود سازمان دانشجویان برنامه‌های متفاوتی را برای دانشجویان برنامه‌ریزی و اجرا کرده، اعتقاد بر این است اگر از وقت دانشجویان استفاده بهینه نکنیم، دیگران برای آنان برنامه ریزی می‌کنند؛ در این راستا افراد مستعد در حوزه‌های فرهنگی شناسایی، مسیرسازی و هدایت می‌شوند تا در کنار شکوفایی و بالندگی، روحیه جهادی در آنها تقویت شود.

انتهای پیام
captcha