ورود حوزه علوم انسانی جهاددانشگاهی به عرصه نوآوری
کد خبر: 4072352
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷

ورود حوزه علوم انسانی جهاددانشگاهی به عرصه نوآوری

مدیر گروه پژوهشی جامعه‌شناسی سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه از اجرای طرح «ضرورت جلوگیری از بازتولید حاشیه‌ها» خبر داد و گفت: برنامه عملیاتی این طرح می‌تواند منجر به شکل‌گیری هسته‌های فن‌آور شود تا برای اجرای راهکار‌های پیشنهادی، شکل‌گیری بوم مدل‌ها و هسته‌های فن‌آور در اولویت قرار بگیرد.

بیتا حامد

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه، بیتا حامد، مدیر گروه پژوهشی جامعه‌شناسی این سازمان از اجرای طرح مطالعه اجتماعی راهکار‌های ارتقای وضعیت کودکان محلات محروم شهر کرمانشاه خبر داد و گفت: به دنبال ارائه راهکار‌ها و مدل بومی توانمندسازی این مناطق هستیم.

وی با بیان این مطلب افزود: در دهه اخیر مسئله حاشیه‌نشینی به‌ ویژه با تأکید مقام معظم رهبری به عنوان یکی از آسیب‌های اولویت‌دار کشور شناخته شده است که بر همین اساس با نتایج پروژه‌ای که توسط گروه پژوهشی جامعه‌شناسی سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه در سال ۹۹ انجام شد طرح ضرورت جلوگیری از بازتولید حاشیه‌ها در دستور کار قرار گرفت.

حامد ادامه داد: براساس این پژوهش چنانچه نتوانیم ساکنان محلات محروم را از چرخه فقر و تنگدستی و معیشت ناپایدار برهانیم ازدیاد روزافزون حاشیه‌ها را شاهد خواهیم بود، یکی از راهکار‌های پیشگیرانه، ارتقای وضعیت زندگی کودکان محلات محروم است که لازمه آن داشتن تصویری دقیق، علمی و مستند از شرایط زندگی این کودکان است؛ بنابراین در این طرح تاریخ کودکی، آسیب‌های اجتماعی، هزینه‌های اقتصادی، ارزش‌ها و نگرش‌ها و فضا و سرمایه فرهنگی کودکان را مورد پژوهش قرار داده و در نهایت برنامه عملیاتی ارتقاء وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی کودکان محلات محروم شهر کرمانشاه را ارائه خواهیم داد.

مدیر گروه پژوهشی جامعه‌شناسی سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه تصریح کرد: یکی از نوآوری‌های طرح، پرداختن به مسئله کودکان است که در پژوهش‌ها معمولاً مغفول واقع شده است. ضمن آنکه ارائه برنامه عملیاتی برای ارتقای وضعیت کودکان، امکان کاربردی شدن نتایج طرح در قالب اقدامات نوآورانه را فراهم می‌کند.

حامد در ادامه با اشاره به اینکه مدت زمان اجرای طرح ۳۰ ماه است، افزود: آنچه ضروری است کاربردی کردن یافته‌ها و عملیاتی شدن راهکار‌های به دست آمده از نتایج است. برنامه عملیاتی این طرح می‌تواند منجر به شکل‌گیری هسته‌های فن‌آور شود؛ به‌عبارت‌دیگر برای اجرای راهکار‌های پیشنهادی، شکل‌گیری بوم مدل‌ها و هسته‌های فن‌آور در اولویت قرار خواهد گرفت که می‌تواند ورود حوزه علوم انسانی به عرصه فن‌آوری و نوآوری را تسهیل کند.

این پژوهشگر کرمانشاهی در ادامه با اشاره به مشکلات پیش رو این طرح، افزود: متأسفانه به دلیل دیربازده بودن و عدم نتایج عینی، کماکان پژوهش‌های حوزه علوم انسانی در اولویت دستگاه‌های اجرایی و سیاستگذار قرار نمی‌گیرند. علاوه بر این مطالعۀ جامعه هدف یعنی کودکان محلات محروم نیز دشوار است.

وی افزود: به اقتضای سن و شیوۀ زندگی، ورود به دنیای کودکانۀ آنان، روش‌های ویژه می‌طلبد. در نهایت مشکل اجرای برنامه عملیاتی در این زمینه با اعتمادسازی و تکیه بر خوشنامی جهاد دانشگاهی در استان، حمایت کارفرمایی لازم جذب و با استفاده از توانمندی‌های اعضای هیئت علمی سازمان و پژوهشگران همکار این حوزه، ارائه و در قالب‌های نوآورانه به اجرا می‌رسد.

مدیر گروه پژوهشی جامعه‌شناسی سازمان جهاد دانشگاهی کرمانشاه تصریح کرد: سیال بودن و انعطاف‌پذیری ساختار‌های سازمانی، وجود گروه‌ها، مراکز پژوهشی و پژوهشکده‌های تخصصی و دارا بودن اعضای هیئت علمی و پژوهشگران توانمند، مجموعه‌ای از دانش را فراهم کرده که شناخت نیاز‌های جامعه را تسهیل می‌کند.

وی افزود: از سوی دیگر، وجود مراکز رشد، پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان جهاد دانشگاهی و تجارب منشعب از وجود آن‌ها، به عنوان بستر‌های تسریع در تبدیل ایده به عمل، ایفای نقش کرده و امکان فعالیت‌های علمی نخبگان در عرصه زیست‌بوم نوآوری را فراهم می‌کند.

حامد در پایان تصریح کرد: در جهاددانشگاهی کرمانشاه آزادی عمل اعضای هیئت علمی در انتخاب حوزه‌های کاری و حمایت‌های درون سازمانی و بهره‌مندی از اعتماد استانی به سازمان، مسیری را رقم زده که دو دهه فعالیت گروه پژوهشی جامعه‌شناسی جهاددانشگاهی (به عنوان اولین گروه علمی استان در جامعه‌شناسی) توجه به حل مسائل بومی استان بر مبنای ضرورت‌های علمی و ضرورت‌های سیاستگذارانه و در نهایت انجام طرح‌های کاربردی در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه با این تفاسیر شاهد جایگاه شایسته حوزه علوم انسانی سازمان جهاددانشگاهی در استان هستیم.

انتهای پیام
captcha