جهاددانشگاهی با روح زمانه حرکت می‌کند
کد خبر: 4072164
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳

جهاددانشگاهی با روح زمانه حرکت می‌کند

رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان با بیان اینکه جهاددانشگاهی باید به رفع نیازهای جامعه بپردازد، گفت: این نهاد در طول 40 سال زیست خود تا به امروز تلاش کرده است تا با روح زمانه همراه باشد.

مهدی ژیان‌پور رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان

به گزارش ایکنا از اصفهان، مهدی ژیان‌پور، رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز، 29 تیرماه به مناسبت هفته بزرگداشت جهاددانشگاهی در محل معاونت فرهنگی این نهاد برگزار شد، پس از شنیدن دیدگاه‌های اهالی رسانه درباره جهاددانشگاهی اصفهان، به تقارن هر ساله هفته جهاددانشگاهی با روز خبرنگار اشاره و دلیل تغییر پیش از موعد این مناسبت را هم‌پوشانی آن با دهه نخست محرم اعلام کرد.

وی با بیان اینکه امسال 28 تیر تا چهارم مرداد به‌عنوان هفته بزرگداشت جهاددانشگاهی در نظر گرفته شده است، بر تمایل قلبی خود برای پرداختن به مباحث بنیادی‌تر در این نشست تأکید کرد و افزود: اینکه جامعه اکنون چه نیازمندی‌هایی دارد و جهاددانشگاهی چگونه می‌تواند به رفع این نیازها کمک کند، موضوعی حائز اهمیت است.

رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان با اشاره به سابقه تأسیس جهاددانشگاهی، گفت: این نهاد در سال ۱۳۵۹ در پی یک نیاز و برای برداشتن یک بار بر زمین مانده در کشور تأسیس شد و به‌طور مشخص، مسئولیت کمک‌رسانی به شورای عالی انقلاب فرهنگی در بازگشایی دانشگاه‌ها را بر عهده گرفت که با پیروزی انقلاب اسلامی به تعطیلی کشانده شده بودند و وقفه‌ای در فرایند آموزش کشور رخ داده بود. این نهاد در طول 40 سال زیست خود تا به امروز تلاش کرده است تا با روح زمانه همراه باشد.

وی راه‌اندازی نهضت تألیف و ترجمه از سوی جهاددانشگاهی را گامی بزرگ پس از بازگشایی دانشگاه‌ها بیان کرد و ادامه داد: این همان نهضتی محسوب می‌شود که تا امروز نیز به‌عنوان یک فعالیت فرهنگی و نشر دانشگاهی پابرجا مانده است. جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس نیز دست‌اندرکار کمک‌های فرهنگی و اعزام دانشجو و استاد به جبهه‌ها از یک سو و تأمین محتوای فرهنگی دانشگاه‌ها از سوی دیگر بود و بعدها با شکل‌گیری معاونت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها، این مسئولیت نیز واگذار شد.

جهاددانشگاهی؛ عهده‌دار عاملیت فرهنگی در کشور

ژیان‌پور اظهار کرد: پس از تثبیت نظام جمهوری اسلامی، با ورود به دهه‌های 70 و 80 شمسی، عمده مسئولیت‌های جهاددانشگاهی به امور آموزشی و پژوهشی مربوط شد؛ با این همه در یک سطح مفهومی‌تر معتقدم که جهاددانشگاهی در طول سال‌های گذشته، عهده‌دار نوعی عاملیت فرهنگی در کشور بوده است، به معنای تأثیرگذاری بر محیط، آن هم بدون چشم‌داشت‌های مالی و با تکیه بر چهارچوب‌های درآمدزای غیرانتفاعی.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های جهاددانشگاهی در امور فرهنگی و پژوهشی، نوعی ایثار استراتژیک است، تصریح کرد: مجموعه‌های خصوصی عمدتاً امور آموزشی و حتی پژوهشی را به منزله باری بر گرده‌های خود و امری هزینه‌زا نگاه می‌کنند، در صورتی که برای انجام یا تسریع بسیاری از روندها در جامعه راهی جز مسیرهای فرهنگی و پژوهشی وجود ندارد. بنابراین، ورود به این میدان‌ها نیازمند تصمیم و اراده است، این‌که می‌خواهیم وارد این عرصه‌ها شویم، اگرچه ممکن است درآمد یا انتفاعی از آنها وجود نداشته باشد.

رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان با طرح پرسشی که به گفته او، مدت‌هاست ذهنش را درگیر کرده، افزود: اینکه در اتمسفر پیش رو، جامعه اکنون با چه فقدان‌هایی دست و پنجه نرم می‌کند، سؤالی است که رسانه‌ها نیز باید به آن بپردازند، چراکه در جمیع ساحت‌ها، از سیاسی تا اقتصادی، سازمانی و حتی کاری، جامعه با فقدان جدیت مواجه است.

وی توضیح داد: جامعه اکنون بیش از هر زمان دیگر، هم به افرادی نیازمند است که وظایف و مسئولیت‌های بر دوش خود را به شکلی مجدانه دنبال کنند و هم به سازمان‌ها و مجموعه‌هایی که این جدیت را در روند انجام کارها و مسیرهای قابل پیگیری به دیگران آموزش دهند.

ژیان‌پور با تأکید بر اینکه لازمه جدیت، تمرکز است، گفت: فرد و مجموعه ابتدا باید هدفی متعالی داشته باشند و در گام بعد، به شکلی طولانی‌مدت روی آن متمرکز شوند. به اعتقاد من، جهاددانشگاهی اکنون به‌عنوان نهاد ترویج‌دهنده چنین دیدگاهی پا به عرصه گذاشته است.

وی به منظره جهاددانشگاهی برای مخاطبان بیرونی اشاره و بیان کرد: مخاطب کمتر سر و صدایی از جهاددانشگاهی اصفهان می‌شنود، این البته می‌تواند به منزله یک ایراد برای این نهاد نیز مطرح باشد، مثل اینکه در معرفی خود به دیگران کم‌کار است، ولی رد پای جهاددانشگاهی امروز بیش از هر زمان دیگری در جای جای جامعه احساس می‌شود، همان‌طور که عمده مسئولان کشوری از وزرا گرفته تا مدیران تمام رده‌ها، اغلب دوره‌ای از زندگی خود را در جهاددانشگاهی آموزش دیده و تجربه مدیریت آموخته‌اند.

تمرکز جهاددانشگاهی بر اهداف طولانی‌مدت و متعالی

رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان شهرت این نهاد به خوشنامی را دستاورد و قدرتی کم‌نظیر توصیف کرد و توضیح داد: این قدرت نه ناشی از پول یا ورود جهاددانشگاهی به مناسبات قدرت، بلکه اتفاقاً مرهون تمرکز بر اهداف طولانی‌مدت و متعالی است. جهاددانشگاهی همواره به دنبال اتخاذ رویکردهای مستقل سیاسی و مالی از دولت‌ها، ولی آماده برای خدمت به کلیت نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است.

وی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های جهاددانشگاهی را با شخصیتی مانند ایرج طهماسب قابل قیاس خواند و تأکید کرد: این فرد شاید از نظر بصری چندان جذاب نباشد، ولی کارهای ماندگاری در ساحت کودک و سینمای ایران انجام داده و بر محیط خود اثرگذار بوده، نگرش به جهاددانشگاهی در فضای عمومی نیز چیزی شبیه به این است، اهالی رسانه این نهاد را بیشتر با خبرگزاری ایسنا و مردم آن را بیشتر با کلاس‌های آموزشی‌اش می‌شناسند، کلاس‌هایی که پایه اصلی استقلال مالی جهاددانشگاهی را تشکیل می‌دهند.

ژیان‌پور با تأکید بر اینکه جهاددانشگاهی به‌عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی نیازمند استقلال مالی است، ادامه داد: این نهاد ترجیح داده تا به جای تکیه بر بودجه‌های دولتی، ارتباط خود را با مردم تقویت کند، چراکه معتقد است نه تنها ارتباط با شهروندان همواره ارتباطی پایدارتر و درست‌تر محسوب می‌شود، بلکه اطمینان دارد ارائه کار خوب، با بازخورد خوب نیز همراه است.

وی با تأکید بر نقش مکمل جهاددانشگاهی در ارائه آموزش‌های متنوع به اقشار مختلف مردم به‌خصوص دانشجویان، تأکید کرد: اگر دانشگاه فراهم‌کننده بنیادهای دانش به‌شمار می‌رود، جهاد‌دانشگاهی به دنبال ایجاد مهارت برای ورود هر چه سریع‌تر افراد به بازارهای درآمدی است. اگر دانشگاه را معادل University در نظر بگیریم، جهاددانشگاهی شبیه کالج رفتار می‌کند و تکمیل تحصیلات افراد را به‌عنوان هدف برای خود برمی‌گزیند. بر همین مبنا نیز به تازگی پسوند «اشتغال و کارآفرینی» به عنوان معاونت آموزشی جهاددانشگاهی افزوده شده است.

رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان اضافه کرد: در طول یک دهه گذشته، جهاددانشگاهی اصفهان کوشیده است تا با ایجاد شبکه‌ای از مراکز آموزشی در جای جای استان و با همکاری جهاد‌دانشگاهی واحد صنعتی، گام‌های مؤثری در ارتقای ساحت‌های فرهنگی، اجتماعی و تربیتی استان اصفهان بردارد. همچنین پژوهشکده رویان و مؤسسه آموزش‌های جهاددانشگاهی نیز به‌عنوان دو بخش مجزا، ولی در ذیل جهاددانشگاهی مرکز در دو بخش تحقیقاتی و آموزش عالی مشغول فعالیت هستند.

وی تعداد فراگیران حوزه‌های مختلف آموزش جهاددانشگاهی در هر سال را قابل توجه و چشمگیر خواند و تأکید کرد: هر سال، 32 تا 35 هزار نفر فراگیر از خدمات آموزشی جهاددانشگاهی بهره می‌برند و طبق آخرین آمارها، با نرخ 30 تا 40 درصدی نیز به عرصه اشتغال وارد می‌شوند.

جهاددانشگاهی؛ پیشگام در به‌روزرسانی خدمات

ژیان‌پور جهاددانشگاهی را یکی از پیشگامان عرصه به‌روزرسانی خدمات، متناسب با دوره همه‌گیری بیماری کووید19 خواند و تصریح کرد: چراغ آموزش در هیچ دوره‌ای از شیوع کرونا در جهاددانشگاهی خاموش نشد، این نهاد به سرعت زمینه‌های جدید را برای آموزش فراگیران خود برگزید و ابتدا با آموزش‌های آفلاین و سپس با جایگزینی روش‌های به‌روزتر و استفاده از پلتفرم‌های مطمئن، آموزش‌های آنلاین خود را نیز آغاز کرد.

وی افزود: معتقدیم که دوران پس از کرونا هرگز مانند دوره قبل از آن نخواهد شد، کمااینکه امروز و پس از فروکش کردن موج‌های بیماری، هنوز هم ترجیح بسیاری از افراد، استفاده از آموزش‌های آنلاین به جای آموزش‌های حضوری است و به همین دلیل نیز جهاددانشگاهی آموزش‌های آنلاین را مانند آموزش‌های حضوری همچنان با قوت در دستورکار خود دارد.

رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان با تأکید بر اینکه حوزه پژوهش برای جهاددانشگاهی برخلاف بسیاری از مجموعه‌های دیگر، یک پرنسیپ است، اضافه کرد: پژوهش فراتر از نام‌ها نیازمند انضباط، کار تیمی و پرورش افراد نخبه است. از این رو، جهاددانشگاهی همواره افراد و دانشجویان مستعد را از بدنه دانشگاه‌ها جذب می‌کند و همگام با رشد آنها، گروه‌های تحقیقاتی و پژوهشی خود را نیز شکل می‌دهد.

وی قابلیت همکاری با همه دانشگاه‌های کشور را نقطه نوید‌بخش فعالیت‌های پژوهشی در جهاددانشگاهی تلقی و تصریح کرد: برای این نهاد، این امکان وجود دارد که از همه قابلیت‌های دانشگاه‌های کشور استفاده کند، به همین دلیل نیز امروز بدنه معاونت پژوهشی واحد اصفهان را عمدتاً فارغ‌التحصیلان مقاطع تحصیلات تکمیلی از دانشگاه‌های تراز اول کشور تشکیل می‌دهند که یا در حال نوشتن پایان‌نامه دکترای خود هستند و یا مقطع دکترا و ارشد را پشت سر گذاشته‌اند.

مطالعات شهری؛ محور پژوهش‌های جهاددانشگاهی اصفهان

ژیان‌پور با بیان اینکه نگاه جهاددانشگاهی اصفهان به امر پژوهش، موقتی یا صرفاً موکول به پروژه‌ها نیست، تأکید کرد: ارتباط اعضای هیئت علمی بخش پژوهشی با بدنه جهاددانشگاهی، ارتباطی تمام‌قد و تمام‌وقت است، این افراد به‌صورت تمام وقت، زمان خود در شبکه جهاددانشگاهی را صرف امور مختلف پژوهشی می‌کنند و با توجه به اینکه در استان اصفهان، واحد جهاددانشگاهی صنعتی نیز وجود دارد، موضوعی که برای پژوهش‌های جهاددانشگاهی اصفهان در نظر گرفته شده، موضوعات شهری و مطالعات شهری است.

وی تجلی ظرفیت‌های شهر را در گرو رفع آسیب‌های این حوزه دانست و ادامه داد: حل مشکلات شهری و به دنبال آن، تجلی ظرفیت‌های این بخش قطعاً موتور پیشرانی خواهد بود که شهر، استان و کشور را به پیش می‌برد و نجات خواهد داد. البته این امر مستلزم آن است که نگاه به حوزه مطالعات شهری از منظر پایداری شهری اتفاق بیفتد.

رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان به معرفی زیرگروه‌های فعال بخش پژوهش در شبکه جهاددانشگاهی اصفهان پرداخت و گفت: سه زیرگروه اجتماعی، اقتصادی و گردشگری و کالبدی، هر یک در طول دو دهه گذشته، یاور فکری مدیران شهری از شهرداری تا شورای شهر، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، استانداری اصفهان و دیگر سازمان‌ها و مجموعه‌های اداری بوده‌اند، به‌طوری که می‌توان گفت، جهاددانشگاهی اصفهان مروج و هوادار موضوع مشارکت شهروندی در تمام سال‌های گذشته بوده است.

خدمات جهاددانشگاهی به مدیریت شهری اصفهان

وی با اشاره به بعضی از خدمات پرشمار جهاددانشگاهی به مجموعه مدیریت شهری، یادآور شد: بسیاری از مردم مجموعه گفت‌وگوهای شهروندی ذیل موضوع برنامه جامع شهر اصفهان را که زمانی در دبیرستان بهشت آیین یا دیگر نقاط شهر به همت جهاددانشگاهی برگزار می‌شد، به یاد دارند، نهادی که یا تنها و یا در کنار دیگر نهادها در اجرای برنامه‌های حوزه شهری پیشتاز بوده است.

ژیان‌پور ادامه داد: جهاددانشگاهی یکی از پیشگامان پیوستن اصفهان به شهر خلاق یونسکو در تمام سال‌های گذشته بوده و برای تبدیل اصفهان به شهر و محله خلاق و بهره بردن از اقتصاد خلاق، گام‌های ارزشمندی برداشته است، کمااینکه امروز نیز جهاددانشگاهی به‌عنوان مجری طرح بازنگری جامع گردشگری استان برای تغییر بعضی از رویکردها در آینده شهر تلاش می‌کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، به دگردیسی دانشگاه‌های امروز نسبت به دهه ۶۰ و ۷۰ شمسی اشاره و تصریح کرد: نه دانشگاه دیگر مانند قدیم است و نه درخواست‌ها و نیاز دانشجوی امروز مانند دانشجوی دهه ۶۰ و ۷۰؛ به نظر می‌رسد که پدیده کرونا نیز نسبت میان دانشجو و دانشگاه را به کلی تغییر داده است، اگرچه نمی‌توان از متفاوت بودن سبک زندگی دانشجویان نیز در بروز این مسئله چشم پوشید.

رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان با بیان اینکه دیگر کتاب به‌عنوان یک نیاز برای فعالیت‌های دانشجو، نه از سوی خود او و نه از سوی اساتید مطرح نیست، ادامه داد: حتی فضاهای دانشگاهی نیز مانند گذشته دیگر محلی برای فعالیت‌های فراغتی قلمداد نمی‌شود و فرد مایل است موضوعات مورد علاقه خود را در ساحت زندگی روزمره‌اش دنبال کند.

وی درباره ارزیابی خود از محیط گذشته دانشگاه، اظهار کرد: پیش از این، می‌توانستیم دانشگاه را به‌عنوان تکه مجزایی از یک شهر ببینیم که دیوارهای کشیده شده اطرافش، محیطی امن، متفاوت، آرام و حتی از نظر من، انسانی را در آن ایجاد می‌کردند، ولی اکنون دانشگاه دیگر لزوماً تکه‌ای متفاوت از شهر یا محل زندگی ما نیست، بسیاری از اتفاقاتی که زمانی فقط در بدنه دانشگاه رخ می‌داد، در سطح شهر در جریان است، به همین دلیل نیز باید مأموریتی را که زمانی به دانشگاه موکول کرده بودیم، اکنون در سطح شهر ترویج و تبلیغ کنیم.

رسانه‌های جهاددانشگاهی؛ مدل‌های موفق فعالیت دانشجویی

ژیان‌پور، ایسنا و ایکنا، دو خبرگزاری وابسته به جهاددانشگاهی را به‌عنوان دو مدل موفق از فعالیت‌های دانشجویی، بیان کرد و افزود: هر دو رسانه، بنیان‌های دانشجویی و دانشگاهی دارند؛ ایسنا نخستین خبرگزاری غیردولتی دانشجویی بود که خیلی زود به ساحت یک خبرگزاری حرفه‌ای ارتقا یافت و خبرگزاری ایکنا نیز با اینکه خبرگزاری قرآنی محسوب می‌شود، همچنان بنیان‌های دانشجویی خود را حفظ کرده است.

وی با تأکید بر اینکه افراد فعال در این دو خبرگزاری قرار نیست به کارمندان ثابت آن تبدیل شوند، خطاب به اهالی رسانه گفت: همان‌طور که بسیاری از شما در ابتدای این نشست اعلام کردید فعالیت رسانه‌ای خود را از ایسنا آغاز کرده‌اید، این دو خبرگزاری نیز رسالت خود را ایجاد زمینه آموزش حرفه‌ای برای علاقه‌مندان رسانه قرار داده‌اند.

رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان در توضیح اهداف انتشارات جهاددانشگاهی به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از معاونت فرهنگی، بیان کرد: این بخش تلاش خود را کمک به اساتید و دانشجویان در فعالیت‌های حوزه نشر از یک سو و برآورده کردن نیازها در حوزه خدمات کتاب و لوازم جانبی از سوی دیگر، قرار داده است.

وی در عین حال اضافه کرد: با این همه خدمات، انتشارات جهاددانشگاهی باید به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه نیز کمک کند. به همین دلیل، سلسله جلسات منظم «فصل سخن» که روزهای سه‌شنبه هر هفته برگزار می‌شود، در چهار یا پنج موضوع مختلف قصد دارد رویکرد مخاطبان به شهر و شهروندان را تغییر دهد.

ژیان‌پور فعالیت‌های ایسپا به‌عنوان دیگر زیرمجموعه معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: ایسپا یا مرکز افکارسنجی وابسته به جهاددانشگاهی، یکی از قابل‌اعتمادترین مراجع ارزیابی آماری است که به‌ویژه در دو انتخابات گذشته توانسته است به درستی میزان مشارکت و فرد برنده را برآورد کند. در این مرکز که عمدتاً با سازمان‌های خصوصی و دولتی ارتباط دارد، با شبکه‌ای از پرسشگران مواجهیم که عمدتاً دانشجو هستند، ولی برای کسب مهارت یا به‌دلیل علاقه، با ایسپا همکاری می‌کنند.

نشست خبری رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان با اصحاب رسانه

اعتماد و اقبال عمومی به فعالیت‌های جهاددانشگاهی

سپس نوبت به پرسش‌های اهالی رسانه از رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان رسید؛ وی به پرسش‌ها و گاه انتقادها از زاویه‌ای جامعه‌شناسانه پاسخ داد. ژیان‌پور در پاسخ به این پرسش که مزیت رقابتی آموزش‌های جهاددانشگاهی نسبت به دیگر مجموعه‌های رقیب در بخش خصوصی چیست، بیان کرد: اعتماد و اقبال عمومی به آموزش‌های جهاد‌دانشگاهی، از سنت آموزش ۳۰ ساله این نهاد غیردولتی سرچشمه می‌گیرد، به همین دلیل نیز در این بازاری که هر روز یک برند و یک عنوان جدید سر برمی‌آورد، بسیاری هنوز تمایل دارند به تجربه خوبی که پیش از این با جهاددانشگاهی داشته‌اند، اعتماد کنند.

وی ادامه داد: بی‌شک، مجموعه‌ای با ۳۰ سال سابقه آموزشی، برای ارتقا و پیشرفت فعالیت‌های آموزشی خود صاحب برنامه است. طی سال‌های گذشته، همواره به لحاظ هزینه مدافع مردم بوده‌ایم و هزینه‌های خود را به شکلی در نظر گرفته‌ایم که طبقه متوسط و نیازمند آموزش برای استفاده از آنها به زحمت نیفتد.

رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان در عین حال به بعضی از مشکلات اقتصادی پیش روی اهداف آموزشی مجموعه متبوع خود نیز اشاره کرد و گفت: تکانه‌های اخیر اقتصادی، مسئله ملک و بعضی از چهارچوب‌های مالی البته ما را نیز اذیت خواهد کرد، ولی خوشحالیم که رویکرد اصلی خود را برگزاری دوره‌هایی قرار داده‌ایم که مخاطبان و فراگیران ما را هر چه سریع‌تر به سمت اشتغال سوق می‌دهد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره امکان استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های خارجی و بین‌المللی برای انجام امور پژوهشی در جهاددانشگاهی اصفهان، توضیح داد: جهاددانشگاهی اصفهان در سال‌های گذشته تلاش کرده تا از توانایی‌ها و تجربه‌های مراکز پژوهشی معتبر دنیا بهره ببرد. مثلاً، در ماجرای پیوستن اصفهان به مجموعه شهرهای خلاق یونسکو یا به تازگی همکاری با مؤسسه دی‌ای‌دی آلمان، جهاددانشگاهی پیشگام بوده است.

ژیان‌پور همچنین اضافه کرد: البته جهاددانشگاهی به‌طور مستمر با دفتر یونسکو در تهران، به‌ویژه در حوزه مراودات انسانی و شهری از بعد پژوهشی در ارتباط بوده است، با این همه، گاه برای برقراری ارتباط با بعضی از مؤسسات، محدودیت‌های اداری و امنیتی وجود دارد و ناچاریم در این موارد، با احتیاط رفتار کنیم.

وی در پاسخ به دیدگاه‌ها درباره فاصله گرفتن خبرگزاری ایسنا از دوران آرمانی خبری خود، به‌ویژه در چند سال گذشته، تأکید کرد: با توجه به حساسیت‌های رسانه‌ای و خبری، تشکیلات ایسنا به‌طور متمرکز در تهران اداره و سیاست‌گذاری می‌شود و نظر من یا فرد دیگری در جهت‌گیری اخبار این رسانه دخیل نیست.

لزوم باز نگه داشتن دریچه‌های امید

رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان در عین حال درباره باور شخصی خود در خصوص بازتاب اخبار، به‌ویژه در وضعیت فعلی کشور، گفت: ما نیازمند باز نگه داشتن دریچه‌های امید هستیم و به‌دلیل فروغلطیدن در بسترهای مجازی، بیش از همیشه به ترمیم نیازمندیم، البته باید مراقب بود که این امید‌آفرینی و ترمیم، جعلی یا غیر‌واقعی نباشد، ولی باید تلاش کنیم تا اخبار درست، مطمئن و امیدوارانه را به گوش شهروندان برسانیم.

وی با ابراز نگرانی از ایجاد شکاف میان شهروندان از نقطه نظر سیاسی و اقتصادی، ادامه داد: تلاش رسانه و خبرنگاران باید پر کردن این شکاف‌های نگران‌‌کننده باشد و اینکه موضوعات به گفت‌وگو گذاشته و حل‌وفصل شود. به اعتقاد من، عرصه‌ای که اکنون رسانه‌های ما به شدت نیازمند پرداختن به آن هستند، نه عرصه سیاسی که عرصه‌های اجتماعی و فرهنگی به‌شمار می‌رود، چراکه راه نجات جامعه نیز در همین عرصه‌ها نهفته است.

ژیان‌پور با اشاره به موضوعات زیست‌محیطی به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین و مهمترین موضوعات رسانه‌ای، تأکید کرد: در حوزه زیست‌محیطی نیز به جای اینکه مدام افرادی را متهم و به قول شما، موضوعات را بی‌پروا بیان کنیم، باید به فکر گفت‌وگو، ایجاد اجماع و اقناع باشیم.

وی ادامه داد: شخصاً با بعضی از اظهارنظرها در حوزه محیط‌زیست نه تنها مخالفم، بلکه به آن مشکوک نیز هستم، چراکه به اعتقاد من، ارائه یک تصویر اجتماعی تار به مردم نه تنها حل‌کننده نیست، که مسئله را تشدید و فضا را قطبی می‌کند و در نهایت نیز به جدا شدن حداکثری مواضع از هم منجر می‌شود.

رئیس جهاددانشگاهی واحد اصفهان با اشاره به مسئله آب، اظهار کرد: در موضوع مناقشه اصفهان با شهرهای اطراف نیز رویکردهای معمول را غلط می‌دانم، اینکه مسئله را مدام اصفهانیزه کنیم و به این بپردازیم که اصفهان مظلوم است، نه تنها ماجرا را حل نمی‌کند، بلکه به دامنه‌دار شدن شکاف‌ها نیز منجر می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره رویکرد انتشارات در چاپ و نشر کتاب، گفت: سیاست جهاددانشگاهی در حوزه نشر مانند حوزه آموزش، کیفیت‌گرایی و نه کمیت‌گرایی است؛ دو سال پیش در انتشارات جهاددانشگاهی، ۶۰ جلد کتاب چاپ شد و سال گذشته، فقط شش جلد کتاب؛ علت هم این است که برند جهاددانشگاهی نباید کتابی برای سوزاندن، بلکه باید کتابی برای خواندن منتشر کند؛ البته تهیه پادکست معرفی برای تمام کتب انتشارات نیز موضوع دیگری است که در دستورکار معاونت فرهنگی واحد قرار دارد.

گزارش از ندا دستان

انتهای پیام
captcha