۱۸۰ هزار نمونه سلول بنیادی در بانک خون بندناف رویان نگهداری می‌شود
کد خبر: 4072136
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۱

۱۸۰ هزار نمونه سلول بنیادی در بانک خون بندناف رویان نگهداری می‌شود

مدیرعامل بانک خون رویان‌ گفت: در بانک خون بندناف «رویان» که تنها بانک ایران است، ۱۸۰ هزار نمونه نگهداری می‌شود و دارای ۴۰ دفتر نمایندگی در سطح کشور است که همدان هم یک دفتر بانک خون فعال دارد.

رتضی ضرابی، مدیرعامل بانک خون رویان‌به گزارش ایکنا از همدان، مرتضی ضرابی، مدیرعامل بانک خون رویان‌، امروز، 29 تیرماه در نشست خبری خود که در جهاددانشگاهی واحد همدان برگزار شد، اظهار کرد: سلول بنیادی سلولی است که در عین واحد بتواند نوزایی کند. دو نوع مهم از این سلول در بدن وجود دارد؛ سلول‌های خون‌ساز و مزانشیمی (غیر خون‌ساز).

وی افزود: نمونه‌گیری از این سلول‌ها از چند طریق مغز استخوان، خون محیطی و بندناف صورت می‌گیرد. در نمونه‌گیری از مغز استخوان سلول‌های خون‌ساز مغز استخوان نمونه گرفته می‌شود، در نمونه‌گیری از خون محیطی از دستگاهی شبیه دستگاه دیالیز استفاده می‌شود.

ضرابی ادامه داد: در نمونه‌گیری از خون بندناف از چیزی که مثل زباله دور ریخته می‌شود نمونه‌گیری انجام می‌شود، اگر بعد از تولد بلافاصله از آن استفاده کرد می‌توان آن را به بانک خون انتقال داد و سلول‌های بنیادی را از آن جدا کرد و در دمای منفی 196 درجه نگهداری کرد.

وی با بیان اینکه خون بندناف بعد از تولد بلافاصله جمع‌آوری می‌شود، گفت: حجم آن حدود ۸۰ تا ۲۰۰ میلی‌لیتر است، دو مدل بانک خون بندناف وجود دارد؛ بانک خون بندناف عمومی و خصوصی.

مدیرعامل بانک خون رویان‌ یادآور شد: در بانک خون بندناف «رویان» که تنها بانک ایران است، ۱۸۰ هزار نمونه نگهداری می‌شود و دارای ۴۰ دفتر نمایندگی در سطح کشور است که همدان هم یک دفتر بانک خون فعال دارد.

وی با اشاره به کاربرد سلول‌های بنیادی توضیح داد: با توجه به اینکه این سلول‌ها خون‌ساز هستند بیشتر استفاده در بیماری‌هایی است که منشأ آن خونی است، همچون بیماری تالاسمی، کم‌خونی‌های مادرزادی، نقص ایمنی و سرطان‌های خونی.

ضرابی با بیان اینکه پتانسیل درمان در ۸۰ نوع بیماری از طریق این سلول‌ها وجود دارد، تصریح کرد: می‌توان در اکثر بیماری‌هایی که سلول‌ها درگیر می‌شوند این سلول بنیادی را جایگزین کرد، در حال حاضر درمان در زمینه بیماری اوتیسم، ناهنجاری بیماران قلبی کودکان، فلج مغزی، آسفکسی، sma و دیابت در حال انجام است و تأثیرات خوبی در این سلول‌ها دیده شده است.

وی افزود: همچنین کارآزمایی بالینی بر روی بیماری‌هایی همچون سکته مغزی، آلزایمر، ام اس، پارکینسون، آرتروز و صدمات نخاعی و... در حال انجام است. فاز سوم کارآزمایی بالینی برای ۷۰ بیمار به‌زودی انجام می‌شود.

مدیرعامل بانک خون رویان بیان کرد:‌ اخیراً بر روی ۱۲۰ کودک فلج مغزی ۴ تا ۱۴ سال پیوند سلول بنیادی انجام شد که نتایج خوبی به‌دست آمده است. در پیوند خون بندناف می‌توان از سلول بنیادی اعضای خانواده نیز استفاده کرد.

ضرابی با اشاره به اینکه سلول درمانی در دنیا مسئله‌ای جدی است، یادآور شد: بانک زیستی و پالایشگاه محصولات زایمانی رویان به تازگی راه‌اندازی شده است که بر روی فرآوری محصولات زایمان کار می‌شود، به‌طور مثال پرده جنین در جراحی قرنیه یا درمان زخم‌های دیابتی و سوختگی نقش مهمی دارد که در این بانک فرآوری می‌‎شود، پیش‌بینی ما فرآوری ۳۰ محصول زایمان در این بانک است.

وی با اشاره به اینکه بانک خون بندناف رویان تأمین‌کننده سلول است و مرکز پیوند نیست، گفت: براساس آنچه مرکز پیوند بیمارستان اعلام کرده است شانس موفقیت پیوند این سلول‌های بنیادی بیش از ۷۵ درصد است و این در صورتی است که شانس زنده ماندن این افراد صفر بوده است.

ضرابی گفت: در این زمینه کارآزمایی‌ بر روی بیماری‌هایی انجام شده که بیشترین شیوع را دارند و بر روی مشکلات مربوط به زیبایی فعلاً ورود نکرده‌ایم، این تصور که سلول‌های بنیادی هر بیماری را درمان خواهد کرد تصور درستی نیست اما برای بسیاری از بیماری‌ها مثل اوتیسم پاسخگو بوده است.

وی ادامه داد: در بیماری مثل دیابت نوع یک، هنوز در مراحل کارآزمایی هستیم که در صورت موفقیت خیل عظیمی از بیماران برای آن مراجعه می‌کنند. بیشتر اثر این سلول‌های بنیادی در ضعف‌های حرکتی بوده است.

ضرابی در رابطه با هزینه‌های نگهداری سلول‌های بنیادی توضیح داد: دو نوع هزینه در بانک خون وجود دارد؛ هزینه ذخیره‌سازی و پیوند که در بحث ذخیره‌سازی لازم است دولت وارد شود تا از میزان هزینه نگهداری آن کم شود، در قدم اول هزینه شش میلیون در حال حاضر بر عهده خانواده است.

وی اشاره کرد: تاکنون هیچ‌کس به خاطر مشکل مالی از ذخیره‌سازی محروم نمانده است؛ در بحث پیوند هزینه‌ها توسط وزارت بهداشت و بیمه انجام می‌شود مگر در شرایط خاص و برای تأمین سلول بوده است. اگر نمونه‌ای در بانک ما نباشد با بانک جهانی لینک شده و با پرداخت هزینه ۳۵ هزار یورو می‌توان به آن نمونه دست پیدا کرد.

ضرابی با بیان اینکه این نمونه‌ها در نیتروژن مایع و در برودت ۱۹۶ درجه نگهداری می‌شود، بیان کرد: بانک‌های خون بندناف در جهان دو دهه است که ایجاد شده است، لذا براساس این تجربه می‌گوییم تا ۲۵ سال می‌توان از این سلول‌ها برای پیوند استفاده کرد در ایران پیوند سلول بنیادی با ۱۲ سال نگهداری، انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه تجهیزات این بانک به روز است، یادآور شد: در زمینه تجهیزات نگهداری وابسته هستم، اما اولین مخزن ذخیره نیتروژن برای نگهداری سلول‌ها سال گذشته در ایران تولید شد.

ضرابی در پایان یادآور شد: اگر کسی نیاز به پیوند سلول بنیادی داشته باشد با دستور پزشک خود که به بانک خون بندناف معرفی می‌شود، جست‌وجو صورت گرفته تا از نمونه‌های عمومی و خصوصی خانواده‌هایی که اجازه اهدای نمونه داده‌اند در اختیار بیمار مورد نظر قرار داده می‌شود.

انتهای پیام
captcha