غدیر؛ واقعه‌ای ماندگار در تمام اعصار
کد خبر: 4071649
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹

غدیر؛ واقعه‌ای ماندگار در تمام اعصار

مدرس حوزه علمیه جامع رشت به‌مناسبت دهه ولایت و عید سعید غدیر خم، بیان کرد: واقعه تاریخی غدیر در تمام اعصار به صورت زنده در دل‌ها و به صورت مکتوب در اسناد و کتب باقی مانده و همواره مورد توجه دانشمندان، اعم از محدّثین، مفّسرین، متکلّمین، خطباء، شعراء و... قرار گرفته است.

عید سعید غدیر خم

حجت‌الاسلام شریف معلم‌زاده، مدرس حوزه علمیه جامع رشت به‌مناسبت دهه ولایت و فرارسیدن عیدالله‌الاکبر و عظیم‌ترین اعیاد اسلامی، عید سعید غدیر خم در گفت‌و‌گو با ایکنا از گیلان، بیان کرد: باتوجه به آیه تبلیغ که می‌فرماید «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ (مائده ۶۷)» و تعبیرات مختلفی که در آن وارد شده است، می‌توان متوجه شد که این مسئله، فراتر از احکام معمولی مانند نماز، روزه، حج و... است.

وی ادامه داد: اهمیت این امر تا جایی است که به پیامبر اکرم(ص) دستور داده می‌شود آن را ابلاغ کند و اگر ابلاغ نکند، رسالت پروردگار را انجام نداده است. از ظاهر آیه مربوطه نیز پیداست که مسئله موردنظر، دارای چنان اهمیت ویژه‌ای است که با کیان رسالت و نبوت گره خورده است که همانا این مهم، مسئله امامت است. لذا گرامیداشت این دهه، یکی از ارکان دین که هم‌سنگ مسئله نبوت است را به جامعه اسلامی تذکر می‌دهد.

این مدرس حوزه علمیه با بیان این‌که اراده حکیمانه خداوند متعال بر این تعلق گرفته است که واقعه تاریخی غدیر در تمام اعصار، به‌صورت زنده در دل‌ها و به‌صورت مکتوب در اسناد و کتب باقی بماند، تصریح کرد: از این رو، کمتر واقعه تاریخی هم‌چون رویداد غدیر مورد توجه دانشمندان، اعم از محدّثین، مفّسرین، متکلّمین، خطباء، شعراء و.. قرار گرفته است.

معلم‌زاده عید غدیر را از بزرگ‌ترین اعیاد مذهبی تمام اعصار دانست و خاطرنشان کرد: شایسته است برگزاری مراسم همانند آنچه در دیگر اعیاد اسلامی برپا می‌دارند، در این روز نیز انجام شود. ریشه این عید اسلامی به خود روز غدیر بازمی‌گردد، چون در آن روز پیامبر(صلی‌الله علیه آله سلّم) به مهاجرین و انصار و به همسران خود، دستور دادند که بر حضرت علی علیه‌السلام وارد شوند و به او در مورد چنین فضیلت بزرگی تبریک بگویند.

وی با تاکید بر امر مهم ولایت‌پذیری، ابراز کرد: ولایت‌پذیری در این عصر و زمان، همانا پذیرفتن ولایت و امامت آخرین سفیر الهی، اقرار به مسئله مهدویت، گردن‌نهادن تمام و‌ کمال به مقررات دین و اجرای دقیق دستورات اسلامی در جامعه است که ضامن بقا، دوام و امنیت جامعه از هر گونه گزند و آسیبی تا رسیدن به دولت حقّه امام زمان(عجّل‌الله تعالی فرجه‌الشّریف) خواهد بود.

انتهای پیام
captcha