خدمات جهاددانشگاهی در حوزه پزشکی افتخارآفرین است
کد خبر: 4071507
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸

خدمات جهاددانشگاهی در حوزه پزشکی افتخارآفرین است

نایب رییس کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی، خدمات جهاددانشگاهی در حوزه درمانی را نوین و افتخارآفرین خواند.

خدمات جهاددانشگاهی در حوزه پزشکی افتخارآفرین استبه گزارش ایکنا، سیدمحمد پاکمهر، نایب رییس کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی، در آستانه سالروز تاسیس جهاددانشگاهی، با حضور در جهاددانشگاهی خراسان شمالی با اشاره به بازدیدی که از پژوهشکده معتمد (درمان سرطان پستان) جهاددانشگاهی داشته است، اظهار کرد: در این مرکز با بهره‌گیری از شیوه‌های نوین خدمات خوبی ارائه می‌شود که افتخارآفرین است.

وی افزود: با توجه به اینکه 50 درصد جمعیت کشور ما را بانوان تشکیل می‌دهند، یکی از بیماری‌هایی که این قشر را گرفتار کرده است و متاسفانه سن ابتلا به آن، از 50 سال به 30 و 40 سال کاهش یافته است، سرطان پستان است که عدم ورود جدی برای مقابله و درمان این بیماری، خانواده‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. متاسفانه یکی از استان‌هایی که نسبت به میانگین کشوری ابتلا به این بیماری، وضعیت خوبی ندارد خراسان شمالی است.

نماینده پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ظرفیت بسیار ارزشمندی در جهاددانشگاهی وجود دارد؛ هم در زمینه غربالگری، هم تشخیص و هم درمان سرطان پستان که علاوه بر رادیوتراپی، شیمی درمانی و درمان‌های سرجیکال، امروزه سلول درمانی، ژن درمانی و سایر روش‌های نوین هم در دنیا برای درمان به کار برده می‌شود که برخی از این خدمات در جهاددانشگاهی انجام می‌شود و از افتخارات است.

پاکمهر گفت: در این راستا، در قانون بودجه 1401 پیشنهادی از ناحیه کمیسیون بهداشت و درمان مطرح شد و در آنجا شرط کردیم که استان خراسان شمالی نیز یکی از استان‌های اولویت‌دار برای راه اندازی این مرکز باشد که بیش از 80 میلیارد تومان اعتبار برای راه اندازی این مرکز در 11 استان در قانون بودجه 1401 مصوب شد.

وی ادامه داد: با توجه به کثرت و شیوع این بیماری در جامعه و شرایط استان خراسان شمالی، راه اندازی مرکز غربالگری، تشخیص زودهنگام و درمان سرطان پستان، خدمتی به بانوان استان و خانواده ها است.

پاکمهر گفت: راه اندازی چنین مرکزی و تامین ساختمان و تجهیزات با 8 میلیارد تومان، امکان پذیر نیست و در زمینه درمان نیز برای تامین  و تجهیز اتاق عمل و .. هزینه‌های مضاعفی مورد نیاز است، به همین دلیل، کمک به تامین اعتبار آن از سفر هیئت دولت و ریاست جمهوری به استان در دستور کار قرار گرفت.

نماینده مردم شهرستان‌های بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اما در سفر ریاست جمهوری متاسفانه اعتباری برای این موضوع در نظر گرفته نشد لذا در جلسات بعدی که با حضور معاون اجرایی ریاست جمهوری برگزار شد بر این موضوع اصرار بسیار کرده و بر ضرورت ایجاد این مرکز و کمک به تامین اعتبار آن در قالب مصوبات سفر، تاکید کردم.

وی ادامه داد: تاکیداتم در این جلسه سبب شد تا معاون اجرایی ریاست جمهوری، ۱۰ میلیارد تومان برای راه اندازی مرکز تشخیص زودهنگام، غربالگری، جراحی و درمان سرطان پستان در استان پیش‌بینی کند تا در مصوبات سفر قرار بگیرد.

وی افزود: خوشبختانه جهاددانشگاهی خراسان شمالی از فضا و ساختمان برای راه اندازی این مرکز برخوردار است و اکنون به تجهیزات و نیروی فنی نیاز دارد که برای تامین نیروی فنی به کمک دانشگاه علوم پزشکی و بخش خصوصی نیاز است.

نماینده مردم ۵ شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش ما این است تا مرکز غربالگری و درمان سرطان پستان زنان در خراسان شمالی، نخستین مرکز بین ۱۱ استان کشور باشد که راه اندازی می‌شود.

مهسا پرنیان، سرپرست جهاددانشگاهی خراسان شمالی نیز در این جلسه گفت: جهاددانشگاهی یک نهاد انقلابی است که همواره تلاش کرده است اقداماتی را به ثبت برساند که در عرصه ملی و بین المللی منشا اثر باشد و مردم از آثار و برکات این دستاوردها بهره مند شوند.

وی افزود: در استان خراسان شمالی نیز تلاش می‌شود با توجه به مزیت‌های نسبی منطقه و نیازهای استان، ظرفیت‌های ملی جهاددانشگاهی در حوزه‌های مختلف به کار گرفته شود و خدمات در استان تسری یابد.

پرنیان ادامه داد: پژوهشکده‌ی سرطان معتمد جهاددانشگاهی از جمله این ظرفیت هاست که فعالیت‌های این پژوهشکده در حوزه‌های پژوهش و فناوری زبانزد است و همچنین اقدامات درمان و پیشگیری خوبی در این مرکز انجام ‌شده که تاکنون تعداد بسیاری از مبتلایان در سراسر کشور را پوشش داده است و امکان توسعه‌ ارایه خدمات تخصصی و درمانی در سطح ملی وجود دارد.

وی تاکید کرد: با توجه به وضعیت استان خراسان شمالی از نظر ابتلا به سرطان پستان، پیگیری‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استاندار، مسئولان استانی و مسئولان جهاددانشگاهی،  تخصیص 10 میلیارد تومان اعتبار برای راه اندازی مرکز پیشگیری و غربالگری سرطان پستان در خراسان شمالی، نویدی خوش برای مردم استان است.

وی گفت: امیدواریم با تخصیص این اعتبار راه اندازی این پروژه در استان آغاز شود و با حمایت‌های استانی و ملی و تخصیص اعتبارات تکمیلی به بهره برداری برسد.

سرپرست جهاددانشگاهی خراسان شمالی افزود: همچنین با توجه به قابلیت‌های خراسان شمالی در زمینه دام سبک و اجرای طرح اصلاح نژاد دام در این استان، به پشتوانه پژوهشگاه زیست فناوری رویان اصفهان، تاسیس مرکز توسعه فناوری‌های نوین اصلاح به‌نژادی دام سبک شمال شرق کشور در دست پیگیری است.

وی گفت: با توجه به مزیت خراسان شمالی در زمینه اسب اصیل ترکمن، اجرای پروژه اصلاح نژاد اسب در دست انجام است که در صورت تامین اعتبار، توسعه و گسترش علمی تکثیر اسب اصیل ترکمن در خراسان شمالی اجرایی خواهد شد.

پرنیان افزود: با توجه به  قابلیت این استان در زمینه گیاهان دارویی، اجرای طرح کشت و فراوری گیاهان دارویی و تولید داروهای گیاهی در استان نیز از ماموریت‌های این واحد است که دانش فنی و تخصص لازم در حوزه کشت و فراوری گیاهان دارویی، در جهاددانشگاهی وجود دارد.

وی در پایان گفت: امیدواریم در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری با نام «تولید، دانش بنیان  و اشتغال آفرین» نامیده شده، جهاددانشگاهی با حمایت مسئولان استانی و ملی بتواند گام های موثری در این زمینه  بردارد.

انتهای پیام
captcha