تبلور هنر دفاع مقدس در «جشنواره ملی فانوس»
کد خبر: 4067590
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۴

تبلور هنر دفاع مقدس در «جشنواره ملی فانوس»

مدیر سینمایی و دفاع مقدس اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان از برگزاری ششمین دوره جشنواره ملی فانوس خبر داد و گفت: هدف از برگزاری این جشنواره، توانمندسازی هنرمندان عرصه دفاع مقدس و کشف استعدادهای نوظهور در هنر دفاع مقدس است.

اسماعیل محمدپور مدیر سینمایی و دفاع مقدس اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان

اسماعیل محمدپور، مدیر سینمایی و دفاع مقدس اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان در گفت‌و‌گو با ایکنا از گیلان، از برگزاری ششمین دوره جشنواره ملی فانوس خبر داد و بیان کرد: این جشنواره، مختص تولیدات هنری دفاع مقدس در استان‌های مختلف است. آثار تولید‌شده با موضوع دفاع مقدس و در شاخه‌های مختلف هنری، در هر استان با یکدیگر رقابت کرده و آثار برتر، به‌عنوان برگزیدگان ملی جشنواره فانوس معرفی خواهند شد.

دبیر ششمین دوره جشنواره ملی فانوس در گیلان، هدف از برگزاری این جشنواره را توانمندسازی هنرمندان عرصه دفاع مقدس و کشف استعدادهای نوظهور در شاخه‌های مختلف هنر دفاع مقدس دانست و اظهار کرد: در سه دوره نخست این جشنواره، صرفا آثار استان‌ها جمع‌آوری شده و به دبیرخانه مرکزی در تهران ارسال می‌شد و پس از داوری، آثار برتر انتخاب و معرفی می‌شدند.

وی ادامه داد: اما در سه سال اخیر، این جشنواره در تمام استان‌ها برگزار شده و آثار برگزیده در همان استان تقدیر می‌شوند. سپس آثار برتر هر استان به دبیرخانه مرکزی ارسال شده و با آثار برگزیده سایر استان‌ها به رقابت می‌پردازند و در نهایت آثار ملی، انتخاب و معرفی خواهند شد.

مدیر سینمایی و دفاع مقدس اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان به بخش‌های مختلف جشنواره فانوس اشاره و ابراز کرد: این جشنواره در بخش‌ هنرهای نمایشی شامل تئاتر صحنه‌ای، تئاتر خیابانی و متن نمایشنامه، در بخش هنرهای تجسمی شامل عکس، نقاشی دیجیتال، نقاشی دستی، طراحی پوستر و بیلبورد، مجسمه‌سازی و خوشنویسی نستعلیق، در بخش فیلم و سریال شامل سریال داستانی، فیلم داستانی بلند و کوتاه، تله تئاتر، انیمیشن، مستند بلند و کوتاه و نماهنگ برگزار خواهد شد.

محمدپور افزود: همچنین شرکت‌کنندگان در بخش موسیقی و سرود شامل انواع موسیقی باکلام و بی‌کلام، سرودهای دانش‌آموزی و هم‌خوانی، در بخش رادیویی شامل نمایش رادیویی و پادکست و در بخش آزاد شامل متن نمایشنامه، عکس، نقاشی دیجیتال، نقاشی دستی، طراحی پوستر و بیلبورد، فیلم مستند کوتاه و بلند، نماهنگ و موسیقی باکلام با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

دبیر ششمین دوره جشنواره ملی فانوس در گیلان با بیان این‌که موضوعات جشنواره از تنوع بالایی برخوردار است، تصریح کرد: این موضوعات اعم از موضوعات مرتبط به هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، موضوعات مربوط به حوزه مقاومت از جمله مقاومت افغانستان، فلسطین، لبنان، سوریه، عراق و موضوع شهدای مدافع حرم و شهدای مدافع سلامت است که هنرمندان شاخه‌های مختلف می‌توانند تولیدات خود را با محورهای ذکر شده در جشنواره شرکت دهند.

وی خاطرنشان کرد: مهلت ارسال آثار در استان گیلان حداکثر تا پایان تیرماه سال جاری است و امیدواریم که با رسیدن تعداد آثار به حدنصاب، مرحله داوری در مردادماه برگزار شده و در پایان مرداد، جشنواره استانی برپا شود. بخش ملی جشنواره فانوس نیز، طبق تاریخ پیش‌بینی شده در آبان‌ماه سال جاری و به میزبانی استان اصفهان برگزار خواهد شد.

محمدپور یادآور شد: علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه استانی جشنواره فانوس واقع در کیلومتر 5 جاده رشت قزوین، بزرگراه خلیج فارس، بعد از حوزه علمیه امیرالمومنین(ع)، مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان گیلان به‌صورت حضوری تحویل دهند و یا از طریق پست به کدپستی ۴۱۹۹۶۱۴۹۹۳ ارسال کنند.

وی در پایان افزود: خوشبختانه در هر شش دوره این جشنواره ملی، برگزیدگانی در بخش‌های مختلف جشنواره، از استان گیلان مفتخر به کسب رتبه شدند و امیدواریم که در این دوره نیز آثاری فاخر و ارزشمند در حوزه‌های مختلف ارائه شود، تا بتوانیم باز هم در بخش ملی شاهد درخشش هنرمندان فرهیخته استان گیلان باشیم.

تبلور هنر دفاع مقدس در «جشنواره ملی فانوس»

انتهای پیام
captcha