دستیابی به مقام تقوا، هدف اصلی شرکت در مسابقات قرآنی است
کد خبر: 4061286
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵

دستیابی به مقام تقوا، هدف اصلی شرکت در مسابقات قرآنی است

داور کشوری قرآن کریم با بیان این‌که در مسابقات قرآن کریم، ملاک ارتقا سطح کیفی قرائت و در نهایت ملاک اصلی رسیدن به تقوی است، اظهار کرد: هر شرکت‌کننده‌ای تلاش دارد خود را به این هدف نزدیک کند.

سید رحمان سیدپور داور کشوری قرآن کریم

سید رحمان سیدپور، مدرس دانشگاه و داور سی‌و‌دومین جشنواره قرآن و عترت دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور به میزبانی استان گیلان، در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان ضمن تبریک میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) و دهه کرامت، بیان کرد: از ابتدای انقلاب، فعالیت قرآنی را زیر نظر اساتید بزرگوار شروع کردم و پس از انقلاب جزو نخستین دانشجویان اولین دوره رشته علوم قرآن و حدیث در دانشکده قرآن اوقاف در تهران بودم.

وی با بیان این‌که سعی کردم از جوانی با قرآن آشنا شوم، اظهار کرد: در طی این سال‌ها به لطف خدا، مسیر تحصیلی و تدریسی قرآنی را ادامه دادم و با افتخار در خدمت قرآن و داوری مسابقات بودم. در روایتی آمده است که اگر فردی در جوانی با قرآن آشنا شود، قرآن با پوست و گوشت و خون و استخوانش عجین می‌شود و حوادث نمی‌تواند او را از مسیر صراط مستقیم منحرف کند.

این داور قرآن کریم با اشاره به سخنی از رسول خدا که می‌فرماید «اِذَا التَبَسَت عَلَیکُمُ الفِتَنُ، کَقِطَعِ الَّیلِ المُظلِمِ فَعَلَیکُم بِالقُرآنِ، هنگامی که فتنه‌ها، هم‌چون پاره‌های شب تاریک، شما را در خود پیچید، برشماست که به قرآن تمسک جویید»، ابراز کرد: الحمدلله از ۳۳ استان کشور منتخبین مراکز تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان در این جشنواره حضور پیدا کردند و باعث خوشحالی است که در بدنه آموزش و پرورش معلمینی در آینده خواهیم داشت که با قرآن انس دارند و حافظ و قاری قرآن هستند.

وی به تاثیرات کرونا بر این جشنواره اشاره و اذعان کرد: کرونا بر همه ابعاد زندگی و مدل‌های آموزشی از مدرسه تا دانشگاه تاثیر داشته و به همان نسبت نیز بر سطح فعالیت‌های قرآنی، سطح آموزش و آمادگی شرکت‌کنندگان این جشنواره هم تاثیر داشته است. همتی که در همین شرایط وجود داشته ارزشمند است و با شروع مجدد دوره‌های آموزشی و در حال حاضر با کمترشدن تاثیر و نقش بیماری کرونا بر جامعه، فضای فعالیت‌های حضوری آموزشی در کشور علی‌الخصوص فعالیت‌های فرهنگی قرآنی از رونق و رشد بالایی برخوردار است.

داور کشوری قرآن کریم افزود: این شرایط بالطبع برای حضور در این دوره هم بی‌تاثیر نبوده و با همه این تاثیرات، شاهد حضور کمی و کیفی دانشجویان فرهنگی از دانشگاه‌های فرهنگیان سراسر کشور در مسابقات و جشنواره‌ها بوده و هستیم که با هم رقابت می‌کنند که بسیار رضایت‌بخش است و این جای شکر دارد. در واقع این عزیزان از مرحله آموزشگاهی و استانی عبور کرده و به مرحله کشوری راه پیدا کردند و منتخبین مراکز در این مرحله رقابت می‌کنند.

سیدپور در سخنی به شرکت‌کنندگان اظهار کرد: تفاوت مسابقات قرآنی با سایر مسابقات در این است که در مسابقات دیگر برتری‌جویی و بعضا اعتراض است و در مسابقات قرآنی ملاک ارتقا سطح کیفی قرائت و در نهایت ملاک اصلی رسیدن به تقوی است که در آیه ۱۳ سوره حجرات به آن اشاره شده «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ، همانا گرامی‌ترین شما در نزد خدا با تقواترین شماست». هر شرکت‌کننده‌ای در مسابقات قرآنی تلاش دارد خود را به این هدف نزدیک کند.

داور سی‌و‌دومین جشنواره قرآن و عترت دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور تصریح کرد: مسیر قرآن تمام‌شدنی نیست. باید به قله درک مفاهیم عمیق قرآن برسیم و همه اینها منجر به عمل به قرآن کریم می‌شود. باتوجه به آیه ۸۲ سوره نسا که می‌فرماید «أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ، آيا در قرآن تدبر نمی کنند؟»، هدف آن است که پس از فهم و درک معانی، به مقام عمل برسیم.

سیدپور با اشاره به روایتی از رسول خدا در خصوص تاثیرگذاری صوت قرآن در میان مردم، اذعان کرد: پیامبر اکرم می‌فرمایند: «لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ حِلْيَةٌ وَ حِلْيَةُ الْقُرْآنِ الصَّوْتُ الْحَسَنُ، هر چیزی زینتی دارد و زینت قرآن، صوت زیبا است». چه بسا ما می‌توانیم با تلاوت و صوت زیبا دیگران را به اسلام جذب کنیم.

وی در پایان خاطره‌ای از استاد عبد‌الباسط، قاری برتر جهان اسلام در باب جذابیت صوت و تاثیر آن بر مستمع نقل کرد و افزود: استاد عبدالباسط در مصاحبه‌ای اشاره می‌کرد که توسط مسلمانان در لس‌آنجلس آمریکا دعوت شدم و آن‌جا تلاوتی داشتم، به‌واسطه زیبایی و جذبه صوت من ۹۷ نفر به اسلام روی آوردند. الحمدلله قاریان و اساتید قرآن چنین ابزاری را برای تبلیغ دین اسلام مخصوصا تشیع، دارا هستند.

انتهای پیام
captcha