تشریح ویژه برنامه‌های دهه کرامت با شعار «خدمت کریمانه و جهاد عالمانه»
کد خبر: 4060867
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۴

تشریح ویژه برنامه‌های دهه کرامت با شعار «خدمت کریمانه و جهاد عالمانه»

دبیر ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی گفت: ما امسال شعار برنامه‌های دهه کرامت را با عنوان«خدمت کریمانه و جهاد عالمانه» با توجه به شعار سال انتخاب کرده و سعی داشته‌ایم که بخش زیادی از فعالیت‌های خود را بر شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای ترویج سنت و سیره رضوی، ارتقای فرهنگ جهاد عالمانه و تحقق تمدن نوین اسلامی متمرکز کنیم.

عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، عبدالحمید طالبی، رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، امروز نهم خردادماه، در نشست خبری اعلام برنامه‌های دهه کرامت که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به تقارن دهه کرامت با رحلت امام خمینی(ره) و دینی که به بنیانگذار جمهوری اسلامی به عنوان احیاگر دین در عصر حاضر و نگاهی که مقام معظم رهبری نسبت به تمدن نوین اسلامی دارند، از این رو به همین مناسبت سند محتوایی را در این ایام برنامه‌ریزی کرده‌ایم و همواره یکی از فعالیت‌هایی که به صورت ویژه به آن توجه داشته‌ایم، بحث تمدن نوین اسلامی و ترسیم مکتب تمدنی امام رضا(ع) است.

وی عنوان کرد: همچنین با توجه به شعار محوری که نشأت گرفته از شعار سال ۱۴۰۱ است، ما نیز شعار «خدمت کریمانه و جهاد عالمانه» را برای دهه کرامت امسال انتخاب کردیم و همواره بخش زیادی از فعالیت‌های ما متمرکز در سازمان علمی فرهنگی در مسائل علمی، توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان همراه با بنیاد بهره‌وری موقوفات است که تمامی این فعالیت‌ها در راستای ترویج سنت و سیره رضوی، ارتقای فرهنگ جهاد عالمانه و تحقق تمدن نوین اسلامی خواهد بود.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی بیان کرد: آنچه را که همه ما به آن نیاز داریم و باید در این ایام به آن توجه شود، ایجاد نشاط و امید آفرینی در سطح جامعه است و امیدواریم همانگونه که سالگرد امام راحل و قیام 15 خرداد را گرامی خواهیم داشت، پس از آن نیز یک دهه فجر همراه با جشن‌های دهه کرامت در سراسر کشور برگزار کنیم تا با نشاط معنوی و مذهبی فضای امید و شادی در جامعه اسلامی بیش از پیش قرار دهیم.

طالبی خاطرنشان کرد: امام(ره) نگاهشان نسبت به آستان قدس اینگونه بوده که فرموده‌اند: «مرکز ایران آستان قدس است و امیدواریم که خداوند ما را از خدمتگزاران آستان قدس رضوی قرار دهد» که در حقیقت این سخن ایشان برای ما مردم این شهر و این آستان مقدس انگیزه‌ای است تا بیش از پیش در این راستا حرکت کنیم.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال به عنوان سال حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است، همین موضوع وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند تا بخشی از فعالیت‌هایی که در دهه کرامت انجام می‌دهیم، فعالیت‌های علمی باشد.

دبیر ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی گفت: خوشبختانه ما از فروردین‌ماه سند محوری و محتوایی را آغاز کردیم و در شورای انقلاب فرهنگی آستان قدس به بررسی این سند محتوایی اختصاص دادیم که در این جلسه علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی، ما را به دو نکته محوری علمی و تولید محصولات و همچنین گسترش فعالیت‌های بین‌المللی متوجه کردند که ما نیز در مقابل سعی کرده‌ایم در برنامه‌های خود به این دو مقوله توجه بیشتری داشته باشیم.

ویژه برنامه‌های روز ولادت حضت معصومه(س)

طالبی عنوان کرد: بر همین اساس ما برای اولین بار هر یک از روزهای دهه کرامت را به تکریم از یک صنف خاصی اختصاص دادیم. به همین جهت روز اول دهه کرامت که روز ولادت حضرت معصومه(س) است را در بزرگداشت دختران و نقش آن‌ها در خانواده اختصاص داده شد که برنامه‌های مختلفی از سوی شهرداری و موسسات آستان قدس در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: در روز اول این دهه مبارک برنامه‌هایی تدارک دیده شده که می‌توان به حضور و سخنرانی تولیت آستان قدس در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، روز رونمایی از بیش از ۳۰ اثر تازه منتشر شده از بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، انتشارات به‌نشر و دانشگاه علوم اسلامی رضوی با حضور علمای قم در این شهر و بازگشایی فروشگاه کتاب در جهت ارائه محصولات فرهنگی و منشورات آستان قدس در شهر قم؛ اشاره کرد.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی ادامه داد: همچنین روز دوم از دهه کرامت که 12 خردادماه است به مادران و پدران، روز سوم را به کودکان و دانش‌آموزان و دهه نودی‌ها، روز چهارم به جوانان و دانشجویان، روز پنجم به زائران و گردشگری زیارت در عرصه ملی و بین‌المللی، روز ششم به فرماندهان و خانواده‌های ایثارگران و سربازان، روز هفتم به توانیابان و مددجویان، روز هشتم به کراگران، روز نهم به تولیدگران دانش‌بنیان، روز دهم به تشکل‌های مردمی و روز آخرهم به اساتید و معلمان و دانشمندان اختصاص داده شده است و برنامه‌هایی هم در این راستا در حرم مطهر رضوی برای تکریم این افراد برنامه‌ریزی شده است.

طالبی عنوان کرد: همه دستگاه‌های استانی آمادگی لازم برای گرامیداشت این دهه مبارک را دارند و ای کاش همانگونه که جشن نیمه شعبان در سراسر کشور با عظمت و پرشور برگزار می‌شود، مشهدی‌ها نیز در این ایام نیمه شعبان دیگری را برگزار کنند و امیدواریم که این اتفاق رقم بخورد و به نوعی یک نهضتی در برگزاری جشن‌های مردمی در سطح مشهد و البته کشور داشته باشیم.

وی بیان کرد: گفتنی است که در سطح ملی نیز بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) و وزارت ارشاد هم عهده دار این مسئولیت هستند و همانند گذشته برنامه‌هایی را در دستور کار خود قرار خواهند داد. همچنین امسال نیز اختتامیه جشن‌های بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در حرم مطهر رضوی با حضور تولیت آستان و تولیت‌های تمامی اعتاب مقدسه سوریه و عراق برگزار خواهد شد و یک رویداد جدیدی با حضور این افراد بین‌المللی اتفاق خواهد افتاد.

برنامه‌های علمی دهه کرامت

دبیر ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی با اشاره به برنامه‌های علمی دهه کرامت افزود: اولین پیش نشست دومین همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت‌وگوی ادیان را در مشهد در روز ۱۹ خرداد با سه پنل اختصاصی خواهیم داشت، پنل اول این همایش به موضوع نگاه امامین انقلاب نسبت به گفت‌گو با ادیان و عملکرد ۴۰ ساله انقلاب با توجه به سالگرد امام راحل، پنل دوم به بحث امام رضا(ع) و گفت‌گوی ادیان و پنل سوم هم به کنگره بین‌المللی امام رضا(ع) که در سال‌های 63، 65، 67 و 71 برگزاری شده، اختصاص داده شده است.

طالبی اظهار کرد: از این‌رو بنا شد که در این همایش فعالیت دبیرخانه همایش بین‌المللی امام رضا(ع) نیز در این ایام آغاز به کار کند و در سال 1402 نیز این همایش احیا و با موضوعاتی که مطابق با واقعیت‌ها و نیازهای اجتماع است برگزار شود.

وی تأکید کرد: در واقع ما سعی کرده‌ایم که در جشن‌های امسال به مباحثی چون معرفت‌افزایی و بعد تمدن سازی مکتب اهل بیت(ع) به ویژه مکتب تمدنی امام رضا(ع)، ترسیم جریان زیارت، خدمت‌رسانی کریمانه، محبت و ارادت همگی به امام هشتم و اهل بیت(ع)، دانش‌بنیان بودن، وحدت، شادی و نشاط، مردمی بودن فعالیت‌ها و نوآوری تحول در برنامه‌ها و روشنگرانه بودن توجه داشته باشیم.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: برای این ایام بیش از 120 برنامه محوری طراحی شده که به تفکیک 13 برنامه در حرم مطهر رضوی، 31 برنامه در سازمان علمی فرهنگی، 28 برنامه در بنیاد کرامت، 20 برنامه در بنیاد بهره‌وری موقوفات و مرکز ارتباطات و رسانه هم 28 برنامه را در چهار گستره حرم مطهر، مشهد، سطح ملی و بین‌المللی اجرا خواهند کرد.

طالبی عنوان کرد: رویداد دیگری که هرساله در ایام دهه مبارک برگزار می‌شود و کار مشترکی بین آستان قدس و سایر دستگاه‌های علمی فرهنگی است؛ جشنواره کتاب رضوی است که تاکنون 400 اثر از داخل و خارج از کشور به این جشنواره راه پیدا کرده، داوری‌ها انجام شده و در روز 23 خرداد این جشنواره با محوریت سازمان کتابخانه‌های آستان قدس برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: نشست‌های فرهنگ و معارف رضوی با کمک سازمان کتابخانه‌ها در خصوص پدیدآورندگان رضوی و با تأکید بر حضور خیرین حوزه کتاب رضوی در مشهد برگزار خواهد شد.

برنامه فرهنگی تبلیغی مشهد در ایام دهه کرامت

دبیر ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی تبلیغی مشهد در ایام دهه کرامت گفت: امسال برای اولین بار حرکت ملی تحت عنوان«من قرآن را دوست دارم» با حضور همه اعتاب داخل و خارج از کشور به همت مرکز قرآن آستان قدس در مشهد برگزار خواهد شد.

طالبی گفت: طراحی یک ویژه نامه مختصر به صورت فیزیکی در خصوص معرفی امام رضا(ع) با همکاری حرم مطهر، سازمان علمی فرهنگی و به طور خاص دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) و مرکز ارتباطات و رسانه نشر خواهیم داد.

وی عنوان کرد: در خصوص جشن‌های شهر کرامت به مناسبت این دهه مبارک در سطح شهر نیز باید بگویم که در این راستا نیز در چهار جهت حرم مطهر چهار ایستگاه فعال از جمله اجرای سرود، اجراز نمایش‌های آیینی، معرفی کتاب با موضوع امام رضا(ع)، نقش ارادت، اجراز سرود ویژه به صورت دسته جمعی در حرم و همچنین اجرای سرود ویژه به صورت سراسری در روز جمعه و روز قبل از میلاد امام رضا(ع) با هماهنگی ستاد برگزاری نمازهای جمعه نیز از جمله این برنامه‌ها هستند.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی بیان کرد: برگزاری اختتامیه جشنواره امام رضا(ع) در شب میلاد امام مهربانی‌ها، برنامه شب شعر ارادت رضوی و برنامه‌های متعدد دیگر نیز در این راستا برگزار خواهد شد.

طالبی بیان کرد: در حقیقت برنامه‌های فرهنگی-تبلیغی که در سطح مشهد برگزار می‌شود و بنیاد کرامت عهده‌دار این برنامه‌هاست، اعم از برگزاری جشنواره ورزشی ویژه مناطق محروم، جشن ویژه مهدخت در روز میلاد حضرت معصومه(س)، برگزاری مسابقات دو و میدانی، ایجاد ایستگاه‌های استقبال در ورودی‌های شهر و ترمینال‌های مسافربری و بحث اعزام زیارت اولی‌ها به صورت یکروزه به حرم.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت زائرشهر و زائرسراها و اسکان زائران اولی در این زائراسراها، پاتوق خدمت اداری که در این طرح همه دستگاه‌های خدمت‌رسان گرد هم می‌آیند و خدمات خارج از نوبتی را به محرومان ارائه می‌دهند، برپایی بازارچه کارآفرینی بانوان در اردوگاه خاتون با هدف حمایت از بانوان کارآفرین، اقدامات ویژه مشاوره‌ای در حرم مطهر با تخفیف ویژه، نذر شفا، مشارکت در طرح جهاد سلامت با حضور گروه‌های جهادی در عرصه سلامت، تخفیف ویژه محصولات فرهنگی، کاشت بذر و نهال، بسته‌های نان رضوی بسته‌های تشویقی برای مستأجرین سراسر کشور و سهیل ارائه سند برای آن‌ها از دیگر برنامه‌های طراحی شده در این راستاست.

دبیر ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی بیان کرد: همچنین در سه روز پایانی دهه کرامت نیز موزه‌های آستان قدس هم به صورت رایگان به زائرین و مجاورین خدمت‌رسانی خواهند کرد.

برنامه‌های اقتصاد و عمرانی دهه کرامت

طالبی گفت: برنامه‌های اقتصاد و عمرانی دهه کرامت نیز در همان راستای بحث برنامه‌های دانش‌بنیان جشنواره هشت توسط بنیاد بهره‌وری موقوفات به صورت یک رویداد ملی و دائمی در مشهد سالیانه حداقل یکبار با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار خواهد شد و طرح‌های فناورانه و نوآورانه‌ای را جهت تأمین سرمایه و توسعه بازار تجاری برگزار می‌کند.

وی عنوان کرد: افتتاح اولین نمایشگاه دستاوردهای صنایع دانش‌بنیان در این دهه توسط بنیاد بهره‌وری موقوفات در محل کارخانه آبکوه با حضور ۲۰ مجموعه دانش‌بنیان افتتاح، رونمایی از محصولات دانش‌بنیان متعلق به بنیاد بهره‌وری موقوفات و امضای تفاهم‌نامه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور با بنیاد بهره‌وری در این ایام، از جمله برنامه‌های محوری است.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی گفت: برگزاری پویش ملی کتابخوانی است که انتشارات به‌نشر با معرفی یکی از انتشارات، برگزاری شب شعر با محوریت ارادت رضوی توسط موسسه آفرینش‌های آستان قدس رضوی در قم، طبس، شیراز و تبریز، برگزاری کرسی‌های ملی تلاوت در سطح کشوری با همت مرکز قرآن آستان قدس رضوی، برگزاری جشن‌های زیر سایه به صورت گسترده‌تر و فعال‌تر در سراسر کشور، برگزاری جشن‌های مردمی در دهه کرامت توسط بنیاد کرامت با استفاده از ظرفیت کانال‌های خدمت از سراسر ایران در بیش از هزار نقطه جغرافیایی با برگزاری 1100 مراسم با استفاده از ظرفیت‌های مردمی.

طالبی بیان کرد: در این میان نیز تعدادی هم پروژه‌های خدمت‌رسانی که در دهه کرامت انجام می‌شود که می‌توان به بازسازی منازل محرومان در 80 منزل با همکاری گروه‌های جهادی و خیرین، سفره‌های کرامت و مهربانی در 31 استان، اهدای جهیزیه، پویش نذر امام رضا(ع) هدف کمک به تعالی فردی و اجتماعی مادران و زنان معاصر پس از آزادی، برپایی ایستگاه‌های اطعام ساده در ۳۱ استان؛ اشاره کرد.

برنامه‌های بین‌المللی رضوی

وی خاطرنشان کرد: ما با توجه به اینکه در ایام نوروز هفته‌های فرهنگی و رضوی را در تعدادی از رایزنی‌های فرهنگی و مراکز اسلامی برگزار کردیم و تجربه خوبی هم بود، از این‌رو برای آن دسته از افرادی که در خارج از کشور توفیق حضور در این جا را ندارند با ارسال یک بسته فرهنگی و پرچم، حال و هوای مشهد را برای آن‌ها زنده کردیم و در دهه کرامت نیز این هفته‌های فرهنگی را انجام خواهیم داد.

دبیر ستاد مناسبت‌های ویژه آستان قدس رضوی عنوان کرد: با هماهنگی‌هایی که با وزرات خارجه صورت گرفته است، هیئتی به مرو اعزام خواهند شد و در مکانی که به عنوان قدمگاه حضرت در منطقه باستانی مرو قدیم و استان ماری است، جشنی برگزار خواهد شد.

طالبی بیان کرد: برگزاری دوره مجازی در سطح بین‌الملل به عنوان آشنایی با سیره و سبک زندگی امام رضا(ع)، بررسی فرهنگ و میراث رضوی با همکاری موسسه اسرار قم یک نشست علمی با حضور دو عالم از کشور مصر که با ارادتی که نسبت به امام رضا(ع) داشته‌اند، شناسایی شدند، در قم و مشهد برگزار خواهد شد.

وی اظهار کرد: در ادامه جایزه بین‌المللی «رضوان» که برای مربیان و معلمان قرآن بود، به همین جهت دوره تربیت مربی قران کودک و نوجوان را بدین صورت که کتب آموزشی را به زبان‌های مختلف عربی، انگلیسی، اردو، آذری و فرانسه ترجمه شده به نوعی یک بستر آموزشی را به کشورهای مخاطب ارسال می‌شود تا آن‌ها هم این دوره موفقیت‌آمیز را که در اینجا در سطح ملی برگزار می‌شده را برگزار و گواهی مهدالرضا(ع) به آن‌ها داده می‌شده نیز در سطح بین‌الملل انجام شود.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با اشاره به رونمایی‌هایی که به مناسبت این دهه مبارک در نظر گرفته شده است، نیز گفت: رونمایی‌هایی که در این ایام انجام خواهد شد می‌توان به رونمایی از پوستر دهه کرامت با الهام از آثار هنری قدیم در موسسه آفرینش‌های آستان قدس رضوی، آلبوم جدید آواهای ایران زمین و ایستگاه مطالعه دیجیتال در مناطق محروم، اشاره کرد.

طالبی افزود: همچنین ایجاد 50 چاهک در استان سیستان و بلوچستان، احداث زمین‌های ورزشی در مشهد، طراحی مرکز رفاهی باغ خاتون برای همکاران آستان قدس و مجاورین، بازسازی مناطق سیل زده هرمزگان، کلنگ‌زنی مرکز رفاهی مخصوص زائرین کربلا در ایلام، افتتاح دارالشفا و نانوایی و فاز 3 زائرسرای رضوی و افتتاح کلینیک مجازی مرکز جامع مشاوره نیز از جمله برنامه‌های افتتاحیه‌ای این ایام است.

انتهای پیام
captcha