پایان‌نامه‌های دانشگاهی در کتابخانه‌ها خاک می‌خورند
کد خبر: 4060224
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲

پایان‌نامه‌های دانشگاهی در کتابخانه‌ها خاک می‌خورند

برگزیده مسابقه ملی پایان‌نامه سه دقیقه‌ای در گیلان با اشاره به اینکه پایان‌نامه‌های دانشجویی غالباً بعد از ارائه، در کتابخانه‌های دانشگاه‌ها و وزارت علوم بایگانی شده و هیچ استفاده‌ای ندارند، اظهار کرد: در این راستا سازمان انتشارات جهاددانشگاهی، به برپایی مسابقات برای تبدیل شدن پایان‌نامه‌ها به ایده کسب‌وکار اقدام کرده است.

ششمین دوره مسابقه ملی پایان‌نامه سه دقیقه‌ای در گیلانمینا پیرزاده، دانشجوی دکتری ریاضی و برگزیده مرحله استانی ششمین دوره مسابقه ملی پایان‌نامه سه دقیقه‌ای در گیلان در گفت‌و‌گو با ایکنا از گیلان بیان کرد: با وجود گستردگی طبیعت و وجود انواع موجودات پیرامون انسان‌ها، نظم خاصی بر همه چیز حاکم است که با پیشرفت علوم بشری، این نظم، بیش از پیش نمایان خواهد شد. شاید در یادگیری مفاهیم علمی، بسیاری از موارد بی‌معنی به نظر برسند، اما نمی‌توان منکر نظم درونی و نهفته پدیده‌ها شد. ریاضیات یکی از علوم پایه است که کشف اسرار آن، کلید حل معمای موجود در طبیعت را در اختیارمان قرار می‌دهد.

این دانشجوی دکتری ریاضی با اشاره به این‌که یک مدل جذاب و شگفت انگیز ریاضی که در تمام هستی مشاهده می‌شود، دنباله‌ی اعداد فیبوناچی است، بیان کرد: این فرمول، یکی از معروف‌ترین دنباله‌های ریاضی در جهان است. لئوناردو فیبوناچی نخستین ریاضی‌دان بزرگ اروپا در قرن سیزدهم میلادی است که به‌دلیل مطرح‌کردن موضوع «ترتیب اعداد»، مورد توجه قرار گرفت. این دانشمند ایتالیایی، دنباله فیبوناچی را که از حل مسئله تعداد خرگوش‌ها حاصل شده بود، به دنیای علم ریاضی معرفی کرد. مارپیچ طلایی مفهوم آشنایی است که در علوم مختلف کاربردهای زیادی دارد.


بیشتر بخوانید:


پیرزاده تصریح کرد: با‌توجه به خواص جالبی که اعداد فیبوناچی دارند، هدف ما این است که با‌ استفاده از این اعداد در شاخه‌ای از ریاضیات که نظریه گروه‌ها نامیده می‌شود، یکی از کاربردهای مهم آن، یعنی رمزنگاری را گسترش دهیم. رمزنگاری، پیام‌های رمزی و غیره، اصطلاحاتی هستند که منظور از آن‌ها ارسال پیام از شخصی به شخص دیگر است، به‌طوری که دیگران از آن مطلع نشوند. نکته قابل توجه، امنیت انتقال این پیام‌ها است. در این فرآیند هیچ نکته پنهان و محرمانه‌ای وجود ندارد. تنها چیزی که سرّی است، کلید رمز است. در نتیجه در رمزنگاری، کلیدها نقشی اساسی دارند.

برگزیده مسابقه ملی پایان‌نامه سه دقیقه‌ای در گیلان افزود: ما با‌ استفاده از اعداد فیبوناچی در ریاضیات جبری، دنباله‌ای از اعداد را جهت ساخت کلیدی امن ارائه می‌دهیم. با پیشرفت تکنولوژی‌، تلاش برای حفاظت از اطلاعات محرمانه ما، ضروری به نظر می‌رسد. در مسیر پیشرفت در این زمینه، چالش‌هایی چون دشواری حل مسائل سخت در رياضيات و عدم وجود کامپیوترهایی با قدرت پردازشی بالاتر از کامپیوتر‌های شخصی وجود دارد.

پیرزاده با بیان اینکه پایان‌نامه‌های دانشجویی غالباً بعد از ارائه، در کتابخانه‌های دانشگاه‌ها و وزارت علوم بایگانی شده و هیچ استفاده‌ای ندارند، اظهار کرد: در این راستا سازمان انتشارات جهاددانشگاهی، به برگزاری این مسابقات برای تبدیل شدن پایان‌نامه‌ها به ایده کسب‌وکار مبادرت ورزیده است. این مسابقات در راستای بهره‌مندی عموم مردم از نتایج تحقیقات پایان‌نامه‌های دانشجویی برگزار شد که امیدواریم به نتایج استفاده مفید از این پایان‌نامه‌ها دست یابیم.

انتهای پیام
captcha