طراحی پارک، رویکردی در جهت باززنده‌سازی حاشیه رودخانه‌های شهری
کد خبر: 4059470
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۴

طراحی پارک، رویکردی در جهت باززنده‌سازی حاشیه رودخانه‌های شهری

برگزیده ششمین دوره مسابقه ملی پایان‌نامه سه دقیقه‌ای در گیلان ضمن معرفی پایان‌نامه خود با عنوان «باز‌زنده‌سازی حاشیه‌ی رودخانه‌های شهری با رویکرد طراحی پارک»، گفت: این پایان‌نامه در راستای بهبود شرایط فضای شهری و رودخانه‌های شهر رشت ارائه شده است.

خدیجه ملکی برگزیده ششمین دوره مسابقه ملی پایان‌نامه سه دقیقه‌ای در گیلان

خدیجه ملکی، کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری و برگزیده مرحله استانی ششمین دوره مسابقه ملی پایان‌نامه سه دقیقه‌ای که اردیبهشت‌ماه سال جاری در رشت برگزار شد، در گفت‌و‌گو با ایکنا از گیلان به معرفی پایان‌نامه ارائه‌شده خود پرداخت و اظهار کرد: در این مسابقه، پایان‌نامه خود با عنوان «باز‌زنده‌سازی حاشیه‌ی رودخانه‌های شهری با رویکرد طراحی پارک» با مطالعه موردی محور زرجوب، پل‌عراق شهر رشت را ارائه نمودم.

وی با بیان دلیل انتخاب این موضوع، خاطرنشان کرد: شهر رشت از دسته شهرهایی است که دو رودخانه درون‌شهری دارد. یکی از آن‌ها که در سراسر شهر جریان دارد، رودخانه زرجوب است که متاسفانه به دلایل مختلف اعم از آلودگی، پسماند و فاضلاب شهری و همچنین اهمال و بی‌توجهی، به محوری برای انتقال آلودگی تبدیل شده و معضلات بسیاری را برای شهر و شهروندان، به‌ویژه افراد ساکن در حاشیه رودخانه ایجاد کرده است، که بوی نامطبوع و آلودگی منظر شهری مهم‌ترین این مشکلات هستند.

ملکی ادامه داد: از آن‌جایی که در مقطع کارشناسی، مهندسی معماری و در مقطع ارشد، جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری تحصیل نمودم، با انتخاب این موضوع سعی بر این داشتم که با طراحی پارک و فضای سبز در یک محور دو کیلومتری که از محور زرجوب تا پل‌عراق ادامه دارد، هم به حل این معضل شهری و بهبود فضای شهر رشت کمک کرده باشم و هم از هر دو رشته تحصیلی‌ام بهره‌مند شده و در واقع تلفیقی از این دو رشته را در پایان‌نامه ی خود ارائه کنم.

این کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری به موانع و چالش‌های پیش‌روی عملیاتی کردن پایان‌نامه‌ها اشاره و تصریح کرد: این پایان‌نامه در سال ۹۷، پس از دفاع به‌عنوان یک طرح تحقیقاتی به شهرداری شهر رشت ارائه شد. اما متاسفانه از آن زمان تا کنون اقدامی در جهت عملی‌کردن این پروژه انجام نشده است. البته واقفیم که انجام چنین پروژه‌هایی نظیر اجرای پارک در قسمتی از شهر، قطعا نیازمند تحقیقات پیش زمینه‌ای بیشتری در بسیاری از رشته‌ها است.

برگزیده مرحله استانی ششمین دوره مسابقه ملی پایان‌نامه سه دقیقه‌ای در گیلان، ابراز امیدواری کرد: امید به این که هرچه زودتر روند تحقیقات به اتمام رسیده و با اجرای این پارک در شهر رشت که در پنج بخش تفریحی و استراحتگاهی، تجاری و خدماتی، فرهنگی و هنری، کودک و نوجوان و باغ پرندگان طراحی شده است، فضای شهری و آلودگی این رودخانه بهبود پیدا کرده و مردم شهرمان از فضای سبز و خدمات این پارک بهره‌مند شوند.

انتهای پیام
captcha