آگاهی از مخاطرات تاب‌آوری جامعه را افزایش می‌دهد
کد خبر: 4057012
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۰

آگاهی از مخاطرات تاب‌آوری جامعه را افزایش می‌دهد

رئیس اداره آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر استان گیلان ضمن معرفی اثر مکتوب خود به نام «زنان و مدیریت بحران»، بیان کرد: شناخت کامل تهدیدها در زندگی انسان نقش اساسی دارد و آگاهی و آمادگی در برابر مخاطرات، موجب افزایش تاب‌آوری جامعه خواهد بود.

سیده ارمغان سقراط مشاور امور بانوان و رئیس اداره آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر استان گیلان

سیده ارمغان سقراط، مشاور امور بانوان و رئیس اداره آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر استان گیلان در گفت‌و‌گو با ایکنا از گیلان به نقش این نهاد در جامعه اشاره کرد و گفت: نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر، یک سازمان بین‌المللی است که وظیفه کمک‌رسانی به افراد آسیب‌دیده از حوادث طبیعی و غیرطبیعی و همچنین ارائه خدمات بشردوستانه به افراد آسیب‌پذیر جامعه را دارد.

این مدرس دانشگاه، جمعیت هلال احمر ایران را یکی از موفق‌ترین جمعیت‌ها در جهان دانست و بیان کرد: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیز به‌عنوان یکی از اعضای فعال این نهضت به ارائه خدمات امدادی، بشردوستانه، داوطلبانه و آموزشی در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی می‌پردازد.

سقراط با بیان اینکه جمعیت هلال احمر ظرفیت‌سازی فعالیت‌های داوطلبانه را از مهم‌ترین محورهای ماموریتی خود قرار داده است، تصریح کرد: خدمت داوطلبانه در جمعیت هلال احمر افتخاری است و برای آن وجهی دریافت نمی‌شود. یعنی در اوقات فراغت داوطلب و به‌صورت غیررسمی و به دور از هر گونه اجبار انجام می‌شود. جنبه بشردوستانه، خیرخواهانه و عام‌المنفعه دارد و فاقد هرگونه تمایلات منفعت‌طلبانه و اهداف سیاسی و اقتصادی است.

این پژوهشگر حوزه زنان به معرفی اثر مکتوب خود به نام «زنان و مدیریت بحران» پرداخت و اظهار کرد: جامعه بشری در طول تاریخ همواره در معرض انواع مخاطرات طبیعی قرار داشته که گاهی بسیار تهدید‌کننده بوده و به نابودی جان و مال آن‌ها منتهی شده است. شناخت کامل تهدیدها و عوامل ایجاد‌کننده آن‌ها در زندگی انسان نقش اساسی دارد و آگاهی و آمادگی در برابر مخاطرات موجب افزایش تاب‌آوری جامعه خواهد بود.

وی افزود: شواهد نشان می‌دهد که گروه‌های مختلف می‌توانند نقش مهمی در مدیریت سوانح ایفا کنند و زنان به عنوان نیمی از پیکره جامعه نقش غیر‌قابل انکاری در این زمینه دارند. کتاب «زنان و مدیریت بحران» با تلفیقی از نظریه‌های ساخت‌گرایی اجتماعی و روانشناختی زنان و پرداختن به چالش‌های حضور زنان در سوانح و بلایا، تلاش دارد تا راهکارهای علمی و عملی در زمینه رفع این موانع ارائه کند.

سقراط در پایان بیان کرد: در این کتاب به عناوینی چون زنان و اطلاع‌رسانی بحران، ایمنی و سلامت زنان در بلایا، ترسیم نقشه خطر بر اساس جنسیت، اثرات بلایا بر جنسیت و گروه‌های اجتماعی، خشونت و بحران، ارزیابی خطر جامعه، زنان و خانواده آماده، ملاحظات آموزش زنان، زنان و بازیابی پس از بحران و... پرداخته شده است.

انتهای پیام
captcha