سید کاظم میرطالمی، معلم پیشکسوت معارف اسلامی و مدیر نمونه استانی، به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم، در گفتوگو با ایکنا از گیلان لازمه شغل معلمی را عشق، تعهد و برقراری ارتباط صمیمانه با دانشآموزان دانست و بیان کرد: روح، روان و ضمیر پاک دانشآموزان در اختیار معلمانی است که باید با حساسیت تمام بذر علم و دانش را بکارند تا شکوفایی استعدادهای آنان را رقم بزنند.
این مدیر نمونه استانی ضمن گرامیداشت یاد معلم شهید مرتضی مطهری، ابراز کرد: شهید مطهری معتقد بود که باید به دانشآموز روح علمی داد. یعنی نه صرفا دانایی، بلکه باید کاری کرد که وی روح حقیقتجویی پیدا کند و تعصبها، غرورها و جمودها را از آموزش و یادگیری دور کرد. در حقیقت، تربیت را شکوفاکردن روح دانشآموز میدانست که البته در سنین پایینتر دارای انعطاف بیشتری است.
بیشتر بخوانید
وی با بیان اینکه نقش الگویی معلم برای دانشآموز در تمامی عرصهها بسیار تاثیرگذار است، اظهار کرد: چه بسیار معلمانی هستند که از کلاس درس عبودیت و معارف دینی ایشان، عالمانی بزرگ بیرون آمدند که جامعهای را تغییر دادند. مهارت برقراری ارتباط اجتماعی موثر، علمی است که هر معلم باید داشته باشد و در جذب دانشآموز خود به کار ببرد.
این معلم پیشکسوت معارف با بیان اینکه هدف از آموزش دینی، تنها افزایش معلومات دینی دانشآموز نیست، تصریح کرد: بلکه هدف اصلی، پرورش ایمان و نیل به تربیت دینی و الهی است. به عبارت دیگر، هدف اصلی، دینآموزی نیست بلکه تدین و دیندار بودن است.
میرطالمی یادگیری دینی را نوعی نگرش توام با معرفت و شناخت دانست که ایمان را در یک فرایند درونی افزایش میدهد و افزود: در نهایت آنچه که باید در تربیت دینی مورد توجه قرار گیرد، درک مفهوم دین، اخلاق، و تفکر درباره آن و کسب مهارتهای پسندیده است. رسالت آموزش و پرورش نه تنها پرورش انسان باسواد و فاضل، بلکه تربیت انسانهای خوب است.
این معلم پیشکسوت با تاکید بر لزوم اشاعه معارف دینی در تمامی مدارس و علاقمندکردن دانشآموزان به فرهنگ قرآنی، تصریح کرد: متاسفانه امروزه با ایجاد مدارس خاص و دستهبندی آنها، شرایط تغییر کرده و چنین فضایی صرفا در مدارس ویژه معارف و شاهد قابل لمس است و این در حالی است که باید نقش الگویی معارف دینی و کلام الهی در تمامی مدارس و رفتار کلیه معلمان جلوهگر باشد.
وی برقرای ارتباط عاطفی موثر میان معلم و دانشآموز را از ضروریات شغل معلمی دانست و خاطرنشان کرد: در چنین روابطی است که دانشآموزانی با اعتماد بهنفس بالا، جسور و خلاق پرورش داده میشوند. در واقع ایجاد دوستی و حس نزدیکی و همدلی در کلاس، از شاخصههای یک معلم اخلاقی و کلاس اخلاقمحور است.
این کارشناس ارشد مدیریت آموزشی به تغییر مستمر شیوههای علمآموزی و مهارتاندوزی اشاره کرد و اذعان کرد: از این رو معلمان نیز باید در عرصههای جدید با اطلاعات روز آشنا شده و بر علم خود بیافزایند تا بتوانند از رسالت معلمی خود در حوزههای فرهنگی، دینی و اجتماعی دفاع نمایند. در این زمینه حضور در کلاسهای ضمن خدمت و دورههای آموزشی، از راههای دستیابی به علوم و مهارتهای روز ویژه معلمان است.
انتهای پیام