کد خبر: 4054634
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲

سخت‌گیری در آموزش و پرورش جوابگو نیست

معلم پیشکسوت متوسطه دوم در گیلان با بیان اینکه رفتار، کردار و گفتار معلم برای دانش‌آموز الگو است، بیان کرد: اگر این مسئله نشئت گرفته از مفاهیم عمیق دینی باشد، موجب تاثیر مثبت و علاقمند‌کردن دانش‌آموزان به حقیقت دین خواهد شد.

لیلا جهانی معلم پیشکسوت

لیلا جهانی، معلم پیشکسوت و کارشناس علوم و معارف اسلامی به مناسبت هفته معلم در گفت‌و‌گو با ایکنا از گیلان ضمن گرامیداشت این هفته بیان کرد: رفتار، کردار و گفتار معلم برای دانش‌آموز الگو است و اگر این مسئله نشئت‌گرفته از مفاهیم عمیق دینی باشد، موجب تاثیر مثبت و علاقمند‌کردن دانش‌آموزان به حقیقت دین خواهد شد.

وی با بیان اینکه در ابتدا باید دقت شود که معلم فهم درستی از دین داشته باشد وگرنه پرداختن به بخشی از مفاهیم دینی و رهاکردن بخشی دیگر، می‌تواند موجب دلزدگی دانش‌آموزان شود، اظهار کرد: برای تاثیرگذاری بهتر و بیشتر این مفاهیم والا، مطالعات عمیق و مستمر معلم امری لازم و ضروری است و پس از آن بیان زیبا و سخن نرم، قطعا این تاثیرگذاری را دوچندان خواهد کرد.

 


بیشتر بخوانید


این کارشناس معارف اسلامی با تاکید بر اینکه چون حقیقت دین بر اساس فطرت انسان است لذا برای همگان جذاب خواهد بود، تصریح کرد: اگر موفقیتی در این زمینه حاصل نشود به این خاطر است که نوع نگاه ما گاهی اوقات سطحی است و یا برداشت‌های اشتباه خود و رفتار و عملکرد ناقص برخی از مسلمانان به پای اسلام گذاشته می‌شود، پس نهایتا، مطالعه عمیق، درک درست، بیان شیوا و عمل به احکام دینی راهگشا خواهد بود.

این معلم پیشکسوت متوسطه دوم با اشاره به شیوه‌های صحیح برخورد با دانش‌آموزان، ابراز کرد: تجربه سال‌های تدریس بنده، این نکته را اثبات کرده است که دوستی با دانش‌آموزان و احترام به آن‌ها، اولین قدم است. حتی درباره علاقمند کردن دانش‌آموز به درس هم این مسئله مهم است، زیرا اگر دانش‌آموزی معلم را دوست داشته باشد، ناخودآگاه به درس او نیز علاقمند می‌شود.

این کارشناس ارشد مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: دیکتاتوری و سخت‌گیری در آموزش و پرورش جوابگو نیست. احترام به عقاید دانش‌آموز و قائل شدن آزادی بیان برای او البته با رعایت خط قرمزها، جلب اعتماد، درک وضعیت دانش‌آموز، توجه به تفاوت‌های فردی و اجتماعی و انتظار معقول باعث برقراری ارتباط صحیح با دانش‌آموز خواهد شد.

جهانی تاثیرپذیری از فضای مجازی را حقیقتی انکارناپذیر دانست و عنوان کرد: متاسفانه دشمن از سال‌ها قبل در این فضا سرمایه‌گذاری کرده است و ما اکنون شاهد تغییرات عمیق فرهنگی، اجتماعی و اعتقادی در دانش‌آموزان هستیم. همچنین برخی از معلمان هم از این فضا متاثر شده و در نوع دیدگاه، تفکر، سبک زندگی و اعتقادات، دچار تغییراتی هستند.

وی افزود: یکی از مواردی که باعث می‌شود زحمات معلمان دلسوز به نتیجه مطلوب نرسد، همین مورد است. یعنی دانش‌آموز در برخی موارد دچار سردرگمی شده و چون اهداف دشمن، ترویج برنامه‌های پرجاذبه‌ای است که با هوای نفس انسان سازگار است، لذا در معرض لغزش‌های فراوانی قرار خواهد گرفت. برای رفع این مسئله دقت در گزینش معلمان جدید، بررسی عملکرد تربیتی معلمان موجود، آگاه‌سازی خانواده‌ها با برگزاری جلسات مفید آموزشی، به‌روز بودن معلمان در استفاده از فضای مجازی و مطالعه برای پاسخگویی به شبهات موجود می‌تواند موثر باشد.

انتهای پیام
captcha