محفل قرآنی ویژه بانوان در نمایشگاه قرآن برگزار شد
کد خبر: 4051511
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۸

محفل قرآنی ویژه بانوان در نمایشگاه قرآن برگزار شد

محفل انس با قرآن ویژه بانوان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ششمین روز بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار شد.

محفل قرآنی ویژه بانوان در نمایشگاه قرآن برگزار شدبه گزارش خبرنگار ایکنا، محفل انس با قرآن کریم ویژه بانوان و مراسم یادبود اولین حامی اسلام؛ حضرت خدیجه(س)، پنج‌شنبه شب اول اردیبهشت‌ماه مصادف با نوزدهم ماه مبارک رمضان از سوی شواری مشورتی بانوان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد، علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت این وزارتخانه و جمعی از مشاوران و بانوان قاری و حافظ، در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

این مراسم با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت زینب علایی، نفر اول جشنواره تلاوت‌های مجلسی از سوره‌های مبارکه «اسراء» و «کهف» آغاز شد و سپس گروه تواشیح «صهبا» به سرپرستی پرنیان عصابخش، قاری و داور ملی کشورمان به اجرای قطعه‌ای پرداخت.

درادامه مژگان خان‌بابا، مشاوره امور بانوان معاونت قرآن و عترت ارشاد و دبیر شورای مشورتی بانوان این معاونت به سخنرانی پرداخت و با اشاره به معرفی اعضای این شورا گفت: مینو اصلانی، عضو هیئت علمی و رئیس اندیشکده زن و خانواده دانشگاه امام حسین(ع)، عاطفه خادمی، مشاوره وزیر ارشاد در امور اجتماعی، زبنب بهجت‌پور، رئیس اداره قرآن و عترت حوزه‌های علمیه کشور، معصومه فرزانه، مشاور اسبق رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و خادم القرآن، اعظم الوندی، پیشکسوت قرآنی و جوان‌ترین عضو سمیه حاجعلی، قاری و داور قرآنی کشورمان از جمله اعضای شورای مشورتی بانوان هستند.

خان بابا ادامه داد: آنچه که بنده را بر آن داشت تا مسئولیت این امر مهم را عهده‌دار شوم، علیرغم باور به تمام توانمندی‌های بانوان، ضرورت ایجاد ظرفیت‌های بیشتر در سطوح عالی مدیریتی، آموزشی، اجرایی و پژوهشی به ویژه در علوم و فنون قرائات و در نهایت تبلیع و ترویج است. انتظار می‌رود در سطوح عالی هم از یک سو بانوان به این خودباوری بیفزایند و هم مدیران و مجریان امور قرآنی و اساتید آقا هم به این باور بیفزایند.

وی بیان کرد: بنده به عنوان دبیر این شورا که نخستین جلسه آن در ماه میهمانی خدا برگزار شد، قصد دارم طی تعامل با تمام دستگاه‌ها، نهادها وارگان‌ها و آحاد جامعه قرآنی بانوان با ایجاد مجمعی متشکل از ۷۰ تا ۱۰۰ عضو طراز اول قرآنی کشور اعم از اساتید حوزه و دانشگاه، پیشکسوتان، مبلغان، مروجان و ... در جهت ارتقا و ایجاد بسترهای بیشتر جهت استقلال فعالیت‌های قرآنی بانوان در سطح کلان راهبردی، اجرایی و نظارتی فعالیت خود را آغاز و به انجام برسانم.

خان‌بابا تأکید کرد: فعالیت‌های این شورا انحصاری نیست و پذیرای تمامی نقدها و پیشنهادات هستیم.

بنابر گزارش ایکنا، در ادامه گفت‌وگویی با زمانی، مدیر واحد آموزش دارالقرآن اروپا و کارآفرین موفق ایرانی انجام شد. این دارالقرآن فعالیتش را از ۱۳۹۰ براساس تقاضای مسلمانان خارج از کشور و افراد شاغل و ...‌ درخصوص بهره‌مندی از دوره‌های ثابت و در دسترس عموم بانوان آغاز و ابتدا دوره‌های خود را به زبان انگلیسی برگزار کرده و سپس زبان‌های اسپانیایی، هلندی، اردو و ... نیز به آن افزوده شده است و در حال حاضر سه هزار قرآن آموز از ۱۹۰ کشور در وبسایت این دارالقرآن از دوره‌ها از آموزش عمومی چون روخوانی روانخوانی، تجوید و ... گرفته تا دوره‌های تخصصی بهره‌مند می‌شوند. در حال حاضر 120 همکار در دارالقرآن اروپا مشغول تدریس و کارهای اجرایی و آموزشی هستند. این مؤسسه با نهادهای مختلف و مؤسسات قرآنی خارج از کشور چون آمریکا، مراکز شیعی هند و مؤسساتی در تایلند و گرجستان و ... مرتبط است و پشتیبانی از قرآن آموزان خود را تا زمان دریافت مدرک دارد.

سپس پرسش و پاسخ از حافظان این دارالقرآن توسط غصون مسلمی  انجام شد.

در ادامه محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سخنرانی پرداخت و با اشاره به گسترش فعالیت‌های بانوان در  کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد، اظهار کرد: معاونت قرآن و عترت در عرض سایر معاونت‌ها نیست، چرا که هم فعالیت ستادی دارد و هم فعالیت صنفی. فعالیت صنفی به منظور حمایت و پشتیبانی از فعالیت‌های اینچنینی چون نمایشگاه قرآن است و فعالیت‌های ستادی معاونت، اجرای فعالیت‌های قرآنی است.

وی با اشاره به این سخن حضرت امام خمینی(ره) که «تراز جامعه دینی، گسترش فعالیت دینی است»، افزود: آیه «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى» درواقع صدر فعالیت‌های حاکمیت دینی است. آیه فوق اعجاز نهضت امام(ره) به معنای نظری است و این آیه الهی مبنای خیزش امت است.(متن کامل سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)

سپس گروه همخوانی «صهبا» دومین قطعه خود را اجرا کرد. در ادامه مینو اصلانی، رئیس اندیشکده زن و خانواده درباره «نقش حضرت خدیجه(س) در گسترش حکمرانی متعالی» به بیان نکاتی پرداخت و گفت: در آستانه گام دوم انقلاب اسلامی به دنبال حکمرانی مبتنی بر آموزه‌های دینی هستیم و نیازمند بازخوانی افراد این عرصه هستیم.

وی با اشاره به اینکه حضرت خدیجه(س) قدم‌های مثرثمری در زمینه حمکرانی متعالی برداشته است، بیان کرد: درباره حصرت خدیجه(س) و تحول روحی ایشان بحث‌های مختلف است. ایشان ۴۰ سال را در فضای تضاد اجتماعی، اخلاقی و ایمانی سیر کردند، اما اینکه چه تحولی رخ داد و در مقطع زمانی، عمرشان را به ایمان به خدا وصل کردند و به فضای یکتاپرستی و توحید و...  رسیدند، مهم است. بنابراین باید و سیر وجودی حضرت را بررسی کرد.

اصلانی با اشاره به اینکه باید الگوهایی را ایجاد کرد تا افراد به تأسی این الگو، تغییرات روحی را در خود به وجود بیاورند، بیان کرد: تحول روحی حضرت خدیجه(س) از شخصیت حضرت پیامبر(ص) نشئت گرفته است. اگر به جایگاه حضرت خدیجه(س) بازگردیم، می‌بینیم که خداوند صدها سال پیش از تولد ایشان، توسط جبرئیل به ابراهیم نبی(ع) وجودشان را وعده داده است چنانکه امام صادق(ع) به وجود حضرت معصومه(س) وعده داده است.

وی با تأکید بر اینکه نقش حضرت خدیجه در گسترش حکمرانی متعالی از اینجا شروع می‌شود، بیان کرد: در جامعه امروزه هر آنچه در توان ما است باید تلاش کنیم تا در زمینه توسعه حکمرانی اسلامی حرکت کنیم. این امر یعنی توجه به همین راهی که خداوند مقابل ما ایجاد کرده است.

اصلانی با اشاره به اینکه فداکاری‌های حضرت خدیجه(س) صرفا برای پیامبر اکرم(ص) نبوده، بلکه برای حاکمیت قرآن و اسلام بوده است، اظهار کرد: حاکمیت اسلامی بسیار مهم است. حکومت و قدرت اسلامی باهم مهم و حیاتی هستند. اگر حاکمیت مطلق اسلامی نباشد، نمی‌توان راهبری را در دنیا داشته باشیم لذا باید نظام و نظام سازی داشته باشیم.

وی تأکید کرد: مجموعه اندیشکده زن و خانواده دانشگاه امام حسین(ع) آمادگی خود را برای همکاری با این شورا جهت تبین این دیدگاه و تببین وجودی حضرت خدیجه(س) اعلام می‌کند.

بخش پایانی این مراسم تلاوت آیاتی از قرآن توسط سمیه حاجعلی، قاری و استاد قرآن و همچنین دعای ختم قرآن توسط فهمیه ایزدی بود.

یادآور می‌شود، بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن از ۲۷ فروردین‌ به مدت دو هفته در مصلای تهران پذیرای علاقه‌مندان به کلام وحی خواهد بود. این نمایشگاه در ۴۵ بخش و ۴۰ هزار مترمربع وسعت هر شب از ساعت ۱۷ تا ۲۳:۳۰ میزبان شهروندان است.

همچنین به موازات نمایشگاه حضوری، نمایشگاه مجازی قرآن کریم نیز به نشانی iqfa.ir برپا شده است.

انتهای پیام
captcha