اوج نقش‌آفرینی مساجد در ماه رمضان است
کد خبر: 4049669
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱

اوج نقش‌آفرینی مساجد در ماه رمضان است

مکرم محمدنیا، مدرس دانشگاه بیان کرد: مساجد کانون پرستش خالصانه بندگان به درگاه خداوند است که در ماه مبارک رمضان، اوج نقش‌آفرینی‌اش جلوه‌گری می‌کند و بر اساس روایات، کلید رفتن به بهشت را در اختیار اهل خود قرار می‌دهد.

مکرم محمدنیا مدرس دانشگاه

مکرم محمدنیا، مدرس دانشگاه و کارشناس آموزش خانواده و علوم قرآنی در گفت‌و‌گو با ایکنا از گیلان به برکات ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه ماه رمضان فرصتی برای صفا و جلای دل و روح است، می‌توان با یک برنامه‌ریزی دقیق نهایت بهره‌مندی از این ماه مبارک را برای خود رقم زد.

محمدنیا به آیه شریفه ۱۸۴ سوره مبارکه بقره که می‌فرماید «وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ» اشاره کرد و اظهار کرد: باید با برنامه ریزی درست، فرصت را برای دعا، ذکر، تلاوت قرآن، شب زنده‌داری و... فراهم کرد. به‌ویژه در شب‌های مبارک قدر می‌توان با مدیریت زمان و حضور در مساجد بهترین و بیشترین بهره را از این لیالی شریف برد.

این کارشناس علوم قرآنی در پاسخ به این سؤال که نقش مساجد در پاسداشت ماه مبارک و انس با قرآن چیست، اذعان کرد: مساجد کانون پرستش خالصانه بندگان به درگاه خداوند است. در ماه مبارک رمضان، مساجد اوج نقش‌آفرینی را دارند و بر اساس روایات، مساجد کلید رفتن به بهشت را در اختیار اهل خود قرار می‌دهند. ماه رمضان ماه نزول قرآن است. مساجد مهد گسترش معارف دین بوده و خوان عبادی آن همیشه گسترده است و این نقش در این ماه بسیار پررنگ‌تر خواهد بود.

وی به آیه ۱۸ سوره جن اشاره کرد که می‌فرماید «وَ أَنَّ الْمَساجِدَ لِلّهِ فَلا تَدْعُوا مَعَ اللهِ أَحَداً، و اينكه مساجد از آنِ خداست، پس هيچ‌كس را با خدا نخوانيد» و ابراز کرد: یعنی بهترین جایگاه عبادت، خانه خداست چرا که روح انسان روح خدایی است و برای عبادت خلق شده و مساجد نیز بالاترین جایگاه را برای عبادت دارند.

این مدرس دانشگاه به اهمیت تلاوت قرآن در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه انس با قرآن و ادعیه، قسمتی از جنبه‌های عبادی زندگی ماست، این مسئله در ماه رمضان اهمیتی وصف‌ناشدنی می‌یابد چرا که ثواب فراوان داشته و بنا به روایات تلاوت هر یک آیه برابر تلاوت کل قرآن است. به‌ویژه اگر بتوان قرائت دسته‌جمعی قرآن را در مساجد برقرار کرد بسیار نیکو و پسندیده است.

این کارشناس آموزش خانواده، اقدام فرهنگی صحیح در گسترش معارف قرآن را از دغدغه‌مندی‌های خاص دانست و بیان کرد: برای گسترش فرهنگ تلاوت قرآن نیز باید مسئولان این امر، دغدغه‌ی این کار را داشته و در ابتدا خود با کلام خدا مانوس باشند. سپس با برنامه‌ریزی مدون و با توجه به نیاز جامعه و کاربرد شیوه‌های به‌روز در اشاعه فرهنگ قرآنی، از ظرفیت‌های هر منطقه و از تجارب و تخصص نخبگان قرآنی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه باید فضای تلاوت و تدبر در قرآن در خانواده‌‌ها تسری یابد، تصریح کرد: برای رسیدن به این هدف باید ابتدا از مدارس، کلاس‌های آموزش خانواده، دانشگاه‌ها، محیط‌های علمی، فرهنگی، ورزشی و... شروع کرد که جای کار بسیار دارد. همچنین می‌توان با استفاده از ابزارهای تشویقی در جامعه موجب تقویت و تعمیق باورهای قرآنی شده و برنامه‌ها را از تکراری بودن دور کرد.

انتهای پیام
captcha