رونمایی از سایت دائمی جشنواره مد و لباس فجر/ چادر مشکی ارزان می‌شود
کد خبر: 4049295
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۷

رونمایی از سایت دائمی جشنواره مد و لباس فجر/ چادر مشکی ارزان می‌شود

با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای شورای سیاست‌گذاری یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر، از پوستر و سایت رسمی این جشنواره رونمایی شد.

رونمایی از سایت دائمی جشنواره مد و لباس فجر/ چادر مشکی ارزان می‌شود

به گزارش ایکنا، چهارمین جلسه شورای سیاست‌گذاری یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مجید امامی، مسئول کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و اعضای شورای سیاست‌گذاری یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر در وزارت ارشاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست، هر یک از اعضای حاضر در شورای سیاست‌گذاری نظرات و پیشنهادهای خود را مطرح کردند.

تولید دانش بنیان چادر مشکی

ربابه غزالی، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا و استاد طراحی لباس که عضو شورای سیاست‌گذاری یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر است در این نشست گفت: کیفیت لباس‌های عفیفانه از موضوعات اصلی کارگروه است. ما یکی از پرمصرف‌ترین کشورهای جهان در حوزه پارچه چادر مشکی هستیم اما تولیدات داخلی چادر مرغوب نیست و باید به این بخش مغفول مانده با تولید دانش بنیان بپردازیم.

وی مسئله اقتصادی حوزه لباس را بسیار مهم دانست و گفت: اکنون اقشار متوسط به پایین ما نمی‌توانند محصولی را که نیاز دارند با قیمت مناسب خریداری کنند، به همین دلیل حتی تغییر پوشش می‌دهند.

در ادامه امامی، مسئول کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، اعلام کرد: امروز صبح در جلسه با معاون صنایع عمومی وزارت صمت به این جمع بندی رسیدیم که تعرفه واردات چادر مشکی درجه یک کم شود و از تولید داخلی چادر درجه دو حمایت شود و با رویکرد دانش بنیان به سمت تولید چادر درجه یک در کشور برویم.

کاهش تعرفه چادر مشکی از 32 به 10 درصد

وی اعلام کرد: مبنای خط مشی وزارت صمت در حوزه چادر همین سیاست خواهدبود و امیدواریم طی روزهای آتی اعلام شود تعرفه پارچه چادری درجه یک از 32 به 10 درصد کاهش پیدا کند.

آمنه مافی‌تبار، استادیار دانشگاه هنر نیز از دشواری خرید محصولات مناسب برای بانوانی که پوشش مانتو را انتخاب کرده‌اند سخن گفت و عنوان کرد: مسلماً همسویی دانشگاه با جامعه و صنعت می‌تواند به بهبود روند موجود کمک کند چون عملاً دانشجویان در دانشگاه با برخی از مفاهیمی که از فرهنگ کهن ایرانی ـ اسلامی آمده، نگارگری و ادبیات آشنا هستند و این مباحث کمک می‌کند آنچه به بازار عرضه می‌شود، متنوع شده و کیفیت مطلوب داشته باشد.

شاخص عفیفانه بودن پوشاک را بلند فریاد بزنیم

حجت‌الاسلام مهدی بیاتی، دبیر کارگروه زیست عفیفانه شورای فرهنگ عمومی و عضو شورای سیاست‌گذاری یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر نیز گفت: یکی از کارهایی که به صورت جدی باید در این دوره از جشنواره دنبال کنیم این است که با جرأت شاخصی که هم رویکرد اسلامی بودن ما و هم رویکرد ایرانی بودن ما را همزمان تأمین می‌کند، یعنی عفیفانه بودن پوشاک را بلند فریاد بزنیم.

وی با ابراز تأسف از اینکه به پوشاک عفیفانه کمرنگ توجه می‌شود، گفت: عفیفانه بودن، شاخصی قرآنی و ایرانی است. از کارگروه ساماندهی مد و لباس هم همیشه توقع می‌رفته که طرح‌هایی که به آنها کد شیما می‌دهد و یا در نمایشگاه‌ها عرضه می‌کند در اجتماع وجود داشته باشند. اینکه ما پنج هزار کد شیما به طرح‌ها داده باشیم اما در بازار حتی 100 طرح از این طرح‌ها وجود ندارد، نشان می‌دهد بین طراحان و تولیدکنندگان ارتباط برقرار نشده است.

رونمایی از سایت دائمی جشنواره مد و لباس فجر/ چادر مشکی ارزان می‌شود

ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران نیز گفت: تولیدکنندگان پوشاک در سراسر کشور با اشتیاق آمادگی دارند به عنوان مخاطب در جشنواره مد فجر شرکت و از دستاوردهای طراحان دیدن کرده‌ و طرح‌ها را مورد استفاده قرار دهند.

وی ادامه داد: در گذشته ارتباط تولیدکنندگان و طراحان کم بوده و طراحان نتوانسته‌اند سلیقه تولید‌کنندگان که سلیقه مصرف کنندگان نیز هست را تأمین کنند. باید ارتباط بین کارگروه و جامعه طراحان با اتحادیه‌‌ها، صنوف و تولیدکنندگان پوشاک بیش از گذشته باشد تا بتوانیم سلیقه مخاطب به ویژه سلیقه جوانان را در چهارچوب عفیفانه تأمین کنیم.

سیده راضیه یاسینی، دبیر بخش همایش‌های علمی جشنواره مد و لباس فجر نیز با اشاره به تدوین سند راهبردی سبک پوشش ایرانی ـ اسلامی، گفت: تلاش جشنواره بر این است که مقدمات لازم برای گسترش اندیشه ورزی در این رابطه را فراهم کند. علت اینکه مطالعات راهبردی برای پژوهش در عرصه سبک پوشش ایرانی ـ اسلامی به عنوان رویکرد اصلی در بخش علمی جشنواره انتخاب شده هم برآمده از همین نیاز است.

وی اظهار امیدواری کرد این رویکرد، علاقه محققان بر سبک پوشش عفیفانه و حیاورزانه را جلب کند تا مطالعات بنیادینی در این حوزه داشته باشند و راهبردهایی را در اختیار دولت قرار دهند که متمرکز بر آنها بتوانیم به تقویت و توسعه و حتی احیای سبک پوشش ایرانی ـ اسلامی بپردازیم.

محمد علی کیانی، مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات نیز گفت: آمادگی داریم رایزنان فرهنگی ما با طراحان خارجی و ایرانی ارتباط برقرار کرده و نشست‌های مستمری بین اساتید طراح خارجی و ایرانی برگزار شود.

آماده برپایی هفته‌های مد ایران در خارج از کشور هستیم

وی، خواستار ایجاد بانک اطلاعات طراحان ایرانی و خارجی شد و گفت: آمادگی برگزاری نمایشگاه‌هایی با حضور طراحان ایرانی و خارجی را داریم. همچنین می‌توانیم بخش ویژه صادرکنندگان مد و لباس را در بخش بین‌الملل فعال کنیم و هفته‌های مد ایرانی را در خارج از کشور در طول سال برگزار کنیم تا برگزیدگان جشنواره فجر طرح‌های خود را ارائه کنند.

محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز خواستار توجه بیشتر به موضوع پوشاک کودکان و نوجوان شد و گفت: در دوره‌های گذشته به پوشاک بزرگسالان با محور خانم‌ها توجه می‌شد اما به پوشاک کودکان و نوجوانان توجه زیادی نشده است. پیشنهاد می‌کنم جایزه ویژه‌ای برای طراحی در این حوزه در نظر گرفته شود.

در ادامه امامی، با اشاره به اینکه در دوره‌‌های قبل سایت جشنواره‌های مد و لباس فجر فقط در زمان برگزاری جشنواره فعال بود و بعد از دسترس خارج می‌شد، اعلام کرد: سایت موجود دائمی خواهدبود و در طول سال به عنوان یک بانک اطلاعاتی به طراحان و تولیدکنندگان ارائه خدمت خواهد کرد.

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در پایان این نشست گفت: طی یک دهه اخیر در شاخص‌های پوشش در جامعه تقریباً عقب‌نشینی‌های محسوسی اتفاق افتاده است و براساس نتایج پیمایش‌ها و داده‌های علمی با یک شیب نزولی، فضای عمومی جامعه در حال تغییر است. من به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه در این چند ماه در کمتر محفلی حاضر شدم که جامعه ایمانی ما منتقد وضع عفاف و حجاب نبودند.

وی از مسئول کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور خواست تا جایی که اتفاق مهمی در زیست عمومی و سبک زندگی اجتماعی رخ دهد، فعالیت‌هایشان را دنبال کنند و گفت: می‌دانم که کار مشکل است. امروز یک شبکه اجتماعی در حال تغییر دادن سبک زندگی مردم است. من می‌دانم کار مشکل است اما ما نیز یک جامعه قوی دینی هستیم با ریشه‌های عمیق و تاریخ و حوزه فرهنگی گسترده، پس باید از این کارزار مهم به سلامت بیرون بیاییم.

در پایان این مراسم نیز از سایت دائمی جشنواره مد و لباس فجر، پوستر اصلی یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر و پوستر همایش علمی این جشنواره رونمایی شد.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۱/۲۷ - ۱۶:۳۶
0
0
سلام . لطفا ادرس بدین ادرس جاهایی که ارزان هست ما بریم بخریم . البته توی شهرستانها مثل رشت. چادر ارزان باشه خوبه . من چند ساله عوض نکردم چادرمو
captcha