عاشورا ظرفیتی جذاب برای تمدن‌سازی اسلامی است
کد خبر: 4048128
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۸

عاشورا ظرفیتی جذاب برای تمدن‌سازی اسلامی است

کارشناس مذهبی در استان یزد عاشورا را یکی از اسباب تمدن‌سازی ذکر کرد و گفت: یکی از ظرفیت‌های جذاب تمدن‌سازی اسلامی وجود مبارک حضرت ‌سیدالشهدا و فرهنگ عاشورا است.

جهاد در ادبیات دینیبه گزارش ایکنا از یزد، حجت‌الاسلام مهدی مهدوی‌نژاد، کارشناس مذهبی در استان یزد، شب گذشته، 20 فروردین‌ماه در دورهمی شب‌های شهر خدا در مسجد جامع یزد با اشاره به آیه 52 سوره فرقان اظهار کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید: «فلاتُطِعِ الکافرینَ و جاهِدهُم‌ بِه جهاداً کبیراً، مطیع کفار نشو و از آنان اطاعت نکن و جهاد بزرگی را با آن‌ها آغاز کن».

وی با اشاره به جهاد در ادبیات دینی به انواع جهاد اشاره کرد و گفت:  جهاد اصغر یعنی جهاد کوچک یا کوچکتر که جهاد نظامی است. دومین نوع جهاد کبیر که جهاد فرهنگی، علمی، سیاسی و اقتصادی است. دشمن در این عرصه‌ها وارد می‌شود تا مؤمنان را ضربه فنی کند. در این عرصه‌‌ها جنگیدن، جهاد کبیر بوده و جنگ تمدنی هم مربوط به جهاد کبیر است. سومین نوع جهاد، جهاد اکبر یعنی مبارزه با نفس است و از جهاد کبیر و جهاد اصغر بسیار سخت‌تر است. انسان اگر بتواند به حکومت نفس اماره و شیاطین بر وجود خود پایان دهد، بقیه جهادها راحت است.

مهدوی‌نژاد با اشاره به اینکه برای پیروزی در جهاد کبیر چه باید کرد بیان کرد: در این جنگ تنها راه پیروزی قوی‌تر شدن است. همان گونه که در قرآن آمده است: «ولن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا» قانون خدا اصلاً اجازه نمی‌دهد که کافران مسلط بر مؤمنان شوند، مؤمنان باید خودشان را از زیر سلطه کفار بیرون آورند، چون اگر ما مسلط نشویم، آن‌ها بر ما مسلط می‌شوند.

اتفاقات سده اول ظهور اسلام

این کارشناس مذهبی با طرح این سؤال که آیا واقعاً ممکن است که ما در شرایط امروز و با تسلط و سیطره تمدن‌ غرب بر افکار ه‍مه عالم، تمدنی اسلامی در عالم ایجاد کنیم با اشاره به وعده‌‌های الهی در قرآن گفت: خداوند در آیه 33 سوره توبه می‌فرماید: «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ» خدا دین حق را بر همه عالم مسلط خواهد کرد ولو همه مشرکان عالم دلشان نخواهد. و در جای دیگری می‌فرماید: «وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ» ما مستضعفان را وارثان زمین قرار خواهیم داد. یا آیه «إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُهَا مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ» که خدا عاقبت عالم را تقدیم بندگان متقی خودش می‌کند. 

وی ادامه داد: این آیات به معنای تمام و کمال در زمان ظهور  محقق می‌شود، ولی اصلاً به این معنا نیست که ما نمی‌توانیم مقدمات این تمدن را فراهم کنیم. تمدن اسلامی یکبار بر روی زمین پیاده شده است. زمانی که وجود مبارک پیامبر(ص) مبعوث شدند در طول نزدیک به نیم قرن به صورت حیرت‌آوری اسلام توسعه پیدا کرد و سه تمدن بزرگ آن زمان یعنی ایران باستان، روم باستان و مصر باستان را در نوردید. وقتی اسلام به قدرت رسید، هر سه تمدن مسلمان شدند. درست در دورانی که اروپا و غرب در بی‌تمدنی و بی‌فرهنگی قرون وسطی غوطه‌ور بودند، اسلام دوران شکوفایی تمدنش بود. نبض دانش در دست تمدن اسلامی بوده است.

عاشورا؛ اسباب تمدن‌سازی

مهدوی‌نژاد ادامه داد: از اتفاقاتی که در سده اول ظهور اسلام، برای تمدن اسلامی افتاد اینکه مساجد، پایتخت علمی جهان اسلام شد. تأسیس مدارس علمی، کتابخانه‌های عظیم، رصدخانه‌ها و بیمارستان‌های مجهز اتفاق افتاد، کتاب قانون بوعلی، مهمترین کتاب علمی و طبی و پزشکی آن زمان، که تاکنون نیز در دانشگاه‌های غرب تدریس می‌شود. جابربن‌حیان پدر علم شیمی است. یک دانشمند مسلمان شیعه که شاگرد امام صادق(ع) بود. حدوداً در قرن چهارم، اوج شکوفایی اقتصاد بازرگانی جهان اسلام بوده است. مسلمان‌ها به ملکه تجارت دنیا معروف بودند. در بعضی از عرصه‌ها به اصطلاح امروز، نرخ ارز بازار تجارت جهانی را مسلمانان تعیین می‌کردند. 

این کارشناس مذهبی با اشاره به مقدمه‌سازی تمدن اسلامی برای ظهور گفت: ما اسباب برتری تمدن را در اختیار داریم؛ نرم‌افزار و محتوای این تمدن که دین مبین هست، کامل‌ترین دستورالعمل را دارد. فقط ما باید این نرم‌افزار را به کار گرفته و تلاش کنیم. اوضاع دنیا به ما نشان می‌دهد که قدرت‌های شیطانی در حال افول هستند و یک به یک سقوط می‌کنند. دنیا در آستانه یک تحول بزرگ است.

وی عاشورا را اسباب تمدن‌سازی ذکر کرد و گفت: یکی از ظرفیت‌های جذاب تمدن سازی وجود مبارک حضرت ‌سیدالشهدا و فرهنگ عاشورا است. یکی از اسقفان اعظم مسیح به یکی از علمای ما گفت: «ما اگر امام‌ حسین(ع) شما را داشتیم، تمام دنیا را گرفته بودیم.» امام خمینی(ره) فقط با همین فرهنگ عاشورا، انقلاب کرد و طاغوت را بیرون کرد. ما باید تمدنمان را بر پایه عاشورا بنا کنیم. چراکه غیر از مستکبران، همه عالم امام حسین(ع) را دوست دارند. برای همین است که وقتی حضرت حجت ظهور می‌کنند و به دیوار کعبه تکیه می‌دهند، اولین جمله‌ای که می‌فرمایند این است: «الا یا اهل العالم انّ جدی الحسین قتلوه عطشانا». امام حسین(ع) همه را پای امام زمان بسیج می‌کند.

انتهای پیام
captcha