برگزاری حج و اربعین هوشمند چه زمانی محقق می‌شود؟
کد خبر: 4044018
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶
طاهر درودی پاسخ داد:

برگزاری حج و اربعین هوشمند چه زمانی محقق می‌شود؟

معاون مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه عربستان هنوز موفق به اجرای کامل حج هوشمند نشده است، گفت: ما آماده حضور هوشمند در حج هستیم و باید به سوی برگزاری اربعین هوشمند هم حرکت کنیم.

ارسال نشود/ حج و اربعین هوشمند چه زمانی محقق می‌شود؟

طاهر درودی، معاون مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با ایکنا، به تحلیل این مسئله پرداخت که با توجه به تحولات گسترده در حوزه نرم‌افزاری و سخت افزاری و وجود اپلیکیشن‌ها و شبکه‌های ارتباطی گسترده، چه برنامه‌ای می‌توانیم برای ایجاد تحول در خدمات پزشکی برای زائران ایرانی داشته باشیم و گفت: طی شیوع کرونا و کاهش تعداد زائران فرصتی پیش آمد که کمیته‌های مختلف مرکز پزشکی تشکیل جلسه داده و دستورالعمل‌های قبلی این مرکز را به روزرسانی کنند.

وی اعلام کرد: فارماکوپه دارویی تا حد قابل قبولی به‌روز رسانی شد. نرم‌افزارهای موجود نیز ارتقا داده شده و ضمن رفع ایراد‌های قبلی، چند نرم‌افزار جدید به ساختار ارائه خدمات اضافه شده است.

درودی اضافه کرد: باید شروع ثبت‌نام زائران برای حج و اربعین سال 1401 اتفاق بیفتد تا بتوانیم از نرم‌افزارهای جدیدی که برای حج و اربعین طراحی شده رونمایی صورت کنیم.

راه‌اندازی سیستم تله مدیسین در اربعین

وی با اشاره به اینکه در اربعین سال گذشته سیستم تله مدیسین (به کارگیری تکنولوژی‌های مختلف و استفاده از شبکه‌های ارتباطی جهت ارتباط بین مراکز درمانی و آموزشی مختلف) را آماده کرده بودیم، گفت: این سیستم امکان ارتباط مستقیم پزشکان ما در نجف و کربلا را با مراکز و پزشکان فوق‌تخصص تهران فراهم می‌کرد.

معاون مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر افزود: در اربعین امکان اعزام پزشکان فوق تخصص به همه مراکز درمانی و درمانگاه‌های هلال احمر در عراق وجود ندارد ولی از طریق سیستم تله مدیسین پزشکان ما در کربلا و عراق می‌توانند مشاوره‌های تخصصی از پزشکان مجرب حاضر در تهران دریافت کنند.

وی اضافه کرد: البته با توجه به تعداد کم زائران ایرانی در اربعین 1400 و شرایط خلوت درمانگاه‌ها و با توجه به اینکه به دلیل شرایط خاص کرونا افراد کهن‌سال و افراد با بیماری زمینه‌ای در اربعین حضور نداشتند و همین مسئله نیز تعداد بیماران را کاهش داده بود، نیازی به استفاده از این سیستم نبود.

درودی تصریح کرد: تمام زیرساخت‌های نرم‌افزاری و حتی پهنای باند اینترنتی لازم برای اجرای سیستم تله مدیسین فراهم است و اگر شرایط به همین روال پیش برود اربعین 1401 اربعین شلوغی خواهد بود و این سیستم به کمک بیماران ما خواهد آمد.

وی در خصوص آمادگی مرکز پزشکی برای مناسک حج نیز گفت: فعلاً مشخص نیست آیا زائران سایر کشورها در حج 1401 شرکت خواهند کرد یا مثل دو سال گذشته فقط زائران ساکن عربستان اجازه حضور در مراسم حج تمتع را خواهند داشت. در شرایط عادی سال‌‌های گذشته در چنین زمان‌هایی تکلیف نیروهای پزشکی اعزامی به حج مشخص بود و حتی بخشی از معاینات پیش از اعزام زائران هم انجام شده بود اما هنوز هیچ چیز مشخص نیست.

درودی اضافه کرد: تکلیف حج هنوز مشخص نیست اما در طول این مدت همکاران ما در کمیته‌های تخصصی مختلف مشکلات اعزام زائران به سفرهای زیارتی را بررسی و بسیاری از فعالیت‌های خود را ارتقا داده‌اند. در مرکز پزشکی نیز سیستم‌های نرم‌افزاری را ارتقا داده‌ایم و منتظر هستیم ببینیم که آیا حج و اربعین همانند روال عادی برگزار خواهدشد یا خیر.

آماده حضور هوشمند در حج هوشمند هستیم؟

معاون مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در پاسخ به این سؤال که عربستان حج هوشمند را مطرح می‌کند، آیا بخش پزشکی ایران آمادگی حضور هوشمند در حج هوشمند را دارد، گفت: ما امیدواریم که حج هوشمند رخ دهد و آماده هستیم اما اکنون هم سعودی‌ها مشکلاتی را برای برگزاری حج هوشمند دارند و اگر چه نرم‌افزارهایی را پیشنهاد کرده‌اند اما زائرانی که به حج مشرف می‌شوند از کشورهای مختلف هستند و برخی فقط در سطح ابتدایی سواد دارند به همین دلیل اجرای کامل حج هوشمند به این زودی‌ها بعید است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان مسئله برگزاری هوشمند مراسم اربعین را نیز مطرح کرد، گفت: زیرساخت‌ها در عربستان بسیار پیشرفته‌ است؛ در عین حال عربستان با همه امکانات و تشکیلاتی که دارد در نهایت میزبان سه تا سه و نیم میلیون زائر حج تمتع است که از این تعداد حدود یک تا یک و نیم میلیون زائر سعودی هستند و حداکثر برای دو میلیون زائر خارجی برنامه‌ریزی می‌کند با این وجود در برگزاری حج هوشمند مشکل دارد، زیرساخت‌های عراق ضعیف‌تر از عربستان است از سوی دیگر در اربعین حدود 20 تا 24 میلیون زائر حضور دارند.

تحقق اربعین هوشمند؟

درودی ادامه داد: صحبت در خصوص اربعین هوشمند شاید راحت باشد اما اربعین بزرگ‌ترین تجمع بشری مردم دنیا است قطعاً باید به سمت اربعین هوشمند حرکت کنیم اما تحقق آن به این زودی‌ها ممکن نیست.  

وی در پایان گفت: در چند سال گذشته در بحث بهداشت و درمان اقداماتی در حوزه هوشمند کردن مباحث بهداشتی اربعین انجام داده‌ایم. سازمان حج و زیارت هم در حوزه ثبت‌نام نرم‌افزارهایی را ارائه کرده‌ و در خصوص انتقال، اسکان و حمل و نقل اقداماتی صورت گرفته اما هنوز برای تحقق اربعین هوشمند زود است.

انتهای پیام
captcha