از انتخاب وزیر جدید علوم تا آغاز به کار ستاد جهاد تبیین دانشگاهیان
کد خبر: 4043365
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
آموزش عالی در سالی که گذشت؛

از انتخاب وزیر جدید علوم تا آغاز به کار ستاد جهاد تبیین دانشگاهیان

آموزش عالی کشور در سالی که گذشت شاهد اخبار متعددی بود که از جمله مهم‌ترین آنها انتخاب محمدعلی زلفی‌گل به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین آغاز به کار ستاد جهاد تبیین دانشگاهیان کشور است.

برای عید///از انتخاب وزیر جدید علوم تا آغاز به کار ستاد جهاد تبیین دانشگاهیان
به گزارش خبرنگار ایکنا، حوزه آموزش عالی کشور در سال 1400 رویدادهای مختلفی را پشت سر گذاشت. در این سال وزیر جدید علوم، تحقیقات و فناوری با حکم رئیس جمهور و رای مجلس انتخاب شد و به تبع آن وزیر علوم رؤسای جدید دانشگاه‌های کشور را انتخاب کرد. درگذشت تعدادی از اساتید و پژوهشگران نیز از رویدادهای تلخی بود که در سال گذشته شاهد آن بودیم. در ادامه به برخی از مهم‌ترین اخبار آموزش عالی در سالی که پشت سر گذاشتیم می‌پردازیم.

انتخاب محمدعلی زلفی‌گل به عنوان وزیر علوم

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه، 3 شهریورماه مجلس شورای اسلامی،  محمدعلی زلفی‌گل را با ۲۱۰ رای موافق، ۵۶ رای مخالف و ۱۹ رای ممتنع به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تعیین کردند. زلفی‌گل، متولد سال ۱۳۴۵ در روستای صالح‌آباد از حومه شهرستان آشتیان استان مرکزی بوده و دانش‌آموخته دکتری شیمی آلی از دانشگاه شیراز و عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان است.
 
قائم‌مقام معاون اول رئیس جمهور در بنیاد نخبگان در دولت نهم، عضو کمیسیون مشورتی نخبگان و استعدادهای درخشان شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاون آموزشی دانشکده علوم پایه، ریاست و معاونت پژوهشی و فناوری دانشگاه بوعلی سینا همدان، دبیر و نایب رئیس انجمن شیمی ایران (به صورت انتخابی به مدت چهارده سال که اکنون ادامه دارد) از جمله سوابق مدیریتی و اجرایی وی در مراکز علمی، دانشگاهی و تحقیقاتی کشور است.

تأکید رستمی بر ایجاد دروس معارفی متناسب با مشاغل

حجت‌‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌ها در مراسم تکریم و معارفه سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه جامع علمی کاربردی ضمن تشکر از زحمات حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسوی، مسئول سابق نهاد رهبری در این دانشگاه و آرزوی توفیق برای حجت‌الاسلام والمسلمین نصیری‌فرد، طی سخنانی اظهار کرد: در شرایط مهمی که در آن قرار داریم فشارهای مختلفی را نظام سلطه به این ملت به پا خواسته وارد کرده، تا این ملت را به زانو درآورد و این اراده‌‌های به‌هم پیوسته را از هم جدا سازد، هم در قالب فشارهای اقتصادی، امنیتی و سیاسی و هم در قالب جنگ شناختی و روانی، کاهش سرمایه اجتماعی و آسیب زدن به سرمایه‌های معنوی و اگر نبود لطف و رحمت خداوند و دست مدد الهی به این ملت، این مجموعه فشارها هر جامعه‌‌ای را از هم می‌پاشید. 
 
وی تصریح کرد: ما می‌توانیم دروس معارفی ویژه‌ای در دانشگاه‌‌ها، متناسب با دسته‌‌بندی مشاغل داشته باشیم. همانطور که حضرت علی(ع) می‌فرمایند: «الفقه ثم المتجر» یعنی اوّل یادگیری فقه، بعد انجام تجارت. یعنی قبل از ورود به هر شغل و کسب و کار باید با مسائل فقهی مرتبط با آن آشنا شویم که دچار حرام نشویم. این دانشگاه درگیری نزدیکی با بازار کار و اشتغال دارد و فهم حداقل‌ها و بایسته‌های دینی در ورود به اشتغال یک ضرورت است که باید به آن بپردازیم.

سرپرست دانشگاه تهران منصوب شد

محمدعلی زلفی‌گل طی حکمی سیدمحمد مقیمی را به عنوان سرپرست دانشگاه تهران منصوب کرد.
 
در حکم انتصاب مقیمی آمده است: نظر به مراتب تعهد، تخصص و تجارب ارزشمند جنابعالی، به موجب این حکم به عنوان سرپرست دانشگاه تهران منصوب می‌شوید. انتظار می‌رود با پیروی از آموزه‌های اسلامی، مبانی علمی، روحیه انقلابی، راهبردهای اساسی دولت مردمی و برنامه‌های ارائه شده به مجلس شورای اسلامی و جلب همکاری استادان، مدیران و یاوران علمی (کارکنان) گرامی، تمامی امکانات مادی و معنوی دانشگاه را جهت تحقق سیاست‌ها و برنامه‌های اسناد بالادستی، مرجعیت و دیپلماسی علمی، توسعه همه‌جانبه علم و فناوری، آموزش پژوهش_محور، پژوهش آموزش_محور، مهارت‌افزایی، کارآفرینی، فرهنگ‌سازی کار تیمی و گروهی و در نهایت اجرای تمامی محورهای سند «دانشگاه اسلامی» به کار گیرید.

برنامه پنج‌ساله راهبردی دانشگاه آزاد رونمایی شد

مراسم رونمایی از سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی در قالب برنامه پنج‌ساله راهبردی عملیاتی، روز 24 مهرماه در حاشیه هفدهمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد. سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی در قالب برنامه پنج ساله راهبردی عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی به منظور تحقق سند دانشگاه اسلامی و سایر اسناد بالادستی در حوزه علم و فناوری تهیه و تدوین شده است.

توجه ویژه دانشگاه تهران به فعالیت تشکل‌های اسلامی

محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، 18 مهرماه 1400، در گفت‌و‌گوی صمیمانه دانشجویان فعال در تشکل‌های اسلامی ضمن گرامیداشت حلول ماه ربیع الاول و آغاز سال تحصیلی، اظهار کرد: دانشگاه تهران به فعالیت تشکل‌های اسلامی که نشان دهنده نشاط و پویایی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی محیط علمی دانشگاه است، توجه خاصی دارد. دانشگاه تهران برای فراهم آوردن مقدمات لازم به منظور تسهیل و حمایت از اینگونه فعالیت‌ها آمادگی دارد. این دانشگاه از تضارب آرا، اختلاف نظرها و  تفاوت نگرش‌های موجود در تشکل‌های اسلامی استقبال می‌کند. این اختلاف دیدگاه‌ها در صورت رعایت شئونات و قوانین، موجب رشد و تعالی مجموعه و ارتقای سطح فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانشگاه خواهد شد.

انتصاب سرپرستان دانشگاه علامه، پیام نور، سازمان سمت و سازمان سنجش

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، طی احکامی جداگانه، محمدعلی معتمدی را به عنوان رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، ابراهیم تقی‌زاده را به عنوان سرپرست دانشگاه پیام‌نور، حجت‌الاسلام والمسلمین داود مهدوی‌زادگان به عنوان سرپرست سازمان مطالعه و تدوین‌ کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) و عبدالرسول پورعباس، را به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور منصوب کرد.

آغاز به کار دبیرخانه بزرگداشت سیدالشهدای جبهه مقاومت

همزمان با نزدیک شدن به دومین سالروز شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و در تاریخ 15 آذرماه، به‌منظور اهمیت بزرگداشت یاد و خاطره شهیدان در جامعه دانشجویی و دانشگاهی و همچنین ترویج فرهنگ مقاومت و ایثار، دومین رویداد ملی - دانشجویی بزرگداشت سیدالشهدای جبهه مقاومت، سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در سطح کشور آغاز به کار کرد و  همچنین دبیرخانه این رویداد در مرکز فرهنگی - دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی فعالیت خود را آغاز نمود.
 
رویداد ملی - دانشجویی بزرگداشت سیدالشهدای جبهه مقاومت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به‌واسطه تنوع محورها و قالب‌های برگزاری آن فرصتی مناسب جهت تبیین اندیشه‌ها و آرمان‌های این شهید والامقام و یاران شهیدش است که به‌عنوان یک رسالت انقلابی و دینی به‌ جهت ادای دین به شهدا توسط دانشجویان محسوب می‌شود.
 

برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن در دانشگاه فرهنگیان

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان از برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن در ایام دهه فجر و نیمه شعبان در مشهد، جمکران و ... خبر داد.
علی محمدی، سرپرست معاونت فرهنگی واجتماعی دانشگاه فرهنگیان، در سی و دومین اجلاس مدیران ستادی و استانی سراسر کشور گفت: ویروس کرونا نه تنها مانع اجرای فعالیت‌های حوزه معاونت فرهنگی نشد بلکه از نظر تنوع، تکثر و میزان پوشش‌دهی دانشجویان به مراتب بیشتر از حالت عادی فعالیت‌های خود را اجرایی کرد. دانشگاه فرهنگیان اقدامات عملی را در سند تحول، بیانیه گام دوم انقلاب و مکتب سلیمانی انجام داده است.
 
سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان، با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان در حوزه تربیتی، فرهنگی و اجتماعی پیش قراول دانشگاه‌های کشور  است، گفت: مدل‌های این دانشگاه در حوزه فرهنگی و اجتماعی می‌تواند برای سایر دانشگاه‌های کشور الگو باشد.دانشگاه فرهنگیان برنامه‌های ویژه‌ای را به مناسبت ایام الله دهه فجر و نیمه شعبان پیش‌بینی کرده است که برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن در مشهد مقدس، جشن‌های نیمه شعبان در مسجد مقدس جمکران،  جشن‌های  اقوام و شب‌های شعر از دیگر برنامه‌های این ایام خواهد بود.

انتخاب رضا فرجی‌دانا به عنوان دبیر فرهنگستان

با حکم رضا داوری اردکانی، رضا فرجی‌دانا به عنوان دبیر فرهنگستان علوم منصوب شد. فرجی‌دانا از سال ۱۳۸۷ عضو وابسته فرهنگستان علوم است. وی دارای دکتری تخصصی مهندسی برق و کامپیوتر از دانشگاه واترلو کاناداست و در حال حاضر استاد تمام پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران است.
 
ریاست دانشگاه تهران، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مشاور رییس جمهور در امور علمی و آموزشی، ریاست انجمن آموزش مهندسی ایران و ریاست شاخه مهندسی برق و کامپیوتر گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم از سوابق اجرایی رضا فرجی‌دانا است.

آغاز به‌ کار ستاد جهاد تبیین دانشگاهیان کشور

عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از تشکیل و آغاز به کار «ستاد جهاد تبیین دانشگاهیان کشور» خبر داد. وی گفت: این ستاد که در معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم مستقر است با فراخوان کلیه دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور، آمادگی خود را برای ارائه انواع بسته‌های مشورتی، محتوایی، راهبردی و رسانه‌ای در زمینه جهاد تبیین و جهاد روایت توسط عموم اعضای خانواده دانشگاهیان کشور، اعلام کرده است. 
 
در بخشی از فراخوان معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در زمینه ایجاد ستاد جهاد تبیین دانشگاهیان کشور آمده است: انقلاب اسلامی به عنوان مردمی‌ترین انقلاب قرن سرمنشا تحولات عظیمی در مقیاس ملی، منطقه‌ای و جهانی بوده که بنا بر ماهیت خود در مقابل بلوک غرب و شرق، راه سومی را بر مبنای ارزش‌های جهانشمول اسلامی پیش روی بشریت قرار داد و انبوهی از حقیقت طلبان، عدالتخواهان و مستضعفان را با خود همراه ساخت. به همین علت، جبهه استکبار از همان ابتدای تکوین انقلاب و نظام اسلامی برآمده از آن سعی داشت که با استفاده از ابزارهای نظامی، سیاسی، اقتصادی، حقوقی و به خصوص فرهنگی، شناختی و رسانه‌ای، آن را سرکوب یا استحاله نموده و پیام انقلاب و دستاوردهای بزرگ این نظام را که با کوشش و جانفشانی اقشار، اقوام و گروه‌های مختلف این کشور، بخصوص جهاد علمی نخبگان و جوانان دانشگاهی این مرز و بوم به ثمر نشسته، تحریف کنند.
 
بنابراین، چنانکه رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) بارها تاکید نموده‌اند بر تمامی ایرانیان و به خصوص دانشگاهیان فرض است که با ارائه روایت و تبیینی صادقانه، منطقی و هوشمندانه از آرمانها، اهداف و دستاوردهای انقلاب و به ویژه دانشگاه‌ها، زحمات و مجاهدت‌های عالمان، متفکران و خادمان راستین این مرز و بوم را پاس داشته و امید و انگیزه را در نسل آینده ساز کشور برای حرکت در مسیر تمدنی انقلاب اسلامی و آمادگی برای ظهور حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداء) رونق بخشند.

انتصاب رئیس دانشکده علوم قرآنی تهران

علیرضا کاوند از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به سمت رئیس دانشکده علوم قرآنی تهران منصوب شد. در پیام انتصاب وی آمده است: با عنایت به بند «ب» از ماده ۵ آیین نامه جامع مدیریت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری و با عنایت به تعـهد، تخصص و تجربه جنابعالی، شما را بعنوان رییس دانشکده علوم قرآنی تهران منصوب می‌نمایم.
 
امید است با تلاش و اهتمام مدبرانه و دلسوزانه خود، موجبات ارتقای و تعالی آن دانشکده را در سطح مطلوب و مورد انتظار جهت تحقق هرچه بهتر اهداف دانشگاه فراهم نمایید. بدون شک انوار مقدس قرآن کریم و عنایات معصومان(ع) در راه تحقق اهداف بلند دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، راهنما و مددکار بوده و تلاش‌‌های جنابعالی و همکاران محترم در خدمت به کلام الله مجید را قرین توفیق خواهد گرداند.

اقدامات وزارت علوم برای بازگشت دانشجویان ایرانی از اوکراین

هاشم داداش‌پور، رئیس سازمان امور دانشجویان کشور گفت: با هماهنگی‌ها و پیگیری‌های انجام شده بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت امور خارجه، اقدامات لازم برای تامین امنیت و خروج دانشجویان ایرانی حاضر در کشور اوکراین انجام شده و طبق برنامه‌ریزی اقدام خواهد شد. وی با اعلام این مطلب افزود‌: تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در کشور اوکراین که در سامانه میخک وزارت امور خارجه تشکیل پرونده داده‌اند ۱۴۲۴ نفر هستند که از این تعداد ۴۹۹ نفر از دانشجویان مربوط به رشته‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بقیه مربوط به دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌باشند.
 
داداش‌پور تصریح کرد که حفظ سلامتی دانشجویان و انتقال امن آنها به داخل کشور به عنوان اولویت اصلی وزارت عتف می‌باشد و خاطر نشان کرد: با پیگیری‌های به عمل آمده توسط سازمان امور دانشجویان، وزارت امور خارجه اطمینان خاطر داده است که هم اکنون این دانشجویان در سلامت و امنیت کامل به‌سر می‌برند و با تدابیر صورت گرفته با پروازهای ویژه به کشور منتقل خواهند شد.

حجت‌الاسلام غلامی رئیس مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی شد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی حجت‌الاسلام و المسلمین رضا غلامی را به عنوان رئیس موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی منصوب کرد.در متن انتصاب رضا غلامی بر بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های عظیم دانشگاهی، پژوهشگاهی و حوزوی و تعامل موثر با مراکز علمی جهان، به ویژه جهان اسلام، در قلمرو ماموریت‌های موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی تاکید شده است.
 
وزیر علوم در این حکم انتصاب بر انجام ماموریت‌هایی از جمله، رصد، پویش، پالایش و پیرایش فرهنگی جامعه و به ویژه فرهنگ دانشگاهی، فرهنگ پژوهی و تلاش در جهت بومی‌سازی فرهنگ‌های نوین حاصل از علوم، فناوری‌ها، نوآوری‌ها و محصولات دانش‌بنیان و پیشنهاد روش‌های هدایت ظرفیت‌های علمی و پژوهشی موسسه در جهت خلق فرهنگ شایسته و ارائه راهکارها و روش‌های علم‌پایه برای تقویت فرهنگ گذشت و ایثار، جبهه و جهاد، اخلاق، هویت و قانون‌مداری، دین‌باوری، مسئولیت اجتماعی، دانش، نوع‌دوستی، روحیه کار تیمی و گروهی، سرمایه اجتماعی و فرهنگی تاکید کرده است.

برگزاری اولین همایش «فرهنگ و دانشگاه در ایران»

اولین همایش «فرهنگ و دانشگاه در ایران» به همت مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، روزهای دوم تا چهارم اسفندماه ۱۴۰۰ برگزار شد. در این همایش سه روزه، مواردی همانند مناسبات فرهنگ و دانشگاه، فرهنگ در دانشگاه اسلامی و دانشگاه سکولار، رویکردها و تفاوت‌ها؛ شاخص‌های کلان در ترسیم مناسبات فرهنگ و دانشگاه، بازخوانی تجربه فرهنگ دانشگاهی در دهه‌های اخیر، بازیگران فرهنگ دانشگاهی، توصیف و تحلیلی از تولید و مصرف فرهنگی در دانشگاه‌ها، گروه‌ها و عناصر مرجع در اتمسفر فرهنگی دانشگاه‌ها، جهانی شدن، فرهنگ و دانشگاه، مسائل اساسی و ابتکارات فرهنگی در دانشگاه‌های ایران، فرهنگ و دانشگاه در دوره پساکرونا، فضای سایبر، فرهنگ و دانشگاه، مورد بحث و بررسی صاحب‌نظران قرار گرفت.

برگزاری همایش «تفسیر اجتماعی قرآن کریم در جهان اسلام»

همایش «تفسیر اجتماعی قرآن کریم در جهان اسلام»، روزهای 18 و 19 اسفندماه از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد. در این همایش، کارشناسان و صاحبنظرانی همانند فروغ پارسا، یحیی فوزی، احمد پاکتچی، شادی نفیسی، حجت‌الاسلام حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی ایازی، قاسم درزی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی‌اصفهانی، و همچنین مهمانانی از دیگر کشورهای اسلامی به ارائه مقالات خود در زمینه تفسیر اجتماعی قرآن پرداختند که مطالب آنها در خبرگزاری ایکنا منعکس شده است.
انتهای پیام
captcha