الزامات کار رسانه‌ای در عصر جدید / اصحاب رسانه رشد معرفتی داشته باشند
کد خبر: 4038963
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۲

الزامات کار رسانه‌ای در عصر جدید / اصحاب رسانه رشد معرفتی داشته باشند

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینکه منبر و رسانه‌های نوین به نوعی رقیب هستند اما این رقابت همراه با رفاقت باید تبدیل به حرکت ارزشمندی در راستای اهداف انقلاب اسلامی شود، برخی از الزامات کار رسانه‌ای را در عصر کنونی برشمرد.

آیت الله لطف الله دژکام، نماینده ولی فقیه در فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 7 اسفندماه در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر این استان، منبر را یکی از رسانه‌های سنتی دانست و گفت: روحانیت و منبر به تعبیر مقام معظم رهبری همیشه یک رسانه بوده‌اند و نقش رسانه‌ای را در جامعه سنتی ایفا کرده‌اند لذا یکسری دغدغه‌های ما با اصحاب رسانه مشترک است.

وی با اشاره به پیشرفت علم و تکنولوژی بیان کرد: فناوری‌های جدید گاهی این سئوال را در اذهان ایجاد می‌کند که آیا منبر هنوز کارآمد است یا خیر. در این عرصه به نوعی رقیب هستیم اما می‌خواهیم این رقابت همراه با رفاقت را تبدیل به حرکت ارزشمندی کنیم که همه در راستای اهداف انقلاب اسلامی بهره‌مند شویم.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه وقتی یک محصول رسانه‌ای را عرضه می‌کنیم چند کار را با هم تلفیق کردیم، گفت: یک جنبه معرفت‌افزایی کاری است که می‌کنیم یعنی آگاهی را افزایش می‌دهیم. کار رسانه چیز جدیدی را به ما می‌رساند و این آگاهی جدید را باید تحلیل کنیم که چگونه شکل می‌گیرد.

امام جمعه شیراز ادامه داد: بحث دیگر این است که این آگاهی را در قالب فنی خاص آورده‌ایم و این هنر است. آن یکی معرفت و آگاهی است و این هنر است. هر دوی اینها باید کامل و ارزشمند باشند تا آن کار رسانه‌ای که انجام داده‌ایم تأثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه اگر در جهت آگاهی و معرفتی تحلیلی کنیم، بررسی کنیم که رادیو، تلویزیون، فیلم و غیره برچه پایه‌هایی استوار شده است تا یک آگاهی جدید حساب شود، گفت: یکی از بحث‌هایی که داریم اما متأسفانه بسیاری از اوقات در میان اصحاب رسانه به آن کم لطفی می‌شود، مبنا یا به اصطلاح اروپایی‌ها پارادایم فلسفی قضیه است. نمی‌توان پیامی در رسانه داشته باشیم که پارادایم فلسفی نداشته باشد اما گاهی اوقات ممکن است خود تولیدکننده هم از آن غافل باشد.

آیت‌الله دژکام اظهار کرد: در همین جاها گاهی اوقات پارادایم‌های دشمن را اخذ می‌کنیم زیرا از پارادایم‌های خودمان غافل هستیم و این اولین مسئله ماست. هر محتوای آگاهی‌بخشی که رسانه‌ها ارائه می‌دهند، مهم است و از نگاه فلسفی رسانه‌ها همیشه دارند یک پایه و اساس هستی‌شناختی را ضمن پیام به طرف منتقل می‌کنند اما این کمرنگ شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه باید این مبنا را حتماً اصحاب رسانه مدنظر قرار دهند، گفت: نکته دوم بحث مبنای شناخت‌شناسی ماست. به نظر می‌‎رسد که این موارد بی‌تأثیر است اما اینگونه نیست. مسلماً نگاه شناسانه ما که با واقعیت چگونه ارتباط می‌گیریم و ایده‌های ما و واقعیت‌ها کجاست، در پیام رسانه‌ای ما تأثیر می‌گذارد.

وی با یادآوری اینکه همین کار را در دانشگاه‌ها در مقالات تحلیل می‌کنند، افزود: باید مراقبت کنیم که در کارمان پارادایممان با اصول و عقاید متفاوت نباشد و باید به مبانی توجه ویژه‌ای در کار خبری داشته باشیم.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه به بهانه جاذبه نمی‌توان پیام را به غلط منعکس کرد، گفت: نهایتاً رویکرد خبر مدنظر است. رویکردهای گزارش یا خبر می‌تواند فضای جامعه را متفاوت کند. این رویکردها بسیار مهم هستند و باید در اینها مجتهد شویم. نمی‌توان بگوییم خبرنگار هستیم و خبرگزاری داریم، اما به این مسائل بی‌تفاوت باشیم بلکه باید در این‌ها مجتهد باشیم زیرا اجتهاد تنها در مسائل شرعی طهارت و نجاست نیست. خبرگزاری و رسانه ما نمی‌تواند از این‌ها غفلت کند.

وی همچنین به خروجی خبر هم اشاره کرد و افزود: در این عرصه باید مراقب باشیم که حتماً داده‌های صحیحی اخذ کنیم. این قسمت اول کار رسانه است. آگاهی با مبنای فکری و شناخت‌شناسی و رویکرد خاصی که به مسئله داریم به دست آوردیم و در نهایت هنر می‌خواهد که منعکس شوند چنانچه رهبر معظم انقلاب هم فرمودند اگر پیام‌های شما هنرمندانه نباشد، اثر نمی‌گذارد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس با بیان اینکه اصحاب رسانه باید از لحاظ فنی واقعاً رشد کنند، گفت: در تولید آگاهی جدید ما تخصصی کار کردیم و با اصحاب رسانه حرف داریم.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه تیم‌های خبری اعم از عکاس، تهیه‌کننده، کارگردان، خبرنگار و غیره باید رشد معرفتی داشته باشند، افزود: گام اول تحول، تحول در مسئله باور و معرفت است. برای ایجاد آن از لحاظ محتوا اکنون دست پری داریم بر عکس سال‌های قبل.

امام جمعه شیراز گفت: اکنون کتابی از رهبر معظم انقلاب با عنوان «مکتب انقلاب اسلامی» داریم که در 10 جلد است. از بحث تحول معنوی، معرفتی، باورها و ایمان شروع کرده تا دولت‌سازی، تحول تشکیلاتی و غیره که درباره تحول تشکیلاتی دوره‌ای برای علوم پزشکی برگزار کردیم و برخی‌ها پیشنهاد دادند در سایر ادارات هم اجرا شود.

وی با بیان اینکه اگر در باب تحول معرفتی و معنوی قدم اول را برنداریم، تحول در فناوری هرز خواهد رفت، افزود: اگر تحول معنوی نباشد، هر فردی به راحتی منحرف می‌شود و ربطی به روحانیت و غیرروحانیت ندارد و هیچ آخوندی هم در این زمینه بیمه نیست. پس در این زمینه مراقبت کنیم.

آیت‌الله دژکام تأکید کرد: آنچه که در باب مبانی هستی‌شناسانه و معرفت‌شناسانه، رویکردهایی که باید برای خبر اتخاذ کنیم، نیاز داریم همگی رهبر معظم انقلاب برای ما گفته است و هیچکس بعد از این نباید بگوید نمی‌دانیم و مطلبش آماده نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه اگر می‌خواهیم به نتیجه‌ای برسیم کار باید جهادی انجام شود، در چارچوب بروکراسی اداری به جایی نمی‌رسیم، گفت: متأسفانه بسیاری از نهادهای انقلابی ما هم اداری شده است در صورتی که رهبر معظم انقلاب حرکت جهادی می‌خواهد لذا باید این قضیه را دنبال کنیم.

وی در پایان تأکید کرد: نتیجه اقدامات رسانه‌ای ما باید به نفع حرکت انقلاب باشد، جریان‌سازی کرده و گفتمان ایجاد کند و باید برای این قضیه همت عالی کنیم.

انتهای پیام
captcha