طرح ایده‌ای برگرفته از «سنت اقراء»
کد خبر: 4033232
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۴

طرح ایده‌ای برگرفته از «سنت اقراء»

مصطفی زرنگار طرح و ایده خود را با عنوان «سنت اقراء، روشی اصیل در آموزش قرائت قرآن» در دومین شب شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن ارائه داد و به تبیین ویژگی‌های این طرح، جامعه مخاطب آن و نحوه اجرای آن پرداخت.

آموزش قرآن با اجرای طرح «سنت اقراء»به گزارش ایکنا، شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم، طی ۱۱ تا ۱۳ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ به همت شورای عالی قرآن در تهران برگزار می‌شود. در دومین شب نشست، طی جدول زمان‌بندی شده، چهار ایده حول موضوع «تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی؛ رسانه ملی و فضای مجازی» در سه حوزه نغمات، آموزش و مسابقات رسانه‌ای ارائه شد. نخستین طرح ارائه شده در دومین شب نشست، مقاله‌ای با عنوان «سنت اقراء، روشی اصیل در آموزش قرائت قرآن» با ارائه مصطفی زرنگار بود که چکیده آن را در ادامه می‌خوانید؛

«اقراء به معنای آموزش قرائت و خواندن قرآن یا به قرائت واداشتن آمده است. اهمیت، جایگاه و آثاری که اقراء قرآن توسط استاد و مقری برای قاری دارد بر اهل فن پوشیده نیست؛ اتقان در ادای کلمات قرآنی، معنامحوری در قرائت، ختم کامل قرآن، ارتقای کیفیت تلاوت، هماهنگی با جهان اسلام در مسئله قرآن‌آموزی و مسئله اجازه و...، از جمله آثار این شیوه آموزشی به شمار می­‌آید؛ لذا جا دارد این سنت نیکو از صدا و سیما منعکس و در کنار سایر برنامه­‌های آموزشی ـ تبلیغی به­ شمار آمده و برای رواج آن سرمایه‌گذاری شود.

ویژگی و مخاطبان طرح

شاخصه اساسی در این روش، آموزش قرآن به صورت کامل و توجه دادن مخاطب به معنا و نص قرآن و دوری از زوائد و حواشی آموزشی است.

مخاطبان خاص: قاریان، حافظان و کسانی که از سطح قابل قبولی در تجوید برخوردارند.

مخاطبان عام: قاریان و علاقه‌مندان به قرائت که از سطح پایین­‌تری برخوردار هستند که می­‌توانند با الگوگیری از برنامه به قرائت خود ارتقای بخشیده و از مباحث فرعی آن نیز بهره ببرند.­

نحوه اجرا و تعداد برنامه‌ها

این برنامه را می‌­توان به دو بخش اصلی و فرعی تهیه و پخش کرد. در بخش اصلی(تئوری که شامل بیان مبانی، روش، اهمیت و جایگاه این سنت) توسط مقری، قرائت کل قرآن انجام می­‌شود و در بخش فرعی، با هدف جذاب­‌سازی برنامه، معنا و پیام برخی آیات، نکات وقف و ابتدایی و نیز نبر و تکیه­‌های کلامی و کلمه­‌ای توسط مقری بیان خواهد شد.

پیش‌بینی این است که یک برنامه جهت طرح مباحث و مبانی نظری اقراء با رویکرد تبیین ضرورت، سابقه، اهمیت، ذکر آثار و بیان روش انجام کار و... در نظر گرفته شود و 60 برنامه تولیدی از مقریان و قاریان منتخب و متقاضی جهت قرائت نیم‌جزء از قرآن یا 121 برنامه 30 دقیقه‌ای برای قرائت یک حزب از قرآن تهیه شود.

مکان و محل اجرا و ضبط

مساجد اصلی و جامع شهرها و استان­‌ها، آستان­‌های مقدس امامان یا امام­زاده­‌ها، فضاهای باز در طبیعت، استودیوهای جذاب در سیما.

به طور خاص و با توجه به تخصصی بودن موضوع، شبکه قرآن سیما و رادیو قرآن می‌توانند این برنامه را پوشش دهند، اما گلچین و گزینشی از این برنامه را در همه شبکه‌ها می­‌توان به فراخور مناسبت‌ها پخش کرد.»

انتهای پیام
captcha