نگاهی به ایده جهانی «ثاقب» + فیلم
کد خبر: 4033117
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۸

نگاهی به ایده جهانی «ثاقب» + فیلم

علیرضا کچوئیان طی مطلبی که شامگاه گذشته در نخستین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم ارائه داد برخی از ابعاد طرح «ثاقب؛ ضبط و پخش آواها، نغمات و اناشید دینی و مذهبی با مشارکت نخبگان قرآنی جهان اسلام (شیعه و سنی) با تأکید بر نقش و جایگاه محوری مسجد را مطرح کرد.

علیرضا کچوئیانبه گزارش ایکنا، شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم، طی ۱۱ تا ۱۳ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ به همت شورای عالی قرآن در تهران برگزار می‌شود. در نخستین شب نشست، طی جدول زمان‌بندی شده، چهار ایده حول موضوع «تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی؛ رسانه ملی و فضای مجازی» در سه حوزه نغمات، آموزش و مسابقات رسانه‌ای ارائه شد.

سومین طرح ارائه شده در نخستین شب نشست، طرح «ثاقب؛ ضبط و پخش آواها، نغمات و اناشید دینی و مذهبی با مشارکت نخبگان قرآنی جهان اسلام (شیعه و سنی) با تأکید بر نقش و جایگاه محوری مسجد» با ارائه علیرضا کچوئیان، حافظ کل قرآن بود که چکیده آن را در ادامه می‌خوانید؛

«بررسی فضای آشکار رسانه‌­ای بیانگر این نکته است که انجام فعالیت­‌های مشترک بین مذاهب در زمینه تولید آثار صوتی و تصویری مذهبی و قرآنی و برجسته­‌سازی نمادهایی از جمله مساجد از جهت کمی و کیفی نیاز به تجدید نظر و تأکید اساسی دارد. ایده حاضر سعی در جبران این کاستی­‌ها را دارد.

در این طرح که در راستای تحقق موضوع تقریب مذاهب اسلامی و با نقطه محوری وحدت بین شیعه و سنی به­‌عنوان هدف اصلی پی­ریزی شده است، قاریان، مرتلان، حافظان و موشحین در داخل و خارج از کشور، به ­منظور تأکید بر نقاط اشتراک، یعنی قرآن و مسجد و ارائه قرائت صحیح از چهره اسلام و مسلمانان در عرصه بین­‌الملل، با استفاده از زبان چندرسانه­ به تولید و ضبط آثار صوتی و تصویری خواهند پرداخت.

محل اجرا و به ­عبارتی پس­‌زمینه تمامی این آثار، با توجه به حدیث شریف نبوی «انّما نصبت المساجد للقرآن» مسجد است. در واقع در این طرح که مسجد موضوعیت داشته و به­ عنوان نماد دین در قاب تصویر و با استفاده از گروهی خلاق و روزآمد در زمینه­‌های کارگردانی، تدوین­گری و فیلم‌برداری به نمایش در می‌­­­آید، تأکید می­‌شود؛ استفاده هنری و ارائه جذاب از تولیدات توسط هیئتی متشکل از کارشناسان مذهبی، هنری و رسانه­‌ای، می­‌تواند در ایجاد ارزش افزوده این ایده، کمک شایانی کند (نظیر چگونگی به تصویر کشیدن نمادهای مذاهب مختلف و خاص).

شاخصه‌­ها و ویژگی‌­های ایده

  • تعمیق سطح نفوذ و دیپلماسی فرهنگی ج.ا.ا و انقلاب اسلامی
  • تأکید بر نقش و جایگاه مسجد به­‌عنوان مکانی برای فعالیت فرهنگی و احیای آنها
  • فعال­‌سازی ظرفیت­‌های مغفول در مساجد
  • تنوع‌بخشی به فعالیت­‌های دینی در مساجد
  • توجه به سایر اماکن مقدس و مذهبی مانند کلیساها در اثبات حقانیت کلام وحی از طریق فعالیت‌­های تبلیغی و ترویجی مورد تأکید در دین مسیحیت
  • ارائه تصویر صحیح از فرهنگ و تمدن و تاریخ اسلامی
  • شناسایی ظرفیت­‌های فعالان قرآنی مذاهب مختلف
  • خنثی نمودن تلا‌ش­‌های عنودانه دشمنان دین و مذهب در ترویج ضد ارزش­‌ها
  • غنابخشی به سطح تولیدات صوتی و تصویری رسانه­‌های قرآنی از جمله رادیو قرآن و سیمای قرآن
  • فعال­‌سازی ظرفیت رادیو و تلویزیون­‌های اسلامی و جهانی
  • حضور فعال در سطح شبکه­‌های اجتماعی و استفاده بهینه از ظرفیت آنها در زمینه تولید محتوای مذهبی.»
انتهای پیام
captcha