مادران نقش مهمی در تربیت فرهنگی فرزندان دارند
کد خبر: 4029072
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵
رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان بیان کرد:

مادران نقش مهمی در تربیت فرهنگی فرزندان دارند

رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان بیان کرد: ما در اولین گام‌ها و الزامات معنوی خود، درگیر و وابسته مادران هستیم و معنویات را در آغوش پرمهر مادران صبورمان می‌آموزیم. همه این‌ها نشان می‌دهد که باید به اهمیت آموزش و فرهنگ‌سازی توسط مادران در جامعه واقف بود.

فریبرز جمالزاد رئیس سازمان جهاد دانشگاهی گیلان

فریبرز جمالزاد، رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان، امروز، ۲۶ دی‌ماه در حاشیه نهمین نکوداشت اسوه‌های صبر و مقاومت با عنوان «ماندگاران صبور» که در رشت برگزار شد، در گفت‌و‌گو با ایکنا از گیلان با اشاره به نامگذاری روز وفات حضرت ام‌البنین(س)، با عنوان روز تکریم مادران و همسران شهدا، این نامگذاری را نمادی سازنده دانست و بیان کرد: ما انسان‌ها به نمادها و نشانه‌ها وابسته هستیم. در ادوار گذشته و امروز و همچنین یقیناً در آینده، نشانه‌های سازنده می‌توانند ما را به مسیر روشنی در زندگی پیش ببرند.

وی با بیان اینکه چنین نمادسازی‌هایی بسیار ارزشمند است، بیان کرد: خروجی اجرایی این لغات به این معناست که روزهای زیادی در تقویم چه در سطح ملی، محلی و بین‌المللی نامگذاری شده‌ است. هدف از این نامگذاری‌ها همان نمادسازی و نشاندار کردن برای یک روز خاص است که در جهت معناکردن یک رویه و رخداد است. اختصاص چنین روز با عظمتی به تکریم مادران و خانواده معظم شهدا که ماندگاران صبور روزگار ما هستند، از رخداهای قابل تحسین جامعه ماست.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان تصریح کرد: انتخاب این روز بسیار هوشمندانه بوده و چند خصیصه را در خود جای داده‌ است. روزی است که می‌تواند یادآور ارزش‌هایی چون مهر مادری، مقبولیت برادری و عدالت باشد که می‌توان به‌عنوان نمادی از آن یاد کرد که پس از گذشت سال‌ها، رهاورد آن همچنان ماندگار و اثرگذار بوده و جامعه ما را هشیارتر و آگاه‌تر سازد. امیدوارم انتخاب این روز و حرکت ماندگاری که با عنوان «ماندگاران صبور» در مجموعه فرهنگی جهاددانشگاهی شکل گرفته‌ است بتواند رهاورد و ارزش‌های این روز را تجلی بخشد.

جمالزاد در پاسخ به این سؤال که نقش مادران و همسران شهدا و جانبازان در همراهی با آنان برای پیمودن مسیر تعالی و سعادت چه بود، ابراز کرد: اولین جمله‌ای که در اول دبستان آموختیم این بود که بابا نان داد و اسمی از مادر برده نشد. ولی بعدها دریافتیم که مرور زندگی ما فقط نان نیست، و نیازهای عاطفی زندگی فراتر از ملزومات مادی آن است. ما در اولین گام‌ها و الزامات معنوی خود درگیر و وابسته مادران هستیم و معنویات را در آغوش پرمهر مادران صبورمان می‌آموزیم، در تعبیری دیگر از دامن زن مرد به معراج می‌رَوَد.

وی ادامه داد: در هر سنی و در هر مرحله‌ای از مسیر زندگی، احساس نیاز به واگویه‌ها و رازدل گفتن‌ها در دامن پرمحبت مادر احساس می‌شود‌. همه این‌ها نشان می‌دهد که باید به اهمیت آموزش و فرهنگ‌سازی توسط مادران در جامعه واقف بود. و این همان رسالتی است که در بحث ماندگاران صبور در مجموعه فرهنگی جهاددانشگاهی دنبال می‌شود و این هدف می‌تواند بحث آموزش و توجیه فرهنگی فرزندان توسط مادران را به تصویر بکشد.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان بزرگداشت مادران و همسران معظم شهدا به‌عنوان اسوه‌های صبر و مقاومت را در اشاعه ارزش‌های جامعه مؤثر دانست و اذعان کرد: همه ما در هر موقعیتی از زندگی نیاز به یادآوری و تلنگر داریم. چندین دهه قبل، کشور ما هشت سال درگیر جنگ تحمیلی بود. چیزی که شاید امروز برای نسل جدید در قالب عکس، فیلم، خاطره و روایت خلاصه شده‌ باشد. خوشبختانه این نسل در امنیتی به‌سر می‌برد که باعث شده نتواند فضای دوران جنگ را لمس کند اما نکته پنهان این موضوع، تلنگری است که جامعه برای عبور از موانع پیش‌رو بدان نیاز دارد.

جمالزاد پاسداشت دلاوری‌ها و فداکاری‌ها را امری ضروری برشمرد و یادآور شد: جامعه امروز باید بداند که امنیت و آسایش فعلی بر اساس چه فداکاری‌ها و ایثارگری‌هایی شکل گرفته است. برنامه‌هایی مانند نکوداشت ماندگاران صبور و فعالیت‌هایی از این دست، می‌تواند ضمن بیداری جامعه، آن را از آسیب‌ها مصون بدارد‌. همچنین یادآوری این فداکاری‌ها می‌تواند این پیام را داشته‌ باشد که جامعه امروز ما آگاه و قدردان مسائلی است که در گذشته رخ داده‌ است.

گفتنی است معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان گیلان ۴ سال متوالی رویداد ماندگاران صبور را با نظارت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و همکاری مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی برگزار کرده و امسال موفق به برگزاری این برنامه ذیل کمیته زنان و دفاع مقدس استان در راستای نهمین نکوداشت اسوه‌های صبر و مقاومت و با همکاری جمعی از نهادهای فرهنگی، دانشگاهی استان شده است.

انتهای پیام
captcha