هفته گذشته حجتالاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، مادهواحده تسری امتیازات موضوع آییننامه مصوب جلسه ۴۷۷ مورخ ۱۳۸۰/۱/۲۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی را ابلاغ کرد تا براساس آن به دارندگان گواهینامههای تخصصی حفظ و قرائت قرآن کریم این امتیازات نیز ارائه شود؛ موضوعی که نهادهای قرآنی سالها برای ابلاغ و تحقق آن تلاش کردند و حالا پس از پیچ و خمهای بسیار این موضوع از سوی رییسجمهور ابلاغ شد. بعد از ابلاغ این مصوبه، چیستی و چگونگی امتیازات دادهشده به قاریان قرآن کریم و نحوه اجرای این مصوبات مطرح است؛ لذا ایکنا برای کسب اطلاع بیشتر از روند ابلاغ این مصوبه و جزئیات آن و همچنین امتیازاتی که قاریان دارای مدرک تخصصی میتوانند از آن بهرهمند شوند به سراغ محمدتقی میرزاجانی، رئیس دبیرخانه ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان و معاون اجرایی شورای عالی قرآن رفته است که مشروح این گفتوگو را میخوانید.ایکنا ـ در ابتدا درباره ابلاغیه منتشرشده از سوی رئیسجمهور توضیح دهید. این ابلاغیه چه امتیازاتی را به قاریان ارائه میدهد؟
مصاحبه جناب آقای شعبانیفرد، کارشناس محترم شورای توسعه فرهنگ قرآنی، را با ایکنا مطالعه کردم. ایشان به خوبی مسیر اقدامات و اتفاقات یک دهه گذشته را در مورد مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تبیین کردند که مجدداً آنها را تکرار نمیکنم.
ابلاغ مصوبه تسری امتیازات مدارک هنری به دارندگان گواهینامههای تخصصی حفظ و قرائت در اوایل دولت سیزدهم، نویددهنده آیندهای روشن در حوزه فعالیتهای قرآنی کشور و موجب دلگرمی اهالی قرآن است. این اقدام دولت جدید نشان داد که میشد چنین حمایتی از نخبگان قرآنی را حدود هشت سال با بهانهگیریها و سنگاندازیهای مختلف، معطل و معلق نگاه نداشت. مشهود است که فعالیتها و برنامههای قرآنی در دولتهای یازدهم و دوازدهم در حداقلها و با بیمهریها دنبال شد و عدم ابلاغ تسری امتیازات به دارندگان گواهینامههای تخصصی قرائت و حفظ قرآن یکی از دهها مورد از این کوتاهیها و ناکارآمدیهاست. از این موضوع که بگذریم، به هر حال با مصوبه اخیر، بارقه امیدی در بین جامعه قاریان و حافظان و معلمان عزیز قرآن به وجود آمده است که امیدواریم در مقام اجرا و عمل هم موانع کار برداشته شود.
در حال حاضر، مزایایی که دریافتکنندگان گواهینامه تخصصی قرائت و تدریس قرآن از آن برخوردارند شامل کمکهزینه تحصیل رایگان در دانشگاه، ادامه تحصیل بدون کنکور در دانشگاه در یک مقطع بالاتر و قرار گرفتن در فهرست افتخارات بنیاد ملی نخبگان است. استفاده از مزایای شغلی و استخدامی هم، که در هفته گذشته با دستور رئیسجمهور ابلاغ شد، به این مزایا اضافه میشود و همانطور که اشاره کردم، اجرای آن بخش مهمی از کار است و به اقدام مؤثر سازمان اداری و استخدامی کشور و پیگیری شورای توسعه فرهنگ قرآنی بستگی دارد.
در مورد مزایا در شورای عالی قرآن به عنوان دبیرخانه و مجری طرح ارزیابی قاریان و مدرسان تلاش کردیم که حتیالامکان از حائزان این گواهینامههای تخصصی به ویژه در درجات ۱ و ۲ و حتی درجه ۳ در اعزامهای تبلیغی خارج از کشور، تلاوت در صدا و سیما و کرسیهای قرائت، حضور در نشستها و برنامههای آموزشی و پژوهشی و تبلیغی شورا و مواردی دیگر استفاده کنیم. معافیتهایی که مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف برای دارندگان گواهینامه ۱ و ۲ در آزمونهای طرح ساماندهی داوران در نظر گرفته است هم مزیت دیگری محسوب میشود.
ایکنا ـ الزامات اجرای این ابلاغیه چیست؟
این تسهیلات و مزایا قابل تقدیر است، اما کافی نیست. اگر به اتقان این ارزیابیها که هم توانمندی مهارتی و هم توانایی علمی قاریان، حافظان و مدرسان را احراز میکند، اذعان و اعتماد داشته باشیم، که قطعاً اینگونه است، پس امکانات و تسهیلاتی که در نظر گرفته میشود باید در تراز برگزیدگان ممتاز این طرح ملی باشد. اگر برترینهای مسابقات ملی و بینالمللی قرآن که نخبه بودنشان فقط در بخش مهارتی (قرائت یا حفظ) نه در بخش دانشی سنجیده میشود و برگزیدگان آزمونهای ارزیابی قاریان و مدرسان را مقایسه کنیم، اقبال و امکانی که در جامعه متوجه رتبهآورندگان مسابقات میشود، بسیار بیشتر از حائزان گواهینامه تخصصی در طرح ارزیابی است. یک مصداق آن هدیه و جایزه منتخبان است که در طرح ارزیابی هیچ اعتباری برای تجلیل از برگزیدگان حتی برای دارندگان درجات ۱ و ۲ پیشبینی نشده است.
البته این مطلب به این معنا نیست که نفرات برتر مسابقات از وضعیت حمایتی و تشویقی ایدهآلی بهرهمندند، بلکه خواستم صرفاً با یک مقایسه داخلی، مثال روشنی را ارائه کنم. آنچه که بایسته و شایسته است برای پشتیبانی از عناصر نخبه قرآنی صورت گیرد، تمهیدات قانونی برای اشتغال و ازدواج و سایر امور ضروری معیشت ایشان است. لذا باید به این موارد در مصدر طراحی برنامههای کلان و تصویب بودجههای قرآنی کشور توجه ویژه شود. پیشنهاد میکنم با محوریت شورای توسعه فرهنگ قرآنی، نماینده نهادها و دستگاههایی مانند کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و صدا و سیما، که میتوانند برای بالندگی بیشتر طرح ارزیابی قاریان و مدرسان و حافظان نقش مؤثری را ایفا کنند، دعوت شوند و پس از گفتوگو و رایزنیهای لازم، نوع و میزان سهم و مشارکتشان در این اقدام مبارک تعیین و در نظام مشخصی رصد و مطالبه شود.
ایکنا ـ کدام سطح از قاریان و چه تعداد از آنها میتوانند از این امتیازات برخوردار شوند؟
در اینجا اشاره به چند عدد و رقم خالی مهم است. 9 دوره از طرح ارزیابی قاریان و مدرسان اجرا شده و دوره دهم نیز در حال برگزاری است و در مجموع ۴۰۱ نفر موفق به دریافت گواهینامه تخصصی در یکی از درجات ۱ تا ۴ شدهاند و از بین آنان کمتر از ۵۰ درصدشان در ادارات دولتی اشتغال دارند و مشمول مصوبه اخیر میشوند. این آمار گواه این است که با وجود کش و قوسهای هشت سال گذشته، تعداد قاریان و مدرسانی که تاکنون میتوانستند از مزایای استخدامی برخوردار شوند به دویست نفر هم نمیرسد. لذا این عدد بار مالی چندانی را برای دولت به همراه نداشت و متأسفانه از آن مضایقه شد.
ایکنا ـ سخن پایانی.
میخواهم به دو واقعیت اشاره کنم؛ یکی اینکه در کشور ما به برکت نظام مقدس اسلامی، تفکرات نورانی امام راحل و تدابیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب، توفیق بینظیری در حوزه قرآن حاصل شده است که جای شکرگزاری دارد و هیچکس نمیتواند آن را انکار کند. واقعیت دیگر این است که با وجود موفقیتهای چشمگیر در طول بیش از چهار دهه پس از پیروزی انقلاب، دولتها و دستاندرکاران هنوز نتوانستهاند قرآن عزیز را در همه ابعاد در سبد دغدغهها و نیازهای ضروری جامعه، آنطور که برازنده نظام اسلامی است، قرار دهند؛ همچنان که نتوانستهاند در الگوسازی از نخبگان قرآنی به نقطه مطلوبی برسند. اگر در تکریم جایگاه اهل قرآن در جامعه توفیق حاصل شود، عملاً الگوسازی اتفاق میافتد و متعاقب آن جریانسازی اجتماعی هم محقق میشود. امیدواریم که با همت دولت و مجلس انقلابی، هم کاستیهای گذشته جبران شود و هم شاهد جهش جدی در فعالیتهای قرآنی کشور باشیم.
انتهای پیام