ایثار برای برادر دینی راهکار کلیدی وحدت است/ لزوم مطالعه تاریخ اسلام
کد خبر: 4007368
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴

ایثار برای برادر دینی راهکار کلیدی وحدت است/ لزوم مطالعه تاریخ اسلام

امام جمعه اهل سنت تالش، با اشاره به تنفر انسان از تفرقه و تشتت، افزود: انسان ها همواره بر اشتراکات تأکید دارند، اما هیچ اشتراک و اتحادی نمی تواند ماندگار بماند و دوام بیاورد؛ این در حالی است که دین مبین اسلام ایثار برای برادر دینی را راهکار کلیدی وحدت معرفی می کند که ماندگاری دارد.

حجت الاسلام والمسلمین حسین خانی پور، امام جمعه اهل سنت تالش در گفت وگو با ایکنا، با بیان اینکه انسان ها همواره به دنبال همگرایی در قالب گروه های سیاسی و اجتماعی و نظامی و حزبی و صنفی و قومی و مذهبی هستند، اظهار کرد: حتی زبان، لهجه و جغرافیا به اشتراکات مادی و معنوی افراد منجر می شود.

وی با اشاره به تنفر انسان از تفرقه و تشتت، افزود: انسان‌ها همواره بر اشتراکات تاکید دارند، اما هیچ اشتراک و اتحادی نمی تواند ماندگار بماند و دوام بیاورد؛ این در حالی است که دین مبین اسلام ایثار برای برادر دینی را راهکار کلیدی وحدت معرفی می کند که ماندگاری دارد.

امام جمعه اهل سنت تالش، آیه «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» را مصداق وحدت مسلمانان دانست و تصریح کرد: به فرموده پیامبر(ص) مسلمانان برادر دینی هستند.

خانی پور، سایر وحدت و همگرایی های دنیا را آمیخته با ظلم و فریب و بی عدالتی دانست و بیان کرد: اسلام نگاه محبت آمیز، ایمانی و اخروی نسبت به وحدت مسلمانان دارد و گذشت را نوعی فضیلت می داند که در همه مؤلفه های جامعه اسلامی باید وجود داشته باشد. پوشش دادن عیب‌های برادر دینی و گذشتن از خطاهای او لازمه همگرایی اسلامی است. همگرایی دینی تا قیامت ماندگار خواهد ماند.

امام جمعه اهل سنت تالش، عقاید عادتی و عاطفی را از جمله موانع تحکیم وحدت دانست و عنوان کرد: گاهی انسان دچار عقلانیت محدود و محصور می شود و عقاید عادتی و عاطفی خردورزی او را تحت تاثیر قرار می دهد، یعنی عادت ها را بدیهی می داند و حاضر به نقد کردن عواطف نیست.

وی با تأکید بر لزوم مطالعه درست تاریخ اسلام، بیان کرد: انسان ها از ناحیه تفریق و تشتت اعتقادی و غیر اعتقادی خسارت های فراوانی را متحمل شده اند و امت اسلام نیز دچار این مشکل است لذا باید از تاریخ عبرت بگیریم، زیرا هر کجا نسبت به تاریخ اسلام کم کاری صورت گرفته، شاهد خون ریزی و برادرکشی هستیم.

خانی پور، از دیگر موانع وحدت را عدم فهم دقیق از مفاهیم قرآنی و روایات رسول گرامی اسلام(ص) دانست و گفت: نباید از مفاهیم دینی تفسیر به رأی داشته باشیم و هوی و هوس ها را وارد مسائل دینی کنیم، زیرا بزرگترین محصول هوی و هوس، تعصب بدون معرفت است و متأسفانه افرادی را می بینیم که در یک مدار بسته زندگی می کنند و حاضر به شنیدن عقاید دیگران نیستند.

وی دومین محصول هوی و هوس را تکبر دانست و بیان کرد: در صدر اسلام شاهد خسارت وارد کردن خوارج به مسلمانان بودیم و همین خوارج امروز در داعش بروز کرده و حاضر نیستند مورد نقد قرار گیرند؛ در واقع داعش ادامه دهنده راه خوارج است و قتل عام مسلمانان نشان دهنده تفکر تکفیری است.

امام جمعه اهل سنت تالش، با بیان اینکه رهبر انقلاب فتوای حرمت توهین به مقدسات یکدیگر را دادند، اضافه کرد: اگر نسبت به مبانی وحدت اهتمام داشته باشیم، دیگر دشمنان اسلام نمی توانند برای تفرقه انگیری بین مسلمانان برنامه ریزی کنند.

وی هر وحدتی را مطلوب و هر اختلافی را مذموم ندانست و یادآور شد: اختلافات در دنیا همیشه باقی می ماند و در نهایت در روز قیامت حل می شود، اما اگر اختلافات از روی تعصب و کینه و بغض و فزون طلبی نباشد، فروکش می کند و می توان به نقاط مثبت مشترک رسید لذا باید دل ها را به هم نزدیک کنیم تا مدینه فاضله اسلامی محقق شود.

انتهای پیام
captcha