روح نهضت اباعبدالله(ع) احیای امر ولایت امیرالمؤمنین(ع) بود
کد خبر: 3989198
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
حجت‌الاسلام والمسلمین میرشفیعی:

روح نهضت اباعبدالله(ع) احیای امر ولایت امیرالمؤمنین(ع) بود

استاد حوزه علمیه گفت: خداوند وقتی از دین ابراز رضایت کرد که ولایت امیرالمؤمنین(ع) ابلاغ شد و روح و جان نهضت اباعبدالله(ع) احیای امر ولایت امیرالمؤمنین(ع) بود و باید در تمام عزاداری‌های محرم از ولایت ایشان دفاع شود.

وح نهضت اباعبدالله(ع) احیای امر ولایت امیرالمؤمنین بودبه گزارش ایکنا از قم، به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدصادق میرشفیعی، استاد حوزه علمیه، 16 مرداد در سخنرانی شب گذشته حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه روح و هسته مرکزی قیام اباعبدالله(ع) برای احیای غدیر و امر ولایت الهی بود، اظهار کرد: احیای امر ولایت امیرالمؤمنین(ع) و محکوم کردن ولایت بنی‌امیه مهم‌ترین مقصد امام حسین(ع) بود.

وی با بیان اینکه قیام سیدالشهدا(ع) با یک خطبه شروع شد و با یک خطبه هم پایان پذیرفت، گفت: خطبه آغاز قیام امام حسین(ع) در سرزمین منا و قبل از فوت معاویه ایراد شد که بیش از ۷۰۰ نفر از اصحاب پیامبر(ص) پای آن خطبه نشسته بودند و اکثر بیانات حضرت در آن خطبه در رابطه با فضائل امیرالمؤمنین(ع) بود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امام حسین(ع) در آن خطبه آیاتی که در حق امیرالمؤمنین(ع) نازل شده و احادیثی که پیامبر(ص) در رابطه با فضائل امیرالمؤمنین(ع) بیان کرده بودند را عنوان کردند، افزود: امام حسین(ع) در آن خطبه بیش از ۳۰ بار آن جمع را قسم می‌دهند که آیا این آیات در شأن پدرم نازل نشد؟ و آیا این فضائل در ایشان نبود؟ و همه آن جمع به درست بودن حرف ایشان اقرار و اعتراف می‌کردند.

وی افزود: امام حسین(ع) در پایان این خطبه همه را دعوت به قیام علیه معاویه و امر به معروف و نهی از منکر کردند و معلوم شد معروفی که به‌دنبال احیای آن بودند ولایت امیرالمؤمنین(ع) است و منکری که به‌دنبال نهی و جلوگیری از آن بودند ولایت معاویه و بنی‌امیه است.

میرشفیعی ولایت را بزرگترین معروف دانست و گفت: اگر این معروف درست شد بقیه معروف‌ها هم معنا و ارزش پیدا می‌کند ولی اگر این معروف درست نشد حتی اگر به تمامی اصول و فروع دین هم عمل کنیم هیچ ارزشی ندارد.

وی اظهار کرد: خداوند وقتی از دین ابراز رضایت کرد که ولایت امیرالمؤمنین(ع) ابلاغ شد و روح و جان نهضت اباعبدالله(ع) احیای امر ولایت امیرالمؤمنین بود و باید در تمام عزاداری‌های محرم از ولایت امیرالمؤمنین(ع) دفاع شود.

استاد حوزه علمیه خطبه امام سجاد(ع) در شام را خطبه پایانی قیام امام حسین(ع) دانست و گفت: این خطبه هم بیان فضائل اهل بیت(ع) و به ویژه امیرالمؤمنین(ع) است زیرا امت با ولایت امیرالمؤمنین(ع) بیگانه شده بود در حالی که ولایت رکن اصلی دین خدا است و بدون ولایت هیچ‌کدام از اصول و فروع دین کارآیی خود را ندارند.

وی ذکر فضائل اهل بیت(ع) را سنت خدا، رسول خدا و اولیای خدا دانست و گفت: خداوند آیات زیادی از قرآن را به بیان فضائل امیرالمؤمنین(ع) اختصاص داده که ۲۱۰ آیه را حاکم حسکانی که از علمای اهل سنت است در کتاب شواهد التنزیل آورده است. بنابراین، خود خدا هم مداح و بیانگر فضائل امیرالمؤمنین(ع) است.

میرشفیعی با بیان اینکه پیامبر(ص) از هیچ کسی به اندازه امیرالمؤمنین(ع) تعریف و تمجید نکرده و با هیچ‌ کس از اصحاب و اهل بیت(ع) خود به اندازه امیرالمؤمنین(ع) همراه نبوده‌اند، گفت: پیامبر(ص) به امیرالمؤمنین(ع) فرمودند من در دنیا و آخرت از تو بی‌نیاز نیستم و حتی غسل و تدفین خود را به امیرالمؤمنین(ع) سپردند، به علی‌ بن ابی طالب(ع) فرموند در موقع قبض روح، من را در آغوش بگیر تا جانم از میان دستان تو به آسمان برود.

انتهای پیام
captcha