اجرای طرح «ولایت علوی، اکمال دین» در زنجان
کد خبر: 3986232
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷

اجرای طرح «ولایت علوی، اکمال دین» در زنجان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان از اجرای طرح «ولایت علوی، اکمال دین» به مناسبت دهه امامت و ولایت خبر داد و گفت: در این دهه 110 نفر از سادات تجلیل می‌شوند.

اجرای طرح «ولایت علوی، اکمال دین» در زنجانبه گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام مختار کرمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان، ۳ مردادماه در نشست خبری اظهار کرد: دستگاه‌های فرهنگی باید بر اساس نیاز جامعه و مطالبات مردم برنامه‌ریزی کنند. خدمات زیادی از سوی نظام و کارگزاران انجام می‌شود اما به اطلاع مردم نمی‌رسد. اگر از فرهنگ وقف به درستی استفاده کنیم، بسیاری از مشکلات جامعه به‌ویژه در بخش اجتماعی حل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین دانشگاه‌های دنیا وقفی است و کشورهای مختلف در قالب خیریه از این ظرفیت استفاده می‌کنند، ابراز کرد: مبلغان دین و فرهنگ وقف نیز تلاش بسیاری در ترویج این فرهنگ و ظرفیت‌های بالقوه آن در بخش‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی انجام می‌دهند و باید این تلاش‌ها در کنار مجموعه‌های دیگر تقویت شود.

این مسئول با اشاره به اینکه ۶۰ درصد موقوفات استان زنجان در ارتباط با روضه، امام حسین(ع) و عزاداری است، بیان کرد: نیاز جامعه امروز برای توسعه وقف، خدمات اجتماعی از جمله کمک به بیماران، تامین جهیزیه، کمک به فقرا، مسائل آموزشی و سایر موارد است و با مشاوره‌هایی که انجام می‌شود، واقفان از این موارد مطلع می‌شوند.

کرمی از اجرای طرح «ولایت علوی، اکمال دین» در دهه امامت و ولایت خبر داد و گفت: سازمان اوقاف طرح‌های مختلفی در حوزه فرهنگی دارد که به استان‌ها ابلاغ می‌شود و استان‌ها با توجه به امکانات، ظرفیت و فرهنگ آن را بومی‌سازی می‌کنند. برای ایام دهه ولایت و امامت نیز در استان زنجان برنامه‌هایی همچون نورافشانی در شب عید غدیر، مشارکت در برگزاری راهپمایی خودرویی،تجلیل از 110 نفر از سادات، برگزاری جشن در 10 امامزاده شاخص، سخنرانی حجت‌الاسلام حسین انصاریان در حسینیه اعظم زنجان و پرپایی 35 ایستگاه صلواتی و توزیع 3500 بسته تبرک در بین مردم تدارک دیده شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان «نشاط معنوی» را از دیگر طرح‌های فرهنگی این سازمان خواند و گفت: این طرح در قالب برنامه‌های تابستانه اوقات فراغت، نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها در بقاع متبرکه در حال اجراست و در آن‌ها مشاوره و آموزش‌هایی توسط مبلغان در خصوص استفاده از فضای مجازی، سبک زندگی، همسرداری، فرزندپروری و ازدواج به شکل حضوری و مجازی ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه فضای مجازی اختلال‌های رفتاری برای جوانان، نوجوانان و کودکان ایجاد کرده و کنترل فضا و تربیت فرزندان برای والدین سخت شده است، تصریح کرد: با فناوری نمی‌توان جنگید و آن را محدود کرد بلکه فضای مجازی باید مدیریت شود و راه حل آن کسب مهارت و ارتقای توانمندی برای استفاده مفید از این امکانات است.

این مسئول به برپایی خیمه‌های معرفت در جوار امامزادگان اشاره کرد و افزود: برخلاف تبلیغات سوء دشمنان نسبت به طلاب و روحانیون، اما در جامعه مشاهده می‌کنیم روحانیون و مبلغان در جامعه مورد اعتماد مردم هستند و مردم حتی مسائل خصوصی خود را با آن‌ها در میان می‌گذارند و خیمه‌های معرفت محلی برای مراجعه مردم، پاسخ به شبهات دینی و ارائه مشاوره‌های سبک زندگی است و البته باید توجه داشت سبک زندگی دینی دامنه وسیعی دارد و مبلغ متخصص می‌تواند اسلام ناب را تبیین کند.

کرمی در مورد نقش و فعالیت اوقاف و امور خیریه در موضوع کرونا ابراز کرد: سال گذشته این اداره بیش از 5 میلیارد تومان در بخش کرونا با اقداماتی همچون تهیه و توزیع بسته‌های معیشتی و بهداشتی هزینه کرد. البته بخش قابل توجهی از نیات واقفان به موضوع عزاداری و روضه اختصاص دارد اما با توجه به اینکه سال گذشته امکان برگزاری تجمعات نبود، با دستور ولی‌فقیه مبالغ این بخش به کمک‌های مومنانه و کرونا تعلق گرفت.

انتهای پیام
captcha