انگیزه بعثت؛ نزول وحی و قرآن
کد خبر: 3959078
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۶
یادداشت/

انگیزه بعثت؛ نزول وحی و قرآن

انگیزه بعثت، نزول وحی و قرآن است و انگیزه تلاوت قرآن بر بشر این است که تزکیه پیدا کنند و نفوس آنان از این ظلماتی که در آنها وجود دارد، مصفّا شود؛ با بعثت پیامبر عظیم‌الشان اسلام، راهبر متعالی بشر در حرکت به سمت سعادت هموار شد.

به گزارش ایکنا از گیلان، سرهنگ محمد شریفی، سرپرست دفتر تحقیقات فرماندهی انتظامی استان گیلان و محقق در یادداشتی به مناسبت مبعث، عنوان کرد: انگیزه بعثت، نزول وحی و قرآن است و انگیزه تلاوت قرآن بر بشر این است که تزکیه پیدا کنند و نفوس آنان از این ظلماتی که در آنها وجود دارد، مصفّا شود، تا بعد از اینکه مصفّا شدند، ارواح و اذهان آنها قابلیت درک و پذیرش کتاب و حکمت را داشته باشد. متن این یادداشت به شرح زیر است:

در دیدگاه اسلام، ادیان الهی همان شرایعی است که توسط پیامبران اولوالعزم آورده شده ‌است و هرگونه شریعت دیگر جزء ادیان یاد شده یا الهی نبوده یا به یکی از ادیان یادشده باز می‌گردد. ادیان الهی را می‌توان در گروه‌های صابئین(مندایی)، مجوس(زرتشتی)، یهود(کلیمی)، نصاری(نصرانی) و اسلام  دسته‌بندی کرد.

گروه «صابئین(مندائی)» گروه کوچکی که از پیروان نوح بوده و در بخشی از جنوب ایران، عراق و سوریه زندگی می‌کنند و خود را پیروان ادریس و نوح می‌دانند و منسوب به صاب بن نوح‌ هستند. گروه «مجوس(زرتشتی)» از ابراهیم و دین حنیف هستند که مورخان می‌گویند زرتشت از پیامبران مروج دین حنیف بوده‌ و علت مهم احترام زرتشتیان به آتش بخاطر سرد شدن آن بر ابراهیم بوده ‌است زرتشت را پیامبر ایرانیان می‌دانند. گروه «یهود(کلیمی)» دین یهودی شریعت موسی است که امروزه حدود بیست میلیون نفر پیرو دارد و عموما در آمریکا، اروپا و اسرائیل سکونت دارند. گروه «نصاری(نصرانی)» مسیحیت شریعت عیسی است که بیش از دو میلیارد نفر در جهان پیرو دارد و گروه «اسلام» شریعت پیامبر اسلام دین مسلمانان است که تا پایان جهان ادامه دارد و هم‌اکنون بیش از یک میلیارد مسلمان در بیش از ۵۰ کشور اسلامی و سایر کشورها زندگی می‌کنند.

کلمه «انبیا» در قرآن پنج بار و کلمه «النَبیَین» ۱۳ بار تکرار شده ‌است و در همه این موارد هدف، «پیامبران راستین» هستند. مختصات پیامبران در قرآن متعدد است از جمله خصوصیاتی مانند «برتری داشتن برخی از آن‌ها بر بعض دیگر» و «معیت پیامبران با صادقان و شهیدان و صالحان» و «نویدآور و بیم دهنده» ذکر شده‌ است. قرآن در این باره در آیه 25 سوره انبیاء می‌گوید «ما پیش از تو هیچ پیامبری را نفرستادیم، مگر اینکه به او وحی کردیم، خدایی جز من نیست. پس تنها مرا بپرستید».

طبق روایات تعداد 124 هزار پیامبر وجود داشته‌اند که براساس محدوده فعالیت خود و دینی که آورده‌اند به این شرح بوده‌اند: «نبی» بر همه پیامبران اطلاق می‌گردد. «رسول» از میان پیامبران تعداد ۳۱۳ نفر رسول هستند که حوزه مأموریت آنان منطقه خاصی بوده‌ است. «اولوالعزم» از میان رسولان پنج نفر صاحب شریعت و دین بوده‌اند که عبارتند از نوح، ابراهیم، موسی، عیسی و حضرت محمد(ص)؛ از میان تمام پیامبران حضرت محمد(ص) آخرین پیامبر و دین او خاتم ادیان دیگر است و کامل‌ترین دین الهی است.

تولد پیامبراسلام(ص) در تاریک‌ترین اعصار بشریت

به شهادت تاریخ، پیامبر اسلام(ص) در یکی از تاریک‌ترین اعصار بشریت، عصری که آدمیان جز شرک و بت‌پرستی، ستم به زیردستان و بـردگان چیزی نـمی‌دانستند و مورخین نام آن را «عصر جاهلیت» گذاشته‌اند، به دنیا آمدند.

امام علی(ع) درباره اوضاع اعراب در عصر جاهلیت چنین می‌فرماید «خداوند پیغمبر(ص) را به رسالت مبعوث کرد، که جهانیان را بیم دهد و امین آیات وی باشد، در حالی که شما ملت عرب بدترین دین و آیین را داشتید و در بدترین سرزمین‌ها زندگی می‌کردید، در میان سنگ‌های خشن و مارهایی که فاقد شنوایی بودند(و به همین جهت از هیچ چیز نمی‌ترسیدند) آب‌های آلوده را می‌نوشیدید، و غذاهای ناگوار را می‌خوردید، خون یکدیگر را می‌ریختید و پیوند خویشاوندی را قطع می‌کردید، بت‌ها در میان شما برپا بود و گناه سراسر وجود شما را فرا گرفته بود».

طبق روایات زیادی که در کتاب‌های تاریخی و حدیث داریم، بشارت‌های زیادی از پیغمبران گذشته و دانشمندان و کائنان درباره ظهور پیامبر بزرگوار اسلام وارد شده که به اجمال و تفصیل از ظهور و ولادت و بعثت آن حضرت خبر داده‌اند، علامه مجلسی(ره) در کتاب بحار الانوار در این باره بابی جداگانه تحت عنوان «باب البشائر بمولده و نبوته» منعقد کرده که بسیاری از آن روایات را در آنجا گرد آورده است.

انگیزه بعثت، نزول وحی و نزول قرآن است و انگیزه تلاوت قرآن بر بشر این است که تزکیه پیدا کنند و نفوس آنان از این ظلماتی که در آنها وجود دارد، مصفّا شود، تا بعد از اینکه مصفّا شدند، ارواح و اذهان آنها قابلیت درک و پذیرش کتاب و حکمت را داشته باشد. انگیزه بعثت این است که ما را از این طغیان‏ها نجات دهد. اگر این توفیق برای همگان حاصل شد، دنیا یک نوری نظیر نور قرآن و جلوه نور حق می‏شود.

جهان امروز نیز با همه پیشرفت‌های تکنولوژیکی و علمی، هنوز به استفاده از نور وجودی شخصیت پیامبر عظیم الشان اسلام نیاز دارد و تنها راهبرد موجود جهت نجات بشریت در این دنیای پست مدرنیسم، توجه به سیره و روش این پیام‌آور صلح و رحمت است.

توحید؛ اصلی‏ترین و مهم‌‏ترین پیام بعثت

اصلی‏ترین و مهم‌‏ترین پیام بعثت، توحید است. از سوی دیگر، توحید فقط راه ‏حلی برای بحران‏های دوران جاهلیت نبوده و شعار محض نیست. توحید، یعنی نفرت و دوری و نفی از همه طاغوت‏ها، یعنی تکیه نکردن به هیچ قدرتی جز قدرت و عظمت الله. با این مفهوم، انسان قرن 21 بیش از هر زمان دیگر به این اصل حیاتی نیاز دارد.

بشر امروز، با طاغوت‏ها و بت‏های درونی و بیرونی خود، از هرگونه پیشرفت و سعادت واقعی بازمانده است. توحید، یعنی نپذیرفتن هیچگونه بی عدالتی و با این وصف، از شخصی‏ترین رفتار انسان تا قانون‏گذاری برای حکومت جهانی، جایگاه اجرای اصل توحید است زیرا بدون توحید و مبارزه با قدرت‏های بیگانه، تمدن امروز نه تنها ارزشی ندارد، بلکه سرعت سقوط انسان را چند برابر خواهد کرد.

مقام معظم رهبری، حضرت آیت‏اللّه‏ خامنه‌ای(مدظلله العالی) درباره بعثت چنین فرموده است: مسأله بعثت و پدید آمدن این حادثه، مهم‏ترین مسأله‌‌ای است که در طول عمر طولانی بشریت، برای او اتفاق افتاده است. در سرنوشت انسان و تاریخ بشر، هیچ حادثه‌ای به قدر این حادثه مؤثر نبوده و هیچ لطفی از طرف پروردگار، به عظمت این لطف، بر انسان‏‌ها وجود نداشته و امروز آنچه از شعار ما در دنیا مطرح است، همان پیام‏ها و شعارهای بعثت است. مثل شعار عدالت اجتماعی، آزادگی، علم و دانش، ترقی و تعالی.

فضیلت صلوات بر پیامبر(ص)

خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید «اِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیما؛ خدا و فرشتگان بر پیامبر(ص) درود می‌فرستند. ‌ای کسانی که ایمان آورده‌اید، شما نیز بر او درود فرستید و او را کاملا فرمان برید». در بیان فضیلت صلوات بر پیامبر(ص) و آل وی روایات فراوانی وارد شده است.

امام رضا(ع) فرموده «من لم یقدر عن ما یکفر به ذنوبه فلیکثر من الصلاة علی محمد و آله؛ کسی که نمی‌تواند گناهان خویش را با توبه و تحمل رنج عبادت محو کند باید بسیار بر محمد و آل او صلوات بفرستد»؛ همچنین در روایت دیگری آمده «ما فی المیزان شئ اثقل من الصلاة علی محمد و آل محمد؛ چیزی به ‌اندازه صلوات بر محمد و آل او در ترازوی اعمال سنگینی نمی‌کند».

انتهای پیام
captcha