نشست کارشناسی «مخاطرات کوهستان» برگزار شد
کد خبر: 3951617
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷

نشست کارشناسی «مخاطرات کوهستان» برگزار شد

نشست کارشناسی «مخاطرات کوهستان» به مناسبت بزرگداشت چهلمین روز درگذشت دکتر سید مصطفی فاطمی از سردبیران سابق ایسنا در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی گیلان برگزار شد.

به گزارش ایکنا از گیلان، حسن شکوری، مربی کوهنوردی امروز 16 بهمن در نشست کارشناسی «مخاطرات کوهستان» که به مناسبت بزرگداشت چهلمین روز درگذشت دکتر سید مصطفی فاطمی از سردبیران سابق ایسنا و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی گیلان برگزار شد، اظهار کرد: کوه پيمايی از بهترين ورزش‌هاست که به خاطر تحرک در هوای آزاد و پاک، بيشترين تاثير را در بازسازی بدن دارد، رسيدن به قله‌ها علاوه‌بر آمادگی جسمی و روانی، مستلزم جهت‌یابی و نقشه خوانی، هواشناسی، بهمن‌شناسی، آشنايی با تغذيه و امداد کوهستان و ... است.

این کارشناس ارشد تربیت بدنی با اشاره به خطرات کوهستان افزود: هر چیزی که شرایط فرد یا گروه را از حالت عادی خارج کند و خسارت در پی داشته باشد، عامل خطرآفرین در کوهستان محسوب می‌شود که باید این خطرات بشناسیم و برای هر کدام برنامه ریزی داشته باشیم.

این مربی کوهنوردی گفت: خطرات در کوهستان به دو دسته طبیعی و غیر طبیعی تقسیم می‌شوند؛ خطرات طبیعی به دو گروه درون‌زمینی و برون‌زمینی تقسیم می‌شود که گروه درون زمینی خطرات طبیعی شامل زلزله و آتش فشان و گروه برون زمینی شامل سیل، بهمن، صاعقه، طوفان، بوران، باد و مه می‌شود؛ خطرات غیر طبیعی شامل ریزش سنگ، عدم تجهیزات، اشتباهات فردی می‌باشد.

مسئول کارگروه هیمالیانوردی هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان گیلان با بیان اینکه نباید فراموش کنیم در ورزش کوهنوردی این ما هستیم که باید با کوه سازگار شویم، ادامه داد: به عنوان کوهنورد و علم اینکه زمین ورزش ما کوهستان است که اگر خواستیم در شیب و دامنه‌ها یا خط عرضی(تراورس) حرکت کنیم مراقب باشیم منجربه لغزش سنگ‌ها در زیر پا نشویم.

شکوری با بیان اینکه خطرات برون‌زمینی در کوه بیشتر رایج است، اضافه کرد: زمانی که ابر از آسمان به زمین می‌رسد پدیده مه گرفتگی رخ می‌دهد و ممکن است کوهنورد قدرت بینایی خود را از دست بدهد که در این شرایط بهتر است افراد نزدیک به یکدیگر حرکت کنند و در صورت امکان با طناب به یکدیگر متصل شوند، GPS هم در چنین شرایطی درست کار نمی‌کند. می‌توانیم از قطب‌نما و نقشه برای مسیر استفاده کنیم و اگر شرایط مساعد حرکت نبود توقف کنیم تا بعد از مه گرفتگی و در شرایط مساعد به مسیر ادامه دهیم.

وی بیان کرد: خطر بروز سیل از دیگر خطرات رایج کوهستان است، سیل بر اثر بارش‌های شدید رخ می‌دهد که سبب تخریب و فرسایش بستر خاک می‌شود و پهنه رودها را گسترده می‌کند، لذا باید قبل از ورود به هر منطقه، شناخت لازم را داشته باشیم، مرتب سامانه‌های هواشناسی را رصد کنیم زیرا در کوهستان اولین اشتباه، آخرین اشتباه است. در زمان بروز سیل سعی کنیم در دره‌ها و شیار صخره‌ها حرکت نکنیم، چون بیشترین آسیب را دارد.

این مربی کوهنوردی ادامه داد: یکی از خطراتی که در کوهستان داریم، آسیب‌های ناشی از ارتفاع است زیرا هر چه ارتفاع بیشتر و بالاتر، اکسیژن کمتر می‌شود و با رقیق شدن هوا اکسیژن کمتر دریافت می شود اگر کوهنورد آمادگی نداشته باشد می‌تواند دچار ارتفاع زدگی شود، برای پیشگیری از ارتفاع زدگی تمرینات میدانی و هوازی در طول هفته پیشنهاد می‌شود که به هم‌هوایی کمک می‌کند و همچنین نوشیدن مایعات تاحدی به رفع این مشکل کمک می‌کند.

مسئول کارگروه هیمالیانوردی هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان گیلان خاطرنشان کرد: علائم ارتفاع زدگی شامل خواب آلودگی، ضعف، حالت تهوع، تنگی نفس می‌باشد که در صورت بروز این علائم فرد باید ارتفاع را کاهش داده و استراحت نماید.

این کارشناس ارشد تربیت بدنی فرودمایی را از دیگر خطرات رایج در کوهستان دانست و گفت: سه عامل باد، رطوبت و سرما مثلث مرگ در کوهستان هستند، بصورت کلی به ازای هر هزار متر 6 درجه از دما کاهش می‌یابد، فرو دمایی با باد به راحتی و به سرعت زیاد می‌تواند باعث مرگ شود لذا حتما از پوشاک و تجهیزات مناسب در صعودها بهره‌مند شویم.

وی تصریح کرد: آب کاهش دهنده دما است، حتما قبل از استراحت از زیرانداز استفاده کنیم، فرد دچار فرودماشده را به جایی امن انتقال دهیم و لباس خیس وی را درآورد لباس خشک بر تن وی کنیم. علائم فرودمایی احساس لرز، لرز در عضلات کوچک، بی حسی، رنگ پریدگی، احساس خواب آلودگی است.

شکوری وقوع بهمن را از دیگر خطراتی اعلام کرد که هر ساله متاسفانه شاهد جانباختن تعدادی از همنوردان‌مان هستیم، خاطرنشان کرد: بهمن در سطح شیبدار 25 تا 45 درجه بر اثر دلایل انسانی، حرارتی، تغییر ناگهانی دمای محیط و عبور حیوانات اتفاق می‌افتد. در برخی مواقع ممکن است مجبور باشیم از پهنه برفی عبور کنیم که در این صورت بهتر است کوله را یکطرفه بگذاریم، باتون یا کلنگ را در دست بگیریم.

مسئول کارگروه هیمالیانوردی هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان گیلان با تاکید بر اینکه هیچ وقت در زمان بارش برف و 48 ساعت بعد از آن در منطقه بهمن خیز حضور نداشته باشیم، ادامه داد: باید ابزار لازم همیشه در کوله داشته باشیم و نخ بهمن سه میلی متری را به لباس متصل کنیم که اگر در بهمن محصور شدیم ردیابی از طریق نخ ممکن باشد و حرکت گامی هم باید سوزنی باشد.

این مربی کوهنوردی بیان کرد: صاعقه از دیگر عوامل خطرناک در کوهستان است که آذرخش‌ها در طیف‌های رنگی مختلف هر کدام بیانگر نوع خاصی هستند که دارای علائمی نظیر استشمام بوی سیر، هاله آبی دور اجسام فلزی، صدای وزوز، وجود ابرهای گل کلمی در آسمان هستند؛ با مشاهده این علائم اجسام فلزی و رادیویی مغناطیسی مثل GPS و موبایل را از خود دور کنیم، از تک درختان خارج از جنگل دوری کنیم و بهترین کار این است که وسیله‌ای را عایق بدن خود قرار دهیم و چمباتمه بزنیم.

وی با تاکید بر اینکه قبل از ورود به کوهستان با خطرات و آسیب‌های آن آشنا باشیم، تصریح کرد: اگر دانش جمعی نسبت به شناخت کوهنوردی زیاد شود، خطرات و تلفات هم کاهش می‌یابد.

انتهای پیام
captcha