قابلیت بازدید هم‌زمان یک‌ونیم میلیون مخاطب وجود دارد/ ناشرنماها نمی‌تواند تخلف کنند
کد خبر: 3945935
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۹
گزارش ایکنا از نشست خبری نمایشگاه مجازی کتاب تهران؛

قابلیت بازدید هم‌زمان یک‌ونیم میلیون مخاطب وجود دارد/ ناشرنماها نمی‌تواند تخلف کنند

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: نمایشگاه مجازی کتاب تهران از بسیاری تخلفات ناشرنما‌ها جلوگیری کرده ‌است، که ویژگی مهمی برای این نمایشگاه به شمار می‌رود.

قابلیت بازدید هم‌زمان یک‌ونیم میلیون مخاطب وجود دارد/ ناشرنماها نمی‌تواند تخلف کنندبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نخستین نشست خبری نمایشگاه مجازی کتاب تهران صبح امروز سه‌شنبه ۱۶ دی با حضور ایوب دهقانکار، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، حسین صفری معاون اقتصاد و فرهنگ، آزاده نظربلند معاون کتاب و فرهنگ مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.
 
ایوب دهقانکار در این نشست با اشاره به حضور ۱۶۰۰ ناشر در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران گفت: البته ثبت‌نام ۲۰۰ ناشر هنوز قطعی نشده و در مرحله تأیید نهایی است و مهلت ثبت‌نام ناشران به هیچ‌وجه تمدید نخواهد شد. زیرا زمان اندکی تا برگزاری نمایشگاه باقی مانده است.
 
وی افزود: تمامی آثار در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با ۲۰ درصد تخفیف ارائه خواهند شد و با توجه به همکاری ناشران شرکت‌کننده در نمایشگاه تمامی کتاب‌ها بدون استثنا به صورت رایگان ارسال رایگان خواهد شد. البته این امکان برای نخستین بار در نمایشگاه مجازی برای مخاطبان فراهم شده است.
 
دهقانکار درباره اختصاص یارانه خرید کتاب به دانشجویان، طلاب و اساتید دانشگاه گفت: مشمولان دریافت یارانه کتاب از ۱۸ دی می‌توانند فرآیند ثبت و دریافت یارانه را انجام دهند. در نمایشگاه مجازی کتاب بن‌کارت فیزیکی صادر نخواهد شد، بلکه بن‌کارت‌ها بر اساس کد ملی مشمولان شارژ خواهد شد تا دیگر نیاز به مراجعه به بانک وجود نداشته باشد. دریافت یارانه و فرآیند شارژ بن‌کارت اهالی قلم نیز براساس بانک اطلاعات مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران انجام می‌شود.
 
وی با اشاره به افزایش ۲۵ درصدی مبلغ بن‌کارت‌ها گفت: دانشجویان و طلاب تا سقف خرید ۲۰۰ هزار تومان (۱۲۰ هزار تومان سهم خودشان و ۸۰ هزار تومان نیز یارانه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) است. استادان دانشگاه و حوزه‌ها نیز تا سقف خرید ۴۰۰ هزار تومان (۲۰۰ هزار تومان سهم خود استادان و ۲۰۰ هزار تومان نیز یارانه معاونت امور فرهنگی) است. اهالی قلم نیز براساس ضوابط تعیین‌شده و سیستم رتبه‌بندی یارانه‌های متفاوتی از ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.
 
دهقانکار با اشاره به مراجعه ناشران به غرفه مجازی کتاب به منظور مشاهده کتاب‌های خود بیان کرد: فهرست عناوین کتاب‌ها بر اساس داده‌های مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران بوده و ناشران کتاب‌هایی را تأیید کنند که موجود دارند تا اعتماد مخاطب خدشه‌دار نشود. زیرا هر قصور و کوتاهی در ارائه خدمات در اجرای نمایشگاه مجازی کتاب ذائقه مخاطبان را در مواجهه با فضای دیجیتالی و مطالعه اثرگذار خواهد بود.
 
وی با اشاره به ارسال کتاب‌ها به خریداران گفت: این کار از طریق اداره پست انجام خواهد شد که ساز و کار خاصی داشته و براساس توافقی که صورت گرفته، طی ۳ تا ۶ روز به دست خریداران کتاب خواهد رسید.
 
دهقانکار با اشاره به نظارت بر تخلفات اظهار کرد: نمایشگاه مجازی کتاب تهران از بسیاری تخلفات ناشرنما‌ها جلوگیری کرده است، که ویژگی مهمی برای این نمایشگاه به شمار می‌رود. حتی قابلیت نقد کردن بن‌کارت‌ها هم وجود ندارد و یارانه اهدا شده به اهالی قلم، دانشجویان، طلاب و استادان دانشگاه صرف خرید کتاب خواهد شد. همچنین امکان فروش کتاب‌های غیر، از سوی ناشرنما‌ها ممکن نیست.  
 
وی با بیان اینکه ۸۰ نشست فرهنگی داخلی و خارجی برای نمایشگاه مجازی کتاب تهران در نظر گرفته شده است، افزود: این نشست‌ها که به مسائل اساسی روز صنعت نشر با حضور ۴۰۰ کارشناس داخلی و خارجی خواهد پرداخت، در ایام نمایشگاه اطلاع‌رسانی می‌شود.  
 
مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران یادآور شد: با تلاش همکاران فنی در نمایشگاه مجازی کتاب تهران، سایت مورد نظر قابلیت مشاهده همزمان یک میلیون و ۵۰۰ هزار کاربر را دارد و این تعداد بازدیدکننده می‌توانند در آن واحد از سایت دیدن کرده و فرآیند خرید را انجام دهند.  
 
حسین صفری، معاون اقتصاد و فرهنگ موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در ادامه این نشست خبری گفت: اولین نمایشگاه مجازی کتاب در کرمان به صورت پایلوت برگزار شد تا مشکلات آن احصاء شود و در برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران با چنین مشکلاتی مواجه نشویم. با وجود ویژگی‌های نمایشگاه مجازی، باید گفت این نمایشگاه جایگزین نمایشگاه فیزیکی نیست. هر چند در این نمایشگاه نیز با  مشارکت چشمگیر ناشران مواجه شدیم و به‌دلیل نبود محدودیت فضا همه ناشران متقاضی توانستند براساس آئین‌نامه در این نمایشگاه حضور یابند.
 
صفری بیان کرد: ارسال کتاب‌ها به دو شیوه خواهد بود، به این معنی که یا از طریق پست جمهوری اسلامی و یا از سوی ناشران ارسال می‌شود.  
 
معاون اقتصاد و فرهنگ موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتب خارجی گفت: همزمان با این نمایشگاه، نمایشگاه کتب خارجی نیز برگزار می‌شود. سال مبنا در کتب خارجی سال ۲۰۱۷ است و ۸۷ شرکت‌کننده حضور دارند که ۷۲ شرکت‌کننده خارجی و ۱۵ شرکت‌کننده ایرانی و از آژانس‌های ادبی و ناشران داخلی هستند.
انتهای پیام
captcha