شبکه‌های اجتماعی؛ فضایی برای رفع نیاز ذاتی انسان به شهرت‌طلبی
کد خبر: 3939161
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳

شبکه‌های اجتماعی؛ فضایی برای رفع نیاز ذاتی انسان به شهرت‌طلبی

یک کارشناس ارشد روانشناسی گفت: فضای مجازی و شبكه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام این امكان را به بسیاری از افراد داده‌ است تا بتوانند نیاز ذاتی خود به شهرت را برآورده كنند.

مرضیه عفتی، کارشناس ارشد روانشناسی در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، با بیان اینکه انسان موجودی شهرت‌طلب بوده و همواره به دنبال جلب توجه دیگران است، اظهار کرد: فضای مجازی و شبكه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام این امكان را به بسیاری از افراد داده‌اند تا بتوانند این نیاز ذاتی خود را برآورده كنند. برخی از این شبكه‌های اجتماعی تعداد بسیاری كاربر فعال دارند كه برخی از آنها به دلیل دارا بودن برخی ویژگی‌های فیزیكی، شخصیتی و اجتماعی خاص مانند زیبایی، موفقیت‌های شغلی و تحصیلی، قهرمانی‌های ورزشی، نقص عضو و... از دیگران متمایز می‌شوند و مورد توجه قرار می‌گیرند و همین تمایز، باعث مشهور شدن آنها می‌شود اما بسیاری از كاربران ساده نیز توانسته‌اند با به‌ كارگیری برخی ترفندهای ویژه خود را در جمع محبوب‌ترین افراد جای دهند.

كارشناس ارشد روانشناسی مرکز مشاوره معاونت اجتماعی پلیس گیلان، افزود: سینما، تلویزیون، مجلات زرد، صنعت مُد، تبلیغات و در سال‌های اخیر شبكه‌های مجازی، اصلی‌ترین عوامل پررنگ شدن سلبریتی‌ها و گسترش نفوذ و تاثیرگذاری آنها شده‌اند به گونه‌ای كه سلبریتی‌های ایرانی تقریبا در همه عرصه‌های اجتماعی از بیلبوردها و فیلم‌های تبلیغاتی گرفته تا كمپین‌های انتخاباتی و فعالیت‌های خیریه یا بشر دوستانه حضور دارند و از سوی مردم نیز مورد استقبال قرار می‌گیرند. این حضور، محدود به حوزه هنر، سرگرمی و ورزش نبوده و در سایر حوزه‌ها، مانند سیاست و محیط‌های علمی نیز مشهود است.

وی با بیان اینکه با افزایش تعدد و تكثر سلبریتی‌ها و پررنگ‌تر شدن نقش و نفوذ آنها در جامعه، مسائل بسیاری در کنار این موضوع به وجود آمد، گفت: عده‌ای از سلبریتی‌ها از وجوه مثبت شهرت برای تأثیر اجتماعی و فرهنگی بهره می‌گیرند اما عده‌ای دیگر از جنبه‌های منفی آن استفاده می‌كنند و به جای انجام وظایف و مسئولیت‌های اجتماعی خود به رفتارهای خارج از عرف و نمایشی تمایل پیدا می‌كنند و به خودنمایی و جلوه‌گری و حتی رفتارهای ضد‌فرهنگی دست می‌زنند.

عفتی تصریح کرد: برخی از سلبریتی‌ها بدون اینكه در زمینه‌ای دارای استعداد یا مهارت باشند و یا موفقیتی كسب كرده باشند، صرفاً از طریق به تصویر كشیدن زندگی روزمره، بی‌آنكه هدف یا محتوای معنی‌داری وجود داشته باشد، آرایش‌های غلیظ و غیرعادی، استهزاء و تمسخر دیگران تلاش می‌كنند تا به شهرت دست یابند.

این کارشناس ارشد روانشناسی ادامه داد: این سلبریتی‌ها برای بخشی از مردم مرجع هستند و انتشار اخبار مربوط به زندگی آنها می‌تواند روی جامعه تأثیر بگذارد. برای نمونه وقتی دو سلبریتی با هم ازدواج می‌كنند و رسانه‌ها آنها را به عنوان زوج خوشبخت معرفی می‌كنند اما بعد از مدتی از یكدیگر جدا می‌شوند، این مسئله منجر به شكسته شدن قبح طلاق خواهد شد.

وی اضافه کرد: مشكل دیگر در این زمینه مربوط به عدم تفكیک و كم‌رنگ شدن مرزهای حوزه‌هایی است كه افراد در آن به شهرت می‌رسند و در قالب یک سلبریتی مطرح می‌شوند به عبارت دیگر افراد توانمند و متخصص مجال و فرصت حضور در عرصه‌های تخصصی خود را نمی‌یابند اما یک سلبریتی به دلیل شهرت خود، وارد سایر حوزه‌های غیرتخصصی می‌شود كه این موضوع مشكلات زیادی را به همراه دارد.

عفتی با بیان اینکه نوجوانان و جوانان از راه تقلید بسیاری از رفتارها را انجام می‌دهند، گفت: آنها در مسیر زندگی خود به دنبال یافتن الگوهایی هستند تا منش و سبک زندگی آنها را سرلوحه كار خود قرار دهند و خود را شبیه آنها كنند. در شرایط و زمانه‌ای كه الگوهای مناسبی در دسترس نوجوانان قرار ندارد و از طرفی والدین نتوانسته‌اند خود را مانند الگوی مناسب به فرزندان معرفی كنند و از طرف دیگر نهادها و سازمان‌های رسمی در زمینه معرفی الگوی مناسب كم فروغ ظاهر شده‌اند، سلبریتی‌ها به مدد تبلیغات، چهره‌های زیبا و زرق و برق زندگی‌هایشان، تبدیل به الگوهای رفتاری فرزندان ما شده‌اند.

این کارشناس ارشد روانشناسی مرکز مشاوره معاونت اجتماعی پلیس گیلان، بیان کرد: سبک زندگی هیجانی، خودمحور بودن برای ایجاد تفاوت با دیگران، انس و الفت با حیوانات، زندگی‌های زناشویی متزلزل، آرایش‌های غلیظ، پوشش‌های نامتعارف از جمله شاخصه‌های سبک زندگی برخی از این سلبریتی‌ها است كه آنها را به عنوان الگو به خورد فرزندان جامعه ما می‌دهند. در این راستا از جمله وظایف نهادهای مسئول، آشكار كردن حقایق این سبک زندگی به جوانان و نوآوری و خلاقیت در زمینه معرفی الگوهای دارای پشتوانه فرهنگی و تربیتی مناسب و جذاب است.

انتهای پیام
captcha