شکوفایی اقتصاد خوشنویسی نیازمند برنامه‌های راهبردی است
کد خبر: 3935012
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷
یک هنرمند خوشنویس:

شکوفایی اقتصاد خوشنویسی نیازمند برنامه‌های راهبردی است

مجتبی ابراهیمی با بیان اینکه عصر امروز عصر اقتصاد است، اما هنرهای تجسمی کمی در این عصر مغفول مانده‌اند چراکه فراگیری و عرضه این هنرها به بازار با مشکل مواجه شده است، بیان کرد: یکی از علت‌های اصلی این است که شاید مسائلی نظیر استارتاپ‌ها و ایده‌های خلاقانه در آن کمتر در نظر گرفته شده است.

جای خالی استارتاپ‌ها در هنرهای تجسمی / نیازمند ارائه برنامه‌ای راهبردی برای شکوفایی اقتصاد خوشنویسی هستیممجتبی ابراهیمی از هنرمندان خوشنویس که دارای مدرک فوق ممتاز خط نستعلیق بوده و در بخش اول دوره ارزشیابی مرحله استادی خوشنویسی در خط نستعلیق نیز پذیرفته شده است، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، گفت: هنر خوشنویسی هنری الهی، اسلامی و ایرانی اصیل است. این هنر از معدود هنرهای تجسمی است که در تقویم ایرانی جایگاهی به خود اختصاص داده و هفته‌ای به این نام داریم و به واسطه این امر تا حدودی خوشنویسان که در یکی از با ریاضت‌ترین هنرهای تجسمی فعال هستند جایگاهی می‌یابند.

وی بیان کرد: ترکیه سعی دارد در فضای بین‌المللی خط نستعلیق ایرانی را به نام خودش ثبت جهانی کند و از سوی دیگر در کلان کشور ما از این امر عقب افتاده‌ایم.

ابراهیمی با بیان اینکه هنر خوشنویسی سابقه بسیار طولانی دارد، افزود: در نظام‌های گذشته، خوشنویسان باید ادوار و تاریخ را مکتوب می‌کردند؛ بنابراین مقبولیت علمی، درآمدی و جایگاه اجتماعی بالایی را به خود اختصاص داده بودند.

این هنرمند خوشنویس بیان کرد: عصر امروز، عصر اقتصاد است، اما هنرهای تجسمی کمی در این عصر مغفول مانده‌اند چراکه فراگیری و عرضه این هنرها به بازار قدری با مشکل مواجه شده است و یکی از علت‌های اصلی این است که  شاید مسائلی نظیر استارتاپ‌ها و ایده‌های خلاقانه در آن کمتر در نظر گرفته شده است که این امر نیاز به بسترسازی برای ایجاد این زیرساخت‌ها دارد.

وی اظهار کرد: خوشنویسی منظم‌ترین مجموعه هنری است که دارای تشکل نظام یافته است؛ در تمامی استان‌های کشور شعبات انجمن‌های خوشنویسان فعال بوده و در تمامی شهرستان‌های استان‌ها از جمله خراسان‌جنوبی نیز انجمن‌های فعال داریم و اساتید به تربیت هنرجویان مشغول هستند.

ابراهیمی با بیان اینکه اقتصاد هنر به مهم‌ترین دغدغه این هنرمندان تبدیل شده است، تصریح کرد: مسئله این است که خوشنویسی نتوانسته خود را با تغییرات اجتماعی به گونه‌ای که شایسته است همراه کند و حالت قدیمی و سنتی خود را حفظ کرده است؛ هرچند ابداعاتی اندک صورت می‌گیرد که با روحیات و فضای فعلی جامعه هماهنگ باشد، اما کافی نیست.

وی افزود: خوشنویسی در بطن خود یک هنر اسلامی و قدسی تلقی می‌شود و اساتید قواعد خاصی از جمله قواعد ریاضی را ناخواسته و نادانسته و گاهی هم دانسته در آن رعایت می‌کنند.

این هنرمند با بیان اینکه سنتی بودن آن منشأ ارزشمند بودن اثر است، تصریح کرد: استفاده از آثار رایانه‌ای به این هنر هم کشیده شده و گاه آثار کامپیوتری را تحت عنوان استفاده از پوستر منتشر می‌کنند که خوشنویسان نیز با این اقدامات گوشه‌گیر می‌شوند.

ابراهیمی ادامه داد: علی‌رغم تمام تلاش‌ها و حمایت‌هایی که مخصوصا مسئولان هنری خراسان‌جنوبی انجام می‌دهند، پیشنهاد داریم تلاش نظام یافته‌ای در تمام سطح کشور شکل بگیرد و برنامه عملیاتی راهبردی را داشته باشیم که مشخص کند که به‌طور مثال در پنج سال آینده انجمن قرار است چه حوزه‌ای از اقتصاد هنر را به خود اختصاص دهد و فردی که مدرک ممتاز، فوق ممتاز و یا استادی دارد چه عایدی و درآمدی از این هنر خواهد داشت.

وی افزود: زمانی در مجلس مصوب شد که مدارک خوشنویسی نیز معادل‌سازی شوند که این اتفاق نیز عملا در برخی اوقات با مدارک معادل هنری اتفاق می‌افتد اما در مدارج خوشنویسی دیده نمی‌شود.

ابراهیمی با بیان اینکه هنر خوشنویسی کار دل است، یادآور شد: هنر در تمام ابعاد خود مایه تسکین و آرامش روح و روان انسان است؛ تمام هنرمندان از جمله خوشنویسان این حس را دارند که حتی اگر از بعد درآمدی نیز منتفع نشوند، نمی‌توانند آن هنر را از دست دهند، اما حمایت‌ها باید صورت گیرد.

انتهای پیام
captcha