اهدای خون بیش از 1600 گیلانی در تاسوعا و عاشورای حسینی
کد خبر: 3920131
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲

اهدای خون بیش از 1600 گیلانی در تاسوعا و عاشورای حسینی

مدیر پزشکی انتقال خون گیلان گفت: در تاسوعا و عاشورای حسینی امسال تعداد 1666 نفر موفق به اهدای خون و 10 نفر نیز موفق به اهدای پلاسما شدند.

به گزارش ایکنا از گیلان، دکتر گیتی ایزدی‌پور، مدیر پزشکی انتقال خون گیلان، روز دوشنبه، 10 شهریورماه، در جمع خبرنگاران ضمن قدردانی از مشارکت مردم نوع‌ دوست گیلان در امر اهدای خون، اظهار کرد: در تاسوعا و عاشورای حسینی سال‌جاری تعداد 1846 نفر به پایگاه‌های انتقال خون استان گیلان مراجعه کردند که از این تعداد 1666 نفر موفق به اهدای خون شدند.

وی با بیان اینکه از مجموع اهداکنندگان خون در روزهای تاسوعا و عاشورا در گیلان 94.65 درصد مرد و 5.34 درصد زن هستند، افزود: با توجه به پویش «نذر اهدای خون» و تشکیل «# اهدای خون مادرانه» در روز شهادت حضرت علی اصغر(ع) در سال‌ جاری شاهد حضور بیشتر بانوان در امر اهدای خون بوده‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته اهدای خون بانوان بیش از یک درصد افزایش یافته است.

ایزدی‌پور از افزایش پنج درصدی اهدای خون بار اولی‌ها خبر داد و بیان کرد: شیوع ویروس کووید 19 و محدودیت تردد مردم، باعث نشد تا اهدای خون و نجات جان همنوع فراموش شود و جوانان سرزمین ما همچون سایر مردم نوع دوست در عرصه اهدای خون و کمک به همنوع در صحنه حضور یافتند و امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5 درصد مراجعه اهداکنندگانی که برای بار اول اهدای خون داشته‌اند افزایش یافته است.

وی ضمن قدردانی از حضور فعال تمامی پایگاه‌های انتقال خون در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی، بیان کرد: 10 پایگاه انتقال خون در رشت، لاهیجان، لنگرود، رودسر، فومن، تالش، بندرانزلی، آستارا و سامانه خونگیری مجهز در میدان شهرداری رشت و واحد خون گیری مستقر در حرم آقا سید جلال الدین اشرف آستانه صبح و عصر برای خدمت‌رسانی به عزاداران حسینی جهت اهدای خون در ایام تاسوعا و عاشورا فعال بودند.

مدیر گروه پزشکی و جذب انتقال خون گیلان ضمن آرزوی سلامتی و بهبودی مبتلایان به ویروس کووید 19 یادآور شد: تعداد 10 نفر از بهبودیافتگان بیماری کووید 19 به شکرانه سلامت خود در این دور روز پلاسما اهدا کردند.
ایزدی‌پور از افرادی که شرایط اهدای پلاسما دارند دعوت کرد تا 28 روز پس از بهبودی از این بیماری جهت اهدای پلاسما به اداره کل انتقال خون استان گیلان واقع در میدان فرهنگ مراجعه کنند و یا جهت نوبت دهی با شماره 33332670 در ساعات اداری و 33326006 تماس حاصل کنند.

وی در پایان ضمن قدردانی از اهداکنندگان خون در استان گیلان خواستار استمرار همکاری آنان برای تأمین خون های مورد نیاز بیماران شد.

به گزارش ایکنا؛ پویش نذر اهدای خون از تاسوعا تا اربعین حسینی نیز با هدف دعوت مردم به اهدای خون در سراسر کشور راه اندازی شده است که شرایط اولیه اهدای خون سن 18 تا 65 سال و به همراه داشتن کارت ملی است؛ اهداکنندگان در روز خون گیری باید مایعات مصرف کنند و پس از اهدای خون استراحت کرده و از انجام کارهای سنگین پرهیز کنند. در طول سال آقایان ۴ بار و بانوان 3 بار می‌توانند خون اهدا کنند.

انتهای پیام
captcha